بررسی جدیدترین تحقیقات انجام شده در کرمانشاه؛

از تاثیر بیماری های روانی بر افزایش آمار خیانت های زناشویی تا نقشی که دین در استحکام خانواده دارد

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 17799|10:17 - 1394/05/07
نسخه چاپی
از تاثیر بیماری های روانی بر افزایش آمار خیانت های زناشویی تا نقشی که دین در استحکام خانواده دارد
یکی از آسیب هایی که بنیان خانواده را تهدید می‌کند، کاهش تعهد زناشویی و به اصطلاح خیانت نسبت به زندگی مشترک است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاهبه نقل ازصبریه، بر اساس آموزه‌های قرآنی و نبوی، خانواده مستحکم‌ترین و اصلی‌ترین بنا در جامعه است و هرموردی که این استحکام را دچار اختلال کند، مذموم بوده و غیرقابل پذیرش است.

 

یکی از مهم ترین و اصلی ترین عوامل تهدید بنیان خانواده ها بروز خیانت های زناشویی است که می تواند تحت تاثیر موضوعات مختلفی ظهور کند.

 

بر اساس مطالعات روانشناسی و جامعه‌شناسی خیانت زناشویی، اقسام خاص خود را دارد. در طول سالیان اخیر به‌دلیل افزایش استفاده از انواع رسانه‌های خارجی و استفاده بدون کنترل از آنها، شاهد بروز گونه‌های جدیدی از خیانت بوده ایم.

 

انواع خیانت زناشویی

 

 

جهانگیر کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار صبریه اظهار کرد: خیانت زناشویی از گذشته دور نیز وجود داشته است اما در جامعه ما به دلیل بافت دینی، سنتی و فرهنگی کمتر بوده و با بار منفی بسیاری همراه بوده است.

 

این روانشناس ادامه داد: خیانت از نظر اجتماعی موضوعی غیر قابل پذیرش بوده تا حدی که برخی از قتل‌ها تحت عنوان قتل‌های ناموسی تحت تاثیر خیانت‌های احتمالی بوده است.

 

کرمی به تهاجم فرهنگی در این رابطه اشاره کرد و افزود: بخشی از خیانت‌های موجود در جامعه ناشی از تاثیر رسانه و به‌ویژه شبکه‌های ترک زبان ماهواره ای است که سعی در عادی جلوه دادن چنین مسئله مذموم و قبیحی را دارند.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به گسترش استفاده از رسانه‌های جدید، وسوسه‌های بیش‌تری نیز به‌وجود آمده‌است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تصریح کرد: آمارها نشان می‌هند خانواده‌هایی که بیش‌تر و بدون کنترل در معرض رسانه‌های جدید به‌ویژه ماهواره قرار دارند، بیش‌تر قربانی رفتارهای خیانت‌گونه می‌شوند.

 

کرمی با بیان اینکه خیانت زناشویی شامل چهار نوع است، ادامه داد: بی‌وفایی جنسی، بی‌وفایی عاطفی، بی‌وفایی ترکیبی و بی‌وفایی مجازی از انواع خیانت میان زوجین است.

 

این استاد دانشگاه بیان داشت: در بی‌وفایی جنسی، صمیمیت جنسی که برطبق تعهد باید با همسر باشد، با فردی غیر از شریک جنسی به اشتراک گذاشته می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه خیانت عاطفی ممکن است به خیانت جنسی منجر شود، اضافه کرد: در بی‌وفایی عاطفی نیز، احساسات، عواطف عاشقانه همراه با دلتنگی و بی‌تابی توسط همسر عهدشکن به فردی غیر از همسر ابراز می‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی افزود: بی‌وفایی ترکیبی نیز مجموعی از هردو خیانت عاطفی و جنسی است.

 

کرمی تاکید کرد: بی‌وفایی مجازی نیز هرگونه رابطه رمانتیک از طریق اینترنت، مکالمات تلفنی و مجازی در اتاق‌های چت و غیره را دربر‌می‌گیرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد یکی از موارد شایع خیانت زناشویی در افراد دارای اختلالات روانی مشاهده می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه شیوع عهدشکنی در پژوهش‌های مختلف متفاوت بوده است، گفت: در کشورهای غربی از 12 تا 25 درصد در زنان و بالای 26 درصد در مردان گزارش شده است اما در ایران به دلیل فرهنگ ویژه خود، آمار خیانت زناشویی بسیار پایین‌تر است.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به اثرات آسیب‌زایی که خیانت زناشویی بر بنیان خانواده و سلامت روان زوجین می‌گذارد، شناخت و کنترل آن مهم است.

 

کرمی با بیان اینکه علل زیادی برای این مسئله بیان شده است، افزود: نارضایتی از رابطه فعلی زناشویی، تنوع‌طلبی، انتقام، خشم یا حسادت، بلوغ نایافتگی یا کمبود تعهد، ناتوانی در کنترل وسوسه‌ها و اعتیاد ازجمله مهمترین علل خیانت زناشویی هستند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی با بیان اینکه زندگی زناشویی نیز همچون طبیعت دارای چهار فصل مجزا است، گفت: در فصل بهار عشق و صمیمیت، گذشت، تعهد، علاقه به زندگی مشاهده می‌شود و در فصل تابستان آرامش و بالندگی و نوعی پختگی در زندگی حاکم می‌شود.

 

وی ادامه داد: متاسفانه زندگی برخی وارد خزان شده و اختلافات کوچک، عدم توجه به نیازهای همدیگر زندگی را به سمت سردی و طلاق عاطفی پیش می‌برد و این گروه وارد زمستان زندگی می‌شوند.

 

این استاد دانشگاه افزود: افرادی که وارد زمستان زندگی می‌شوند یا راه جدایی را بر می‌گزینند و یا به دلیل وجود فرزندان ویا ترس از نگاه دیگران زندگی را با روابط سرد و بی‌روح ادامه می‌دهند که در چنین شرایطی احتمال  خیانت زناشویی بسیار بالا است.

 

نتایج تحقیقات انجام شده در کرمانشاه

 

کرمی به تحقیقات صورت گرفته در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اضطراب و روان‌پریشی از جمله عواملی است که می‌تواند هریک از زوجین را به سمت خیانت بکشاند که انجام خدمات مشاوره مناسب و به‌موقع می‌تواند به کاهش و پیشگیری این نوع خیانت کمک کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: بر اساس پژوهش صورت گرفته در دانشگاه رازی کرمانشاه، افرادی که  عضویت‌های بدون کنترل در شبکه‌های اجتماعی دارند، روابط خارج از چارچوب در آنها وخیم‌تر است.

 

کرمی کمتر بودن میزان خیانت در میان زنان نسبت به مردان را از سایر یافته‌های این پژوهش عنوان کرد.

 

وی اضافه کرد: آموزش و مدیریت مناسب برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نقش مناسبی در پیشگیری از خیانت زناشویی داشته باشند.

 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هرچه خانواده‌ها ارتباط عاطفی مناسب‌تر و روش‌های تربیتی آزادمنشانه‌تری داشته باشند، در کاهش خیانت فی‌مابین زوجین موثر است.

 

کرمی اضافه کرد: پایبندی به اصول اخلاقی و مذهبی از سایر مواردی است که یقینا در پیشگیری از خیانت زناشویی موثر و مفید واقع خواهد شد.

 

 

نفس بازگشت به آموزه‌های قرآنی در مسائل خانوادگی نجات‌بخش خواهد بود

 

حجت‌الاسلام سید حبیب‌الله موسوی  در گفتگو با خبرنگار صبریه اظهار داشت: بازگشت به اصول و مبانی دین در راستای تشکیل خانواده و تحکیم مودت در نظام خانواده آثار و برکات فراوانی دارد.

 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: نفس برگشتن به قرآن نه به‌صورت ظاهری بلکه تکوینی و ساختاری در نظام زندگی خانواده نجات‌بخش خواهد بود.

 

موسوی گفت: یکی از علل خیانت‌ زوجین نداشتن تقوا به حد کافی و تهاجم دشمن از طریق رسانه به پایه‌های ایمانی است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه استان کرمانشاه با بیان اینکه تهاجم دشمن چند باب دارد، ادامه داد: دشمن کانون خانواده را به سمت لاابالی گری پیش می‌برد.

 

وی خاطرنشان کرد: افزایش بدبینی و عادی جلوه دادن روابط خارج از زناشویی از دیگر تاثیرات رسانه‌های غربی است.

 

موسوی اضافه کرد: یکی دیگر از تاثیرات این رسانه‌ها تبلیغات بازرگانی و افزایش رقابت‌ های لوکس و تاثیر آن بر کشاکش‌های خانوادگی است.

 

وی با بیان اینکه فاصله گرفتن از دین و خطوط قرمز بر افزایش خیانت‌های زناشویی موثر است، گفت: بدحجابی‌های موجود در جامعه نیز می‌تواند محرک خیانت و موجب انفصال‌هایی در زندگی افراد شود.

 

این مسئول یادآور شد: یکی از راه‌های حفظ دین و تقوای افراد، تبلیغ است و رسانه‌های داخلی می‌توانند یکی از ابزارهای تبلیغ دین و تقویت زندگی دینی باشد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه استان کرمانشاه یادآور شد: تا زمانی که تشکیلات زندگی افراد از دین و آموزه‌های دینی فاصله نگرفته باشد، می‌توان به زندگی موفقیت آمیز افراد در جامعه امیدوار بود.

 

 

بر اساس این گزارش، وجود خیانت‌های زناشویی یکی از واقعیات اجتماعی است که دلائل و راه‌کارهای خاص خود را دارد و نمی‌توان به‌راحتی از آن گذر کرد.

 

نظام فکری اسلام ناب محمدی برای خانواده برنامه مدونی دارد که عمل به آن یقینا حیات بخش بوده و مانع بروز اعمال تاسف‌باری همچون خیانت زناشویی خواهد شد.

 

اعتقادات مذهبی و باور‌های دینی به انسان کمک می‌کند تا خویشتن‌دار باشد و به همسر خودش وفادار باقی بماند و به دلیل ایجاد احساس گناه در فرد، نوعی باز دارندگی را به همراه دارد.