گزارش/

واکاوی یک کودتا؛ الآن دقیقاً نیمه شب است!

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 18362|11:20 - 1394/05/30
نسخه چاپی
کودتای 28 مرداد 1332، لکه ننگی برای نظام سلطه و گویای اوج خصومت دشمنان با مردم ایران است.
به گزارش خبرنگارسیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ معاصر ایران مشحون است از اتفاقات ریز و درشت که گاه خوشایند بوده‌اند و گاه ناگوار. هرچند مردم ایران از رهگذر وقوع انواع و اقسام این رخدادها به تجارب تاریخی بسیار ارزشمندی دست یافته‌اند و مراتب بلوغ سیاسی را یک به یک پشت سر گذاشته‌اند اما از کنار برخی از مهم‌ترین این وقایع تلخ نباید به آسانی گذشت.
 
الآن دقیقاً نیمه شب است/کودتا برای نفت
 
یکی از غمبارترین و خباثت آلودترین این اتفاقات، کودتای ننگین 28 مرداد سال 1332 است که متأسفانه برگ سیاهی در کارنامه رابطه نظام سلطه با ایران از خود به جای گذاشته و به عنوان یک لکه ننگ آشکار بر تارک تاریخ معاصر ایران نشسته است.
 
الآن دقیقاً نیمه شب است/کودتا برای نفت
شواهد تاریخی، البته آن شواهدی که به قلم عقول سلیم و صادق به یادگار مانده و در تاریخ ثبت شده‌اند، حاکی از این واقعیت تلخ هستند که آنچه در پس پرده کودتای 28 مرداد 32 و اتفاقات ریز و درشت پس و پیش آن آشکار است، دست ناپاک دشمنان ایران است؛ دستانی که در عرصه ارتباط دیپلماتیک با ایران، جز دسیسه و فریب و کارشکنی را دنبال نمی‌کنند و در اقدامی ضدّ منافع ملی، شرایط و اوضاع و احوال مملکت را برای مدتی آشفته ساختند و در نهایت، کودتای مورد نظر خود را عملی ساختند.
 
الآن دقیقاً نیمه شب است/کودتا برای نفت
 
 
بحث در ابعاد و جوانب کودتای سیاه انگلیسی - آمریکایی علیه مردم ایران بسیار است؛ در این میان به ویژه قصد نهایی از سرنگون کردن دولت برخاسته از رأی عمومی و جایگزین کردن دولتی هم‌راستا و حافظ منافع باید مورد دقت نظر قرار گیرد.
 
شاید بهترین وصفی که با عنایت به شواهد تاریخی مربوط به حادثه کودتای 28 مردادماه 1335 بتوان برای آن به کار برد، "نفتی" بودن آن است؛ نفت قرن‌هاست به عنوان سرمایه نخستین خدادادی سرزمین زرخیز ایران شناخته می‌شود و در طول تاریخ نیز بسیاری را به این طرح انداخته که به تاراجش ببرند و دست صاحبان اصلی‌اش یعنی مردم ایران را از آن کوتاه کنند.
 
 
الآن دقیقاً نیمه شب است/کودتا برای نفت
 
کودتای 28 مرداد 1332 ظاهرش براندازی دولت برآمده از اراده ملی بود اما در پس آن، مقاصد شوم اقتصادی و تجاری چپ‌گرایانه است که خودنمایی می‌کند. ملی شدن صنعت نفت که ماحصل تلاش بسیاری از سیاسیون ایران دوست آن روزگار بود، ضرری عظیم برای جبهه استثمار رقم زد. این استثمارگران همه تلاش خود را به کار بست تا بتواند با نقض دستاوردهای صنعت ملی نفت، طلای سیاه را غارتگرانه از آنِ خود سازد.
 
الآن دقیقاً نیمه شب است، رمز عملیات موسوم به "آژاکس" بود برای اجرای سیاه‌ترین کودتای قرن که از بلندگوی دروغ پراکنی انگلیس رسماً اعلام شد و به اطلاع شخص پهلوی دوم رسید.آری به راستی کودتای نفتی، یکی از سیاه‌ترین نقاط تاریخ معاصر ایران را رقم زد و به حقیقت، نیمه شبی وحشتناک برای ایران و ایرانی جماعت به وجود آورد.
 
بدین ترتیب، دست پیدا و پنهان جبهه استکبار و استثمار جهانی است که همواره برای ملت‌های آزدیخواه جهان بحران می‌آفریند. ایرانیان آن روزگار نیز سیاست خبیثانه و ددمنشانه "روباه پیر" و "عقاب خونین چنگال" بی‌نصیب نماندند و یکی از تلخ‌ترین وقایع تاریخی را تجربه کردند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد