مرد موزامبیکی از خر شیطان پیاده می‌شود

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 18162|14:05 - 1394/05/21
نسخه چاپی
مرد موزامبیکی در حال برگشت به ایران است و این رفت و آمدها و ناز و عشوه‌ها کماکان ادامه دارد.

به گزارشخبرنگار حوزه فوتبال و فوتسالگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،کارلوس کی‌روش پس از دیدار مقابل ترکمنستان در چارچوب مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و کسب یک امتیاز ناامید کننده از این دیدار هنوز به ایران برنگشته است. این نخستین باری نیست که کی‌روش این کار را انجام می‌دهد.
 
کارلوس کی‌روش هم‌اکنون در خارج از ایران است و به گفته علی کفاشیان روز چهارشنبه به ایران بازمی‌گردد.
 
هم‌اکنون 145 روز کی‌روش در مرخصی است و این جای سوال ‌می‌گذارد که کدام مربی در کدام کشور این همه روز مرخصی دارد؟
 
کارلوس مانوئل بریتولی‌ئل کی‌روش ملقب به کارلوس کی‌روش متولد اول مارچ 1953 در شهر نامپولا موزامبیک است.
 
وی از ابتدا فوتبالیست بود و فوتبال را از باشگاه فروو باریو نامپولا آغاز کرد و از 15 تا 21 سالگی در این باشگاه توپ می‌زد.
 
سال 1974 موزامبیک از پرتغال اعلام استقلال کرد و انقلاب میخکی در کشور پرتغال اتفاق افتاد. پس از این اتفاق کی‌روش فوتبال خود را رها کرد و به سمت مربی‌گری رفت.
 
** دوران مربیگری کی‌روش
 
وی در دانشگاه صنعتی لیسبون تحصیل کرد و با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش فوتبال فارغ‌التحصیل شد. کی‌روش مربیگری را سال 1978 در دانشگاه محل تحصیل خود آغاز کرد و به مدت 2 سال در این تیم مربیگری کرد.
 
سال 1981 سرمربی تیم زیر 13 سال باشگاه دسته دومی اسپورتینگا لیسبون الیویاس و پس از آن مربی تیم زیر 15 سال بلننسیش شد.
 
وی در سال 1984 کار خود را با بزرگسالان آغاز کرد و مربی تیم استوریل پرایا پرتغال شد.
 
** مربیگری در تیم‌های ملی
 
کی‌روش در سال 1985 با فدراسیون فوتبال پرتغال همکاری خود را آغاز و در پایه‌های ملی شروع به کار کرد.
 
وی همزمان سرمربی تیم‌های زیر 16، 18 و 20 سال پرتغال بود و توانست 3 موفقیت بزرگ با این تیم به دست بیاورد.
 
2 بار قهرمانی جوانان جهان زیر 20 سال در سال‌های 1989 – 1991 و قهرمانی جام ملت‌های اروپا نوجوانان در سال 1989 کی‌روش در سال 1991 به سرمربیگری تیم بزرگسالان پرتغال منصوب شد اما نتوانست این تیم را به جام جهانی 1994 آمریکا ببرد و در سال 1993 از سمت خود کناره‌گیری کرد.
 
وی در 23 بازی روی نیمکت این تیم 10 برد، 8 مساوی و 5 شکست کسب کرد.
 
کی‌روش پس از کناره‌گیری خود گفت: "این تیم ملی پرتغال است که باید گندکاری‌های فدراسیون را جمع کند" که به جمله معروفی در پرتغال تبدیل شد.
 
وی پس از کناره‌گیری از تیم ملی به باشگاه اسپورتینگ لیسبون رفت و 2 سال در خدمت این تیم بود و توانست یک مقام دومی و سومی کسب کند و در یک جام حذفی و یک سوپر جام هم یک قهرمانی به دست آورد. پس از عملکرد درخشان در اسپورتینگ لیسبون به MLS رفت و مربی باشگاه تازه تأسیس نیوجرسی شد.
 
کی‌روش پس از هفت ماه حضور در این تیم به دلیل کمبود امکانات 3 هفته قبل از پایان لیگ از این تیم کناره‌گیری کرد و به تیم ناگویا ژاپن پیوست، تیمی که آرسن ونگر را در آستانه جدایی از خود می‌دید.
 
قرارداد کی‌روش با این تیم ژاپنی سه ساله و به مبلغ 6 میلیون دلار بود. پس از نفوذ کی‌روش در این تیم و با کسب 6 برد، 3 باخت نائب قهرمان جی لیگ شد و این نائب قهرمانی بهترین نتیجه آقای پرتغالی با تیم ناگویا بود.
 
نوامبر 1997 کی‌روش از ناگویا ژاپن جدا شد و به مدت هفت ماه مشاور فدراسیون فوتبال آمریکا شد. وظیفه آن بررسی، ارزیابی و کمک به برنامه بلندمدت فدراسیون آمریکا جهت تقویت پایه‌های ملی بود.
 
** بار دیگر کی‌روش در آسیا
 
کی‌روش در سال 1998 با تیم ملی امارات قرارداد امضا کرد. وی در 16 دیدار روی نیمکت این تیم نشست و حاصل آن 8 برد، 2 مساوی و 6 باخت بود.
 
همچنین با تیم ملی امارات در جام ملت‌های خلیج فارس و خلیج عرب شرکت کرد که به ترتیب به مقام‌های سومی و چهارمی رسید.
 
** کی‌روش در آفریقا
 
پس از یک سال حضور در تیم ملی امارات، کی‌روش به آفریقا رفت و سرمربی تیم بزرگسالان آفریقای جنوبی شد. مبلغ قرارداد کی‌روش در آفریقای جنوبی سالانه 1.680 میلیون پوند گزارش شد. یک ماه پس از حضور کی‌روش در تیم ملی، دیدارهای انتخابی جام ملت‌های آفریقا برگزار شد و آفریقای جنوبی با تیم‌های لیبریا، کنگو و موریس هم‌گروه شد و با 3 برد و 3 مساوی به عنوان تیم دوم صعود کرد.
 
در جام ملت‌های آفریقا 2002، آفریقای جنوبی با تیم‌های بورکینافاسو، مراکش و غنا هم‌گروه شد و توانست با 5 امتیاز به مرحله بعد صعود کند.
 
در مرحله حذفی تیم کی‌روش به مصاف مالی، میزبان مسابقات رفت و با نتیجه 2 بر صفر از این تیم شکست خورد و در مرحله یک چهارم نهایی از دور مسابقات حذف شد.
 
پس از حذف کی‌روش از جام ملت‌های آفریقا جنوبی، فدراسیون فوتبال این کشور کی‌روش را اخراج کرد و جوموسونو جایگزین وی شد.
 
** کی‌روش در اولدترافورد
 
پس از اخراج از تیم ملی آفریقای جنوبی، کی‌روش به منچستر رفت و دستیار الگس فرگوسن در این تیم شد. پس از یک سال حضور در کنار فِرِگی، فلورنتینو پرز مدیرعامل رئال، کی‌روش را به سانتیاگو برنابئو برد و به مدت یک سال کارلوس کی‌روش به این تیم پیوست.
 
در آغازین روزهای کی‌روش در مادرید، وی اعلام کرد مورینتس را نمی‌خواهد و آن را در لیست مازاد قرار داد. کی‌روش در رئال مادرید تیمی داشت از بازیکنانی همچون ایکر کاسیاس، زین‌الدین زیدان، رونالدو و دیوید بکهام.
 
رئال مادرید فصل گذشته در لالیگا اول شد و در جام حذفی اسپانیا هم به فینال رسید، اما پس از آمدن کی‌روش به رئال مادرید این تیم در لالیگا چهارم و در مرحله نیمه‌نهایی کوپا دل ری هم حذف شد و در جام باشگاه‌های اروپا از موناکو شکست خورد.
 
گل پیروزی بخش موناکو را فرناندو مورینتس بازیکن فصل گذشته رئال به ثمر رساند.
 
پس از یک فصل حضور ضعیف کی‌روش در رئال این مربی تصمیم به ترک باشگاه گرفت و بار دیگر به منچستر بازگشت.
 
وی از سال 2005 تا 2008 در کنار الگس فرگوسن روزهای خوبی را در منچستر گذارند و در سال 2008 توانستند در فینال لیگ قهرمانان اروپا حریف سنتی خود را شکست دهند و قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شدند.
 
** بار دیگر کی‌روش در پرتغال
 
کی‌روش در سال 2008 و پس از جدا شدن از منچستر یونایتد با قراردادی چهار ساله جانشین لوییس فیلیپه اسکولاری شد و توانست پرتغال را به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برساند.
 
کی‌روش به همراه تیم ملی پرتغال در گروه هفت مسابقات با تیم‌های برزیل، کره شمالی و ساحل عاج هم‌گروه شد. پرتغال در نخستین دیدارش مقابل ساحل عاج به تساوی صفر بر صفر رسید. در دومین دیدارش به مصاف پرافتخارترین تیم جام جهانی رفت و با این تیم هم صفر بر صفر به تساوی رسید و دومین امتیاز خود را کسب کرد.
 
اوج کار  کی‌روش در این تیم، مقابل کره شمالی بود، آن‌ها توانستند 7 بر صفر مقابل کره شمالی به پیروزی دست یابند و به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی صعود کنند.
 
پرتغال در دیدار حذفی مقابل اسپانیا شکست خورد و از مسابقات کنار رفت. تک گل ماتادورها توسط داوید ویا به ثمر رسید.
 
 
** حضور در ایران
 
فدراسیون فوتبال پس از حذف در جام ملت‌های آسیا 2011 با این مربی وارد مذاکره شد و حتی کی‌روش به تهران هم آمد و از امکانات ایران بازدید کرد.
 
وی همچنین به ابوظبی رفت و دیدار ایران مقابل روسیه را از نزدیک مشاهده کرد. وی در 25 بهمن 1389 با ارسال ایمیلی به فدراسیون اعلام کرد نمی‌تواند سرمربی تیم ملی شود و دلیل آن را شخصی اظهار نمود اما با اصرار فدراسیون، وی 15 فروردین 1390 به طور رسمی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت.
 
 
*** مقدماتی جام جهانی 2014
 
دیدارهای انتخابی تیم ملی از مرداد 1390 آغاز شد و تیم ملی کشورمان توانست با نتیجه 5 بر صفر مالدیو را شکست دهد و به مرحله دوم صعود کند.
 
در مرحله دوم، ایران با بحرین، اندونزی و قطر هم‌گروه شد و با 3 پیروزی و 3 تساوی به عنوان تیم نخست به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی صعود کرد.
 
ایران با هدایت کی‌روش با هفده گل زده بهترین خط حمله مسابقات لقب گرفت. تیم ملی در مرحله نهایی جام جهانی با تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان، لبنان و قطر هم‌گروه شد و توانست با پیروزی در آخرین دیدار مقابل کره جنوبی به عنوان تیم نخست آسیا به مرحله بعد صعود کند. مشت‌های گره کرده کی‌روش در آخرین دیدار مقابل کره جنوبی هیچ گاه از ذهن ایرانیان بیرون نخواهد رفت.
 
*** ایران در جام جهانی 2014 برزیل
 
ایران در جام جهانی با تیم‌های نیجریه، آرژانتین و بوسنی هرزگوین هم‌گروه شد و توانست با کسب یک امتیاز به کار خود در این تورنمنت هم پایان دهد.
 
نخستین دیدار ایران در جام جهانی مقابل نیجریه بود، تیمی که در آخرین دوره، قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده بود و از بازیکنان خوبی که در اروپا بازی می‌کردند، برخوردار بود.
 
کی‌روش در نخستین دیدار علیرضا حقیقی را به میدان فرستاد. تصمیمی که کمتر کسی به آن فکر کرده بود. ایران در بازی دوم مقابل آرژانتین هم فوق‌العاده بود و تا دقیقه 90، صفر بر صفر مساوی بودند تا این که فوق ستاره آرژانتینی تیم بارسلونا با شوتی از پشت محوطه جریمه حساب کار را یک بر صفر به نفع آرژانتین کرد تا حماسه دیگر شکل نگیرد.
 
در دیدار سوم که تیم ملی نیاز به نتیجه داشت و باید برنده از میدان خارج می‌شد با نتیجه 3 بر 1 از بوسنی هرزگوین شکست خورد تا امیدهایمان برای صعود از بین رود. پس از جام جهانی، ایران در جام ملت‌های آسیا هم به میدان رفت و با تیم‌های بحرین، قطر و امارات هم‌گروه شد.
 
 
ایران در بازی نخست مقابل بحرین به میدان رفت و توانست با دو گل احسان حاج صفی و سردار آزمون نخستین 3 امتیاز ایران در این مسابقات به دست آمد. تیم ملی کشورمان در دومین بازی مقابل قطر هم با نتیجه یک بر صفر پیروز شد و همین نتیجه مقابل امارات هم شکل گرفت تا تیم ملی با 9 امتیاز کامل از مرحله گروهی به دور حذفی مسابقات صعود کند.
 
 
در مرحله حذفی ایران به مصاف عراق رفت و در دقیقه 22 توسط سردار آزمون به گل رسید. در دقیقه 40 با حرکت بچه‌گانه مهرداد پولادی، ویلیامز استرالیایی این بازیکن را اخراج کرد تا یک نیمه کامل ایران 10 نفره مقابل عراق قرار بگیرد. پس از سوت پایان بازی در نیمه اول، کی‌روش چشم تو چشم با ویلیامز قرار گرفت که از او به خاطر اخراج مهرداد پولادی توضیح بخواهد اما وی به رختکن نرفت تا کی‌روش سالن منتهی به رختکن را ترک نماید.
 
 
در پایان بازی در وقت‌های اضافه حساب کار 3 بر 3 به پایان رسید و در ضربات پنالتی هم از عراق شکست خوردیم تا پرونده ضعیف کی‌روش در ایران شکل بگیرد. وی پس از حذف ایران در جام ملت‌های از مردم ایران معذرت‌خواهی کرد.
 
 
ایران پس از حذف در جام ملت‌ها در اتریش و سوئد دو بازی تدارکاتی انجام داد و در مقابل سوئت 3 بر 1 شکست خورد اما در مقابل شیلی 2 بر صفر برنده شد.
 
 
پس از آن 2 بازی تدارکاتی و دیدار مقابل ترکمنستان در چارچوب مقدماتی جام جهانی روسیه، این مربی به مدت 150 روز در سال در حال مرخصی است و به گفته علی کفاشیان رئیس فدراسیون این مربی روز چهارشنبه به کشورمان بازمی‌گردد.