گزارش/

تناقض در آمار وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی/ وقتی 30 درصد منابع آب کشور گم می‌شود

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 18146|09:01 - 1394/05/21
نسخه چاپی
بخش کشاورزی با بهره‌گیری از بیشترین میزان آب تجدیدپذیر، سردمدار این امر در میان حوزه‌های دیگر است که هم اکنون میزان دقیق مصرفی آن تبدیل به یک راز پنهان شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه کشاورزی رکورددار مصرف آب کشور در بین بخش‌های صنعت و شرب شناخته شده، از همین رو همواره آمار متفاوت و بعضا متناقض از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در خصوص حجم و درصد آب مصرفی این بخشبهعنوانمتولیان امر به گوشمی‌رسد.

اختلافنظرهاییکه تا30درصد نیز رسیده و مخاطب را با سردرگمی برای یافتن آمار حقیقی مواجه کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی از سویی میزان مصرف آب خود را70میلیاردمترمکعبمعادل60درصد کل منابع آب تجدید پذیر بیان کرده و شاخصبهره‌برداریرا بالاییکو راندمان آبیاریرابین40تا45درصدمی‌داند.

همچنین بر اساس اعلام این وزارتخانهدرمجموع750هزارحلقه چاه در کشور وجود دارد که از این تعداد400هزارحلقه چاه مجاز و مابقی غیرمجاز است.

پیگیری‌هاییصورت گرفته از وزارت نیرو بیانگر مصرف بیش از90درصد آب کشاورزیباراندمان33درصد است، همچنین بر اساس آمار این سازمان تعدادچاه‌هایغیرمجازدر حدود200هزارحلقه چاه است.

محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه گفت:دربخش خانگی و صنعت به دلیل استفاده از کنتور حجم و درصد مصرفبهطوردقیققابلمحاسبهواندازه‌گیریاست که در میزان مصرفی آنها شکی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت منابعآبایران در خصوص محاسبه آب بخش کشاورزی تصریح کرد: بابهدستآمدن آب بخش شرب و صنعت،مابقیمصرف مربوط به بخش کشاورزی محسوبمی‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: وزارت نیروتأمینکننده ومصرفکنندهآب شرب کشور است بر همین اساس روی بحث مصرفتاکیدوبرنامه‌هایبسیاری دارد اما در حیطه کشاورزیمصرفکنندهوزارت جهاد کشاورزی است که مامعمولاًتوصیه‌هایخود رابهصورتکلی به آنها ارائهمی‌دهیمو عملیاتی کردن اینتوصیه‌هابر عهده خود آنها است.

حاج رسولی‌ها در پایان خاطرنشان کرد:وزارتجهاد کشاورزی باید بر روی شیوه آبیاری و نوع کشت در مناطق مختلفبرنامه‌ریزیکند ودرنهایتتمهیداتموردنیازرا برای کشاورزان فراهم کند.

ازایندستتناقضات در آمار براییکمسئله مشترکمتاسفانهدر جامعه ما تبدیل بهیکعادت شده،عادتیکهنهایتاًچشم ما را بر روی اختلافی تا30درصد نیز بسته است و هیچ نهادی رابهسویحقیقت ماجرا سوقنمی‌دهد.گفتنیاست در این فضا موضوع بهبود شرایط آبیاری کشاورزی کهبهعنوانهدف اصلیبهحسابمی‌آیددر بین این اعداد و ارقام پنهان ودرنهایتبهدستفراموشی سپردهمی‌شود.

گزارش از فاطمه افشاری

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد