فاز 19 پارس جنوبی گوی سبقت را از دیگر فازها ربود

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 17870|09:30 - 1394/05/11
نسخه چاپی
فاز 19 پارس جنوبی با پیشتازی در بین دیگر فازها، گاز را از اوایل زمستان سال‌جاری به شبکه سراسری تزریق می‌کند.
فاز 19 پارس جنوبی گوی سبقت را از دیگر فازها ربودبه گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاز19پارس جنوبی جزء پروژه‌های35ماهه است که قرارداد این فاز درتاریخ15ژوئنسال2010(25خردادماه1389میانشرکتنفت و گاز پارس از طرفشرکتملینفتایرانوبهعنوانکارفرماوکنسرسیومشرکت‌هایپتروپارس،تاسیساتدریاییوشرکتپتروپارسایرانبهرهبریشرکتپتروپارسب  پهعنوانپیمانکارEPCمنعقدشدهاست.


براساساین گزارشاینپروژه شامل احداثتاسیساتخشکی(Onshore) در محدودهکارشرکتپتروپارسایران، احداثتاسیساتفراساحل (Offshore) شاملسکوهاو خطوط لوله و در محدودهکارشرکتتاسیساتدریاییوحفاری(Drilling) چاه‌ها در محدودهشرکتپتروپارساست.تاسیساتخشکیپروژه در منطقهتنبکدر استان بوشهر و در منطقهویژهاقتصادیانرژیپارس به اجرادرمی‌آیدو چاه‌ها وسکوهایفراساحل در فاصله حدود120کیلومتریاز ساحلخلیجفارسواقعشدهاست.تاسیساتخشکیپروژه شاملعملیاتتسطیحوآماده‌سازیزمینپالایشگاه،سکوی،تاسیساتآبگیرو احداثپالایشگاهاست.

همچنین مساحتزمینپالایشگاهحدود216.3هکتارمی‌باشد.مهندسيپایهاینپروژه طبق قراردادقبلاًانجامشدهاست و فقطصحه‌گذاریآن توسطکنسرسیومانجاممی‌شود.طبققرارداداجرایتاسیساتخشکیپروژه بر اساسمدارکفازهای15و 16پارسجنوبیواجرایتاسیساتدریاییپروژه بر اساسمدارکفازهای9و 10پارس‌جنوبیخواهد بود. همانندسایرفازها،سکوهایاینفازنیزبهشبکهبههمپیوستهکاملفیبرنوریمتصلمی‌گرددکهامکاننمایشوکنترلسکوهایدریاییدرفازهایمختلفپارس‌جنوبیرا دارا است.اینبخش در محدودهکارشرکتپتروپارسایراناست.

چندی پیشمحمدجوادشمس مدیرعامل شرکتپتروپارسگفته بود که فاز19نیز سرآمد پروژه‌های35ماهه پیشرفت بسیار مطلوبی دارد بهطوریکهازدوفاز آن50میلیونمترمکعب گاز برداشت خواهد شد.

وی اضافه کرده بودازنظرزمانبدیاز بقیه شرکت‌ها جلوتر هستیم وبراساسپارامترهایی که داریم در صورت تخصیص منابع و با تلاش همکاران بتوانیم در سال94به تولید اولیه برسانیم.

حمیدرضا مسعود مجری طرح توسعه فاز19پارس جنوبی در گفتگو باباشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت این فاز اظهار داشت: این پروژه از4پلان یا بخش اصلی شامل حفاری، سکوهای دریایی، خطوط لوله گاز وتاسیساتخشکیتشکیلشدهاست.

وی تصریح کرد: قرار است در این فاز21حلقه چاه حفاری شود که حفاری15حلقه چاه به اتمام رسیده و بر روییکسکو حفاری5حلقه نیزتکمیلشدهاستبهطوریعملیات حفاری از پیشرفت98درصدی برخوردار است.

مسعودی با اشاره به اینکه4سکو در این فاز فعالیت می‌کند گفت: از این تعداد2سکوی اقماری و2سکوی است که هر سکوی اصلی با اقماری حدودیکمیلیاردفوت مکعب گاز ازچاه‌هابرداشت خواهد شد.

مجری طرح توسعه فاز19پارس جنوبی افزود: گاز توسط خطوط32اینچ به پالایشگاه منتقل خواهد شدهماکنونخطوط لوله و سکو از86درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

مسعودیتاکیدکرد: در این فاز روزانه400تن گوگرد،2هزارتن پروپان،1200تن گاز مایع بوتان،2550تن اتان برای خوراک واحدهای پتروشیمی و50میلیونمترمکعب گاز شیرین و80هزاربشکهمیعاناتگازی تولید خواهد شد. هم‌اکنون این پالایشگاه معادل86درصدپشیرفتدارد.

وی ادامه داد: با تخصیص منابع مالی پیش‌بینی می‌شود تا اوایل زمستانسال‌جاری500میلیونفوت مکعب گاز به شبکهسراسریتزریق شود.

مسعودتاکیدکرد: قرارداد این پروژه4.8میلیوندلار بوده و پیمانکار این فاز شرکتپتروپارسکه کار حفاری در خشکی وتاسیساترابرعهدهدارد همچنین در بخشتاسیساتفراساحل سکو و خطوط لوله شرکتتاسیساتدریایی ارائه خدمات می‌کند.

گزارش از حبیبه رحیمیان

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد