گزارش ویژه دیوانگاه/

چوب حراج بر واحدهای دامداری صنعتی در هرسین/وقتی دولت فقط شعار حمایت از تولیدمی دهد

سرویس: اقتصادیکد خبر: 18077|14:09 - 1394/05/18
نسخه چاپی
چوب حراج بر واحدهای دامداری صنعتی در هرسین/وقتی دولت فقط شعار حمایت از تولیدمی دهد
عدم حمایت دولت از تولید در بخش های مختلف از جمله تولید فراورده های دامی و گوشتی نه تنها باعث حذف واحدهای تولبد دام در هرسین شده بلکه باعث از بین رفتن معدود فرصت های شغلی در شهرستان شده است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، روزگاری دغدغه کار آفرین و و تولید کننده در نهایت یک بازار یابی مطمئن بود اما به مرور زمان دغدغه های فکری دیگری جای آن را گرفت که از آن جمله می توان به حذف یارانه بخش تولید و در واقع کنار رفتن دولت از صحنه حمایت از تولید اشاره کرد که این موضوع ضربه سنگینی رابر اقتصاد کشور و به خصوص بخش تولید وارد کرد.

دام و تولید فراورده های دامی یکی از این موارد است که تولید کنندگان آن این روزها در هرسین حال و روز خوشی ندارند چرا که روزگاری در آرزوی رونق کسب و کار خود بودند و امروز برای فرار از ورشکستی به تکاپو برای فروش واحدهای دامداری خود در شهرستان افتاده اند.

عدم حمایت دولت از تولید در بخش های مختلف از جمله تولید فراورده های دامی و گوشتی نه تنها باعث حذف واحدهای تولبد دام در هرسین شده بلکه باعث از بین رفتن معدود فرصت های شغلی در شهرستان شده است.

در حال حاظر در شهرستان بیش از ده واحد دامداری صنعتی وجود دارد که متأسفانه تنها تعداد معدودی از آنها به این کار مشغول هستند و بقیه با توجه به ایجاد مشکلات متعدد بر سر راه تولید به فکر فروش واحدهای خود آن هم با فی قیمتی برای فرار از ورشکستگی خود افتاده اند.

یکی از این صاحبان واحدهای تولیدی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه با ابراز نگرانی از وضعیت پیش رو اظهار داشت مشکلات زیادی وجود دارد که تولید کننده را وادار به خارج شدن از عرصه تولید می کند که از آنجمله می توان  به عدم حمایت دولت و بالا رفتن غیر منتظره نهاده های دامی، عدم نظارت دولت بر بازار و افت شدید قیمت گوشت البته در هنگام خرید دام از تولید کننده و همچنین وجود اقساط سنگین اشاره کرد.

وی افزود با یک حساب سرانگشتی در وضعیت موجود می توان به این نتیجه رسید که میزان هزینه کرد نهاده های دامی برای تولید یک کیلو گوشت اصلأ به صرفه نیست و متأسفانه از آنجا که دولت برای این مشکل چاره ای نیندیشید به مرور زمان همه واحدهای دامی در شهرستان تعطیل می شوند.

این دامدار در ادامه خاطرنشان کرد در حال حاظر تنها دو یا سه واحد در شهرستان به کار تولید مشغول هستند آنهم به این خاطر است که خود کشاورز هستند و از محصولات خود برای اداره واحد های دامداری استفاده می کنند وگرنه عملأ حمایتی در این زمینه وجو ندارد. 

 پرواضح است که دولت در کنار افزایش هزینه ها می بایست با ایجاد بسته ی حمایتی پشتیبانی از  بخش های تولید را مد نظر قرار بدهد چرا که عدم حمایت سبب از بین بردن فرصت های استفاده از سرمایه های انسانی و اجتماعی نیز می شود و این برای اقتصادی که بی شمار نیروی جوان مستعد دارد، عامل افزایش بیکاری و هرزگی در جامعه می شود.

با توجه به تلاش های مکرر خبرنگار دیوانگاه برای برقرای ارتباط و کسب اظهار نظر سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان متأسفانه توفیقی در این زمینه حاصل نشد لذا مدیریت سایت دریافت نظرات کارشناسی در این زمینه می باشد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه هر چند دولت بارها شعار حمایت از تولید را سر داده ولی به نظر میرسد فاصله زیادی بین حرف تا عمل باشد و تا حد قابل توجهی بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل هم در این رابطه در حاشیه قرار گرفته است. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد