در حال بروز رسانی/ نوبخت در صحن علنی:

از اینکه مجلس دولت را دشمن‌شاد نکرد قدردانی می‌کنم/ کاهش 8 درصدی وابستگی بودجه به نفت برای اولین بار

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15383|17:05 - 1393/11/26
نسخه چاپی
سخنگوی دولت گفت: من از مجلس قدردانی می‌کنم که حقا و انصافا در راستای گره‌گشایی بدون هیچ نوع نگرش سیاسی، سعی کرد دولت را در این شرایطی که قرار دارد، دشمن شاد نکند.

قدردانی نوبخت از مجلس به دلیل ارزیابی لایحه بودجه بدون نگرش سیاسیبه گزارشخبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت معاون نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری در جریان بررسی بودجه سال 94 در نوبت عصر صحن علنی امروز یکشنبه 26 بهمن مجلس حضور یافت و توضیحاتی را در این رابطه ارائه کرد.  
 
سخنگوی دولت بیان داشت: بدخواهان انقلاب اسلامی مترصدند که آثار ضعف و ناتوانی را در اداره کشور ایران را مشاهده کنند.

وی در ادامه افزود: بنده به عنوان سخنگوی دولت رسما اعلام می‌کنم که هر قدر فشار دشمن سخت‌تر و حلقه محاصره دشمن تنگ‌تر شود ما با ظرفیت بزرگی که در کشور داریم در سایه اتحاد و وحدت میان فرزندان این ملت و میان دولت و مجلس این کشور را به خوبی اداره خواهیم کرد.  
 
نوبخت تصریح کرد: من باید از مجلس قدردانی کنم که در 70 روزی که لایحه بودجه را تقدیم کردیم حقا و انصافا در راستای گره‌گشایی بدون هیچ نوع نگرش سیاسی، کمیسیون تلفیق یعنی نمایندگان کمیسیون‌های مجلس بر این بود که دولت را در این شرایطی که قرار دارد دشمن شاد نکند به همین جهت من از سوی دولت از مجلس و کمیسیون تلفیق صمیمانه قدردانی می‌کنم.  
 
معاون نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز شما نمایندگان ملت در حال ارزیابی و قضاوت هستید و این را قبول داریم که یک دیگرانی هم بر دولت و مجلس در حال ارزیابی و نظارت هستند و هر چند نه تنها ملت هم اکنون صدای بنده و شما را می‌شنوم و به دقت روی آن تمرکز می‌کند یک دیگرانی که نظاره‌گر ما هستند تا در اولین ساعات خبری که شبکه‌های خبری بیگانه پخش می‌کنند مترصدند در مورد این حرکت بین دولت و مجلس قضاوت کرده و بلافاصله تحلیل‌های متفاوتی را بگذارند.
 
وی در ادامه تأکید کرد: امیدواریم شما در پیشگاه خدوند نسبت به این ارزیابی که امروز خواهید کرد سرافراز خواهید بود و من از شما استدعا می‌کنم به چند کلامی که من در رابطه با لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق عرض می‌کنم منصفانه گوش دهید که آیا باید به عنوان یک بودجه مناسب به آن رای داد، می‌شود نسبت به کلیات این لایحه رای داد یا خیر؟

سخنگوی دولت اظهار داشت: بودجه طبق ماده 1 قانون محاسبات عمومی یک پیش بینی از منابع و مصارف است که در راستای تحقق سیاست‌ها و اهدافی که مورد نظر است برای یک سال مالی ارائه می‌شود و اولین نکته‌ای که باید شما به آن توجه کنید آن است که ببنید که آیا آنچه ما در لایحه بودجه سال 94 دیدیم متناسب با سیاست‌هایی که حاکم بر این بودجه است یعنی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه پنجم و همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد یا خیر .  
 
نوبخت بیان داشت: آنچه ما در لایحه این بودجه در نظر گرفتیم براساس سیاست‌هایی که وجود دارد 4 هدف و سیاست در لایحه بودجه مورد توجه بوده که متناسب با قانون 234 برنامه پنجم تهیه شده است یک؛ افزایش رشد سرمایه‌گذاری است که دقیقا بندی که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سوی مقام معظم رهبری تصریح شده است. 

وی در ادامه افزود: آنچه در این بودجه بعد از 2 سال رشد اقتصادی منفی شما شاهد خواهید بود، رشد اقتصادی مثبت دو و نیم درصد را در این بودجه طراحی کردیم و آورده‌ایم. بعد از 2 سال رشد سرمایه‌گذاری منفی، رشد سرمایه‌گذاری 4 درصد را در این بودجه آورده‌ایم.  
 
معاونت نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت‌: همه این‌ها در راستای برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های کلی ابلاغی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است برخی از دوستان که دلسوزانه اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنند می‌گویند کجا باید تحین این اقتصاد مقاومتی را در لایحه بودجه سال 94 دید، در همین اعداد و ارقامی که در آثار این بودجه وجود دارد.
 
سخنگوی دولت تأکید کرد: بعد از ماه‌ها تورم و نرخی که از 40 درصد کاهش پیدا کرد شما برای سال آینده در این بودجه به تأسی از سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه پنجم حداکثر نرخ تورم 14 درصد را خواهید داشت دقیقا این اعداد و ارقام ملهم از آن سیاست‌های و برنامه‌هایی است که این برنامه در سپهر آن قرار گرفته است. 

نوبخت ادامه داد: رقمی که دوستان در کمیسیون تلفیق انجام دادند منفی 23 درصد کاهش وابستگی به نفت مشاهده می‌شود، یعنی هم دولت در این راستا اقدام کرده و هم نمایندگان مجلس این اقدام را انجام دادند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی تنها یک واژه نیست باید اثرش را در بوجه مشاهده کرد و مناسب‌ترین وجهی که می‌توان بعد از رشد اقتصادی دید در منابع است و ما دقیقا ترکیب منابع را در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم کردیم.
 
معاونت نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: در بحث مصارف چه مصارفی باید باشد که شما می‌گویید باید اقتصاد مقاومتی در آن راستا باشد؟ در چنین شرایطی که همه منتظرند که رسانه های داخلی و خارجی اعلام کند که با همفکری، توافق و همکاری دولت و مجلس و در این شرایط سخت تحریم و فشارهای اقتصادی کلیات لایحه بودجه با اکثریت به تصویب رسیده است.  
 
سخنگوی دولت اضافه کرد: مطمئن باشید که این پیام مأیوس کننده‌ای به کسانی است که کاهش قیمت نفت تلاش کردند که ملت بزرگ ایران را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند.  
 
نوبخت گفت: ما می‌توانیم درخصوص جزئیات مورد به مورد پیشنهادات شما را اعمال کنیم حتی اگر زمانی لازم شد که کمیسیون ابهام یک مورد را بررسی کند ما بدون اینکه کلیات بودجه را رد کنیم این حق را برای نمایندگان و اعضای هیئت رئیسه می‌دانیم که بخواهند در آن مورد خاص رفع ابهام کنیم.  
 
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی دولت بودجه را به وقت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است، 70 روز بودجه در مجلس بود و امروز می‌خواهیم آن را بررسی کنیم، تمام پیشنهادات شما تا کلیات رأی می‌آورد که قابل بحث نخواهد بود، آن پیشنهادات است که می‌تواند بودجه را منقح کند، ما در حاضر باید ایین‌نامه ها را بنویسیم و براساس این عمل کنیم اینکه مجددا بودجه پرود چه پیام بی‌ثباتی‌ها به جامعه خوهیم داد اگر چنین کاری کنیم این دولت که طبق قانون بودجه را به وقت تقدیم عمل کرد بازهم بودجه‌اش 12/1 در سال بعد تصویب شود، جامعه و افکار عمومی از ما و شما که نمایندگان به حق و شایسته ملت هستید قطعا چندین انتظاری ندارد ما در ارتباط با مصارف مصرفی مطلوب است که در نظر جاری نهایت صرفه‌جویی شود و در نهایت افزایش در مورد عمرانی‌ها صورت گیرد.  
 
معاونت نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: در سال گذشته میزان اعتبارات عمرانی ما 41 هزار میلیارد تومان بود که با همه سختی‌های دشمن به ما تحمیل کرد ما بودجه جاری را تقلیل داریم یا رشد آن را محدود کردیم و افزایش رشد را در حد 16 درصد به سمت عمرانی‌ها داده‌ایم، درود بر نمایندگان کمیسیون تلفیق هم که به این 47 هزار میلیارد تومان بسنده نکردند و این را به 50 هزار میلیارد رساندند، از کمیسیون تلفیق به عنوان نمایندگان چه انتظار داریم به اینکه هزینه جاری کم کند و عمرانی‌ها را افزایش دهد همین کاری که کمیسیون به دقت انجام داده است.  


این خبر در حال تکمیل است...