باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا "ناوهای جنگی" روسیه به بندر انزلی آمدند؟ + تصاویر

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 18144|08:57 - 1394/05/21
نسخه چاپی
در حالی "ناوهای جنگی" فدراسیون روسیه در "بندر انزلی" پهلو گرفتند که برای دومین بار است که از سال گذشته این اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگاردفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیپلماسی دریایی واژه ای است که حاکی از تعاملات بین کشورها در عرصه دریا بوده  و نیروهای دریایی کشورها  بر این اساس با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.



 




 
نیروی دریایی ایران به صورت سنتی، نیرویی محدود به آبهای سرزمینی ایران بوده و حضور آن به دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر محدود بود اما از اواسط دهه 1380 شمسی واژه و دکترین جدیدی توسط فرماندهی معظم کل قوا با عنوان "نیروی دریایی راهبردی" به سیاستهای کلان دفاعی کشور وارد شد.

این مسئله با شیوع پدیده شوم " دزدی دریایی " در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ که یکی از مهمترین خطوط عبور و مرور کشتی های نفت کشی و باربر ایرانی بود همزمان شد و این تهدید بر علیه شریان اقتصادی کشور، نیروی دریایی ایران را وارد فاز جدیدی از عملیات کرد و باعث شد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ماموریتهایی با طی مسافتهایی بیش از 6 هزار کیلومتر در منطقه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و دریای سرخ حاضر شده و تا به امروز صدها کشتی ایرانی و خارجی را از حمله دزدان دریایی حفظ کند  که البته در این پروسه دیپلماسی دریایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.



**سفر دوناو روسی به بندر انزلی

روز یکشنبه ناوگروه روسی با دو ناوجنگی "ولگادونسک" و "ماخاچ قلعه"  وارد بندر انزلی شدند و از این طریق تلاش شد تا با دیپلماسی دریایی این حرکت ادامه دار (تعاملات فیمابین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه) گسترش یابد.

 




 

فرمانده ناوگروه روسی در دیدار با امیر دریادار "افشین رضایی حداد" فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی ارتش بر تمایل این کشور برای توسعه همکاری و مراودات بین دو نیرو تاکید کرد.


ناخدا یکم "کریل تارننکو" که در رأس ناوگروهی متشکل از دو فروند ناو رزمی با هدف تحکیم روابط دوستانه بین دو کشور ایران و روسیه و توسعه تعاملات دریایی وارد بندرانزلی شد اظهار داشت: ناو گروه ما متشکل از دو فروند ناو "ماخاچ کالا" و "ولگا دونسک " است که به مدت سه روز میهمان ناوگان دریایی شمال ایران خواهیم بود.
 






 
وی خاطرنشان کرد: روابط دریایی فی ما بین روسیه و ایران گسترش خواهد یافت و ما به بازدیدهای رسمی و غیر رسمی و مراوداتمان با ایران به طور جدی ادامه می دهیم.


فرمانده ناوگروه روسیه با اشاره به این که در این سفر 130 نفر در ناوگروه حضور دارند افزود : آمادگی داریم تمرین نظامی مشترکی را به منظور ارتقای سطح آموزش نیروهای دوطرف انجام دهیم .

فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش کشورمان نیز در این دیدار که در محل ستاد این ناوگان برگزار شد، گفت: برنامه های متنوعی شامل دیدارهای نظامی، تمرین مشترک دریایی، بازدید از یگان های شناور نیروی دریایی ارتش و همچنین بازدید مسئولان منطقه چهارم این نیرو از ناوهای روسی درمدت اقامت سه روزه ناوگروه روسی از ایران پیش بینی شده است.



**سابقه دیپلماسی دریایی در گذشته هم وجود داشته است

در مهر ماه سال 1393 دو فروند ناوجنگی "گراد سویاژسک" و "داغستان" در بندر انزلی پهلو گرفتند. سفر دریایی روسیه –ایران و بالعکس می‌تواند از اهمیت‌های بسیاری برخوردار باشد، مبارزه با تروریسم، تسریع در انجام رزمایش‌های مشترک فیمابین کشورهای دوست، بهبود روابط دیپلماتیک از طریق دیپلماسی دریایی و تسریع در همگرایی کشورهای حوزه یک دریای بین‌المللی از جمله اهداف این سفر یا سفرهای دریایی مشابه خواهد بود.

 
 
 







 

**دریادار سیاری: بحث دیپلماسی دریایی یکی از وظایف مهم نیروی دریایی است
 
امیر دریادار "حبیب الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بحث دیپلماسی دریایی نیز یکی از وظایف مهم نیروی دریایی است؛ در ارتباط با کشورهای منطقه است و این کار انجام می‌شود؛زیرا نیروی دریایی یکی از نیروهایی است که در خارج از مرزهای کشور انجام مأموریت می‌کند و به همین دلیل هم نیروی راهبردی و بین‌امللی است.  
 
وی افزود: این مأموریت در عرصه آبهای آزاد جهان است و موضوع بسیار مهم برای نیروی دریایی و موضوع تأثیرگذاری در آبادسازی ملی است و این جمله مقام معظم رهبری است.  


**دریادار خادم بیغم: نیروی دریایی راهبردی ارتش در جهت بهبود و توسعه دیپلماسی می‌تواند  نقش‌آفرینی کند

امیر دریادار "غلامرضا خادم بیغم" جانشین فرمانده نداجا در گفت و گو با خبرنگاردفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره دیپلماسی دریایی اظهار داشت: در طول مدتی که در آبهای آزاد حضور داشتیم  ،  به کشتی‌های خارجی هم کمک کردیم که این خود باعث توسعه دیپلماسی دریایی و افزایش ارتباطات بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران گردیده و بنابراین در یک فضای بین‌المللی نیروی دریایی راهبردی ارتش در جهت بهبود و توسعه دیپلماسی نقش‌آفرینی می‌کند.

 



 
جانشین فرمانده نداجا تأکید کرد: هدف ما در حضور در آب‌های بین‌المللی این است که با اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران اقتدار خود را در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذارد و امنیت خطوط مواصلاتی کشتی‌های تجاری را تأمین کنیم.


دریادار خادم بیغم اظهار داشت: نیروی دریایی توانست از ربوده شدن خیلی از کشتی‌ها جلوگیری کند و نداجا با این اقدام خود به اقتصاد کشور کمک کرده است.

در مجموع میتوان گفت پهلوگیری ناوجنگی فدراسیون روسیه در " بندر انزلی" به منظور توسعه دیپلماسی دریایی، راهکار های مشترک در جهت امنیت پایدار منطقه کاسپین، تمرین‌های مشترک دریایی، مقابله با تروریسم دریایی و ...  صورت گرفته است.

گزارش از محمد زرچینی