در نشست خبری وزرای خارجه ایران و چین مطرح شد؛

ظریف: چین از اعضای کلیدی 1+5 است/ وانگ یی: با گزینه نظامی و تحریم علیه ایران مخالفیم

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15388|17:13 - 1393/11/26
نسخه چاپی
وزیر امورخارجه کشورمان گفت: چین از اعضای کلیدی 1+5 است و به این کشور برای رسیدن به راه حل هسته‌ای خوب امیدواریم و تاکنون دوستان چینی ما نقش خوبی ایفا کرده‌اند که امیدواریم این روش ادامه پیدا کند.
ظریف:

به گزارش خبرنگارسیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،نشست خبری محمد جواد ظریف با وزیر امور خارجه چین صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت خارجه برگزار شد.

ظریف با کلیدی خواندن چین در 1+5 این کشور را کشوری دوست خواند و گفت: ما به نقش چین در رسیدن به راه حل خوب هسته‌ای بسیار امیدواریم.

وزیر امور خارجه با بیان این که تاکنون دوستان چینی ما نقش بسیار خوبی را ایفا کرده‌اند اظهار امیدواری کرد که این روش ادامه یابد.

ظریف اظهار داشت: اطمینان داریم با وجود اراده سیاسی زمینه برای رسیدن به یک راه حل جامع در آینده‌ای نزدیک فراهم است و امیدواریم این اراده سیاسی در طرف مقابل هم وجود داشته باشد.

وی با ابراز خوشحالی از این که در طول یک سال و نیم گذشته چندین دیدار بین ریاست جمهوری ایران و ریاست جمهوری خلق چین صورت گرفته تصریح کرد: تعداد سفرهای مقامات عالی رتبه از دو کشور در یک سال و نیم گذشته به طور چشم گیری افزایش داشته و این نشان دهنده این است که دو کشور به روابط راهبردی اهمیت می‌دهند.

وزیر امور خارجه در خصوص ملاقات دو و نیم ساعته‌ای که با وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین داشت گفت: با هم مسائل مختلف بین‌المللی و موضوع هسته‌ای را بحث کردیم و زمینه‌های گسترش و عمق بخشیدن به روابط دو جانبه دو کشور را مورد گفتگو قرار دادیم.

ظریف خاطر نشان کرد: من اطمینان دارم حضور موثر دو کشور در اقتصاد یکدیگر می‌تواند برای منافع دو کشور موثر باشد.

وی با اشاره به این که در حوزه‌های مختلف انرژی صلح آمیز هسته‌ای زمینه‌های همکاری را بررسی کردیم بیان داشت: در مورد مباحثات گفتگوها و مذاکرات ایران و 1+5 هم تبادل نظر مفصل داشتیم.

وزیر امور خارجه با بیان این که در مورد موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی هنوز فرصت نکردیم که صحبت کنیم گفت: در زمان صرف ناهار کاری در این زمینه صحبت خواهیم کرد و با توجه به سوابقی که از چین می‌دانم ایران و چین در اکثر زمینه‌ها مواضع یکسان و مشترک و نزدیک به هم خواهند داشت.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آینده مذاکرات هسته‌ای گفت: اکثر برنامه‌ریزی‌ها در حوزه ملاقات‌های دو جانبه با اعضای 1+5 را پیگیری می‌کنیم و همیشه گفته‌ایم مذاکرات هسته‌ای هدفش در توافق ژنو مشخص شده است و این که برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز باقی بماند و تحریم‌هایی که علیه مردم ایران به ناحق اعمال شده رفع شود.

وی افزود: ما هیچ مشکلی برای این که نشان دهیم به شکل معقول برنامه ما صلح آمیز است نداریم و آمادگی نشان دادن انعطاف لازم برای این که این موضوع بین اعضای 1+5 حل شود را داریم.

وزیر امور خارجه اهمیت این موضوع را در این عنوان کرد که کشورهای غربی و 1+5 باید به این برسند که دوران تحریم تمام شده است و تحریم‌ها برای هیچ کس نفعی نداشته و در آینده هم نخواهد داشت

ظریف تاکید کرد: وابستگی احساسی به تحریم را باید کنار گذاشت و با چنین اراده سیاسی رسیدن به توافق کاملا در دسترس است.

*دعوت روحانی از رئیس جمهور چین برای سفر به ایران/ تاکید بر نقش موثر ایران در حل مسائل منطقه

"وانگ یی" وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین صبح امروز در نشست خبری به همراه همتای ایرانی خود با اشاره به برگزاری جشن پیروزی انقلاب اسلامی این پیروزی را به ملت ایران تبریک عرض کرد.  
 
وانگ‌ یی اظهار داشت: با ظریف به توافق رسیدیم که هرچه زودتر روابط دو کشور را گسترش دهیم و دو کشور باید پتانسیل‌های همکاری راهبردی را استخراج کنند. 

وزیرخارجه چین تصریح کرد: ما باید اعتماد سیاسی متقابل را افزایش دهیم و معتقدیم ایران در مسائل منطقه‌ای به عنوان کشوری باستانی و متمدن تأثیرگذار است.  
 
وی از اقدام رئیس جمهوری ایران مبنی بر دعوت رئیس جمهوری چین تشکر بعمل آورد.

وانگ یی با ابراز آمادگی برای احیای جاده ابریشم به ابریشم دریایی خاطر نشان کرد: همچنین آمادگی همکاری در زمینه انرژی و شهرک صنعتی و همچنین مبارزه با تروریست و مواد مخدر و توسعه جهانگردی را داریم.  
 
وزیرامورخارجه چین با بیان اینکه به عنوان یک طرف هسته‌ای با ظریف مفصل صحبت کردیم اظهار داشت: ما باید مسئله هسته‌ای ایران را به نحو احسن حل کنیم تا به ایران برای خروج از تحریم و توسعه کمک کنیم.
 
وی افزود: ما با گزینه نظامی و تحریم علیه ایران مخالفیم و حل شدن موضوع از طریق گفتگو و دیپلماسی به جامعه جهانی نشان می‌دهد که می‌توان مسائل را از طریق گفتگو حل کرد.  
 
وزیرامورخارجه چین با اشاره به اینکه نیازهای دنیا کاهش یافته گفت: اما مناسبات این دو کشور افزایش یافته و به بالاترین میزان خود در طول تاریخ رسیده است.  
 
وی کشور ایران را دارای منابع فراوان و بازارهای بزرگ توصیف کرد و در مورد چشم‌انداز ایران ابراز خوش‌بینی کرد.

وانگ یی با بیان اینکه بین دو کشور علاوه بر تجارت بازارهایی با ساخت‌وساز زیربنایی و صنعتی وجود دارد اظهار داشت: حوزه‌های مختلفی برای گسترش همکاری‌ها و فراتر رفتن همکاری‌ها از یک تجارت بحث کردیم و با پرداختن جدی به این حوزه‌ها اشتغال در دو کشور کمک می‌کنیم. 

وزیر خارجه چین در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت به نتیجه نرسیدن بر سر توافقی کلی تا پایان ماه مارس تمدید مذاکرات را برای ادامه کار موثر می دانید؟گفت: اگر اشتباه نکنم مذاکرات هسته ای 10 سال طول کشیده است و معتقدم رسیدن به توافق جامع یک گرایش اصلی و مورد پسند همه و مردم ایران است و این به نفع ملت های ایران و کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد:مذاکرات تاکنون برای دو بار تمدید شده است و فکر نمی‌کنم که برای سومین بار تمدید شود.

وانگ یی اظهارداشت: چین نقش میانجی گری را نیز ایفا می کند . مذاکرات دارای فراز و نشیب است و طرف چینی آمادگی دارد این مساله به نفع احسن حل و فصل شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد