فروش روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران در بازار

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 17847|19:48 - 1394/05/08
نسخه چاپی
قراردادهای فروش نفت خام براساس متوسط تحویل سالانه تنظیم و توافق می شود و افزایش یا کاهش برداشتهای ماهانه که بنابر دلایل عملیاتی صورت می گیرد دلیلی بر افزایش یا کاهش صادرات نیست.

به گزارشگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: در توضیح افزایش یا کاهش صادرات نفت ایران که در بعضی ماه‌ها از سوی برخی منابع اعلام می‌شود، اظهار کرد: به دلیل شیوه‌های عملیاتی برخی  پالایشگران، فروش نفت ایران در برخی ماه‌ها افزایش یا کاهش می‌یابد.
 
وی افزود: برخی پالایشگران در برخی ماه‌ها به دلیل تعمیرات و شرایط خاص برداشت را کاهش می‌دهند و طبیعی است در ماه بعد آن را جبران می‌کنند.
 
قمصری با بیان این که چیزی که در فروش نفت هم اکنون مهم است متوسط فروش سالانه است، تصریح کرد: چون قراردادهای فروش نفت ایران به صورت سالانه منعقد می‌شود، بنابراین آمار عملکرد نفت در هر ماه، ملاک محاسبات قراردادی نیست؛ هم اکنون فروش نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز است.
 
نفت ایران هم اکنون به پنج کشور ترکیه، چین، هند، کره و ژاپن صادر می‌شود که بخشی از قرارداد با آنها یکساله و بخشی هم چندساله است. قرارداد با این کشورها به صورت سالانه تمدید می‌شود، ولی تفاهم بلندمدت با این کشورها وجود دارد که براساس آن تفاهم قرارداد تمدید می‌شود؛ چین و هند هم اکنون بزرگترین خریداران نفت ایران هستند که پس از توافق ایران و ١+٥ برای خرید نفت بیشتر از ایران اعلام آمادگی کرده اند.