دولت بشار اسد در مسیر پیروزی حرکت می‌کند/ سرنوشت خاورمیانه و رژیم صهیونیستی به جنگ سوریه بستگی دارد

کد خبر: 1121|08:12 - 1392/02/08
نسخه چاپی
<div align=\"right\"><b>یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دولت بشار اسد در مسیر پیروزی حرکت می‌کند، گفت: سرنوشت آینده خاورمیانه و رژیم صهیونیستی به جنگ سوریه بستگی دارد لذا امیدوارم دولت سوریه بماند تا آینده خاورمیانه به خوبی ترسیم شود.</b></div>
به گزارش خبرنگار دیوانگاه به نقل از خبرنگارسیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، جنجال جناح غربی عربی در قبال سوریه شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور \"علاء‌الدین بروجرودی\"، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و \"مسعود امیری مقدم\" کارشناس مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بروجردی در ابتدا در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا در مقطع کنونی استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در منطقه حلب مطرح شده است؟ گفت: ماجرای سوریه با گذشت بعد از 2 سال صحنه شکست بسیار خفت بار آمریکا و هم پیمانانش در منطقه تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و همپیمانانش در ماجرای سوریه همه امکانات خود را به کار گرفته‌اند، افزود: آنها عملا نتوانستند در سوریه کاری انجام دهند بطوری که محاسبات کسانی که در این تصمیم گیری‌ها نیز شریک بودند این بود که طی چند ماه کار سوریه تمام است اما در حال حاضر نیروهای مسلح سوریه موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر اخیر خود به سوریه اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود 10 هزار نفر نیروی مردمی در ارتش ورود پیدا کرده‌اند باید گفت که نیروهای مسلح سوریه موفقیت‌های بسیاری را به دست آورده‌اند.

بروجردی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح سوریه توانستند بسیاری از نقاط مهم و استراتژیک را بدست آورند، خاطرنشان ساخت: بحث استفاده از سلاح شیمیایی از نقاط ضعف مخالفین مسلح با حمایت خارجی بود و اتفاقا نقطه قوت دولت سوریه به شمار می‌آید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی عملیات نظامی علیه سوریه شکل بگیرد، گفت: در طراحی جنگ روانی این موضوع نمود دارد یعنی هم در اردن و هم نیز در ترکیه تعدادی از جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مستقر شده و برای عملیات نظامی تدارک لازم دیده شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه فضا سازی سیاسی تبلیغاتی در این راستا بعمل آمده است، افزود: تصور می‌کنم که شرایط سوریه به گونه‌ای است که زمینه چنین کاری برای آمریکا از این منظر وجود ندارد زیرا هرگونه حمله‌ای به سوریه مساوی است با گسترش دامنه جنگ به رژیم صهیونیستی.


*امنیت شکننده رژیم صهیونیستی تحمل آزمونی دیگر را ندارد

وی با اشاره به امنیت شکننده رژیم صهیونیستی طی 4 جنگ گروه‌های چریکی بیان کرد: امنیت شکننده رژیم صهیونیستی که با جنگ گروه‌های مقاومت مشخص شده است دیگر تحمل چنین آزمونی را ندارد.

بروجردی خاطرنشان ساخت: علی‌رغم فضاسازی‌های سیاسی و جنگ روانی تصور می‌کنم احتمال این امر بسیار ضعیف باشد.

وی اظهار داشت: موضوعاتی که در مقطع کنونی در خصوص سوریه گفته می‌شود بیشتر جنبه جنگ روانی دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه که از وی در خصوص آخرین سفرش به سوریه پرسید، افزود: العربیه و الجزیره سوریه را شهر آشوب زده و درگیر جنگ داخلی ترسیم می‌کنند این در حالی است که طی زیارت مرقد حضرت رقیه(س) و بازدید از بازار حمیدیه وضعیت را در دمشق بسیار عادی مشاهده کردم.


*جنگ سوریه جنگ روانی است 

بروجردی با بیان اینکه بدون تردید بخش مهمی از جنگ سوریه جنگ روانی است، اضافه کرد: آنها سعی می کنند برای کشورهای پشتیبان اطلاعات اشتباه بدهند و از آن طرف در دل مردم را خالی و مسئولان را دچار رعب و وحشت کنند اما اینگونه نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آنچه که ما در سفر به سوریه دیده‌ایم آرامش قابل توجهی در دمشق بود، گفت: حتی پیشنهاد رفتن به شهر حلب و سایر مناطق را به بشار اسد داده‌ایم که فکر می‌کنم در سفرهای بعدی انجام شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی اینکه برای مقابله با ایجاد شکاف میان مذاهب چه باید کرد، گفت: راه مقابله با آن این است که علمای شیعه و سنی جمع شوند و حرکت تقریبی که جمهوری اسلامی بنیان گذار آن بوده انجام شود.


*جنگ اسلام در برابر اسلام توطئه‌ای خطرناک است 


بروجردی با اشاره به ایکه اقدام و توطئه شیطانی با سرمایه گذاری گسترده طراحی شده در خانواده امت اسلامی است، خاطرنشان ساخت: جنگ اسلام در برابر اسلام توطئه‌ای خطرناک است.

وی بیداری اسلامی را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: مذاکره علما با دولت‌ها و افکار عمومی بسیار مهم است زیرا به خنثی کردن توطئه‌ها کمک می‌کند.

امیری مقدم کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه که از وی پرسید کدامیک از طرفین دولت یا مخالفین از سلاح شیمیایی استفاده کرده است؟ گفت: دولت سوریه از آغاز ناآرامی‌ها همواره به دنبال بحران بوده یعنی پرونده جدیدی را با استفاده از سلاح شیمیایی برای خود باز کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه دولت سوریه به دنبال حل بحران و بستن پرونده‌های گوناگون است، ادامه داد: در ارزیابی مخالفان گفته شده که حدود 20 درصد مردم مخالف دولت سوریه هستند لذا منطقی و معقول نیست که دولت سوریه علیه مردم خود از سلاح شیمیایی استفاده کند و برای خود پرونده‌ای به این بزرگی ایجاد کند.

امیری مقدم با بیان اینکه اگر این تروریست‌ها بر سوریه حاکم شوند سوریه تا ده‌ها سال دیگر رنگ امنیت و ثبات را نخواهد دید، اظهار داشت: مردم به دنبال نجات حکومت برای همکاری هستند.

وی با اشاره به اینکه یا به دست گروه‌های مخالف سوریه این اقدام صورت گرفته است و یا توسط کشورهای دیگر برای اینکه دولت سوریه را ساقط کنند، گفت: منطقی نیست که دولت سوریه چنین کاری را کرده باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: توطئه بزرگی علیه دولت بشار اسد صورت گرفت است.


*دولت بشار اسد در سراشیبی پیروزی قرار گرفته است 

امیری مقدم در پاسخ به سوال دیگری گفت: دولت بشار اسد در سراشیبی پیروزی قرار گرفته است یعنی ظرف یکی دو هفته اخیر مهمترین بارانداز از گروه‌های تروریستی توسط نیروهای ارتش سوریه پاکسازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فرسایشی شدن بحران سوریه به نفع آمریکا و اسرائیل است، اظهار داشت: آنها با مطرح کردن سلاح‌های شیمیایی به دنبال احیای نیروهای رو به فرار گروه‌های تروریستی بودند تا روحیه تضعیف شده این گروه‌ها دوباره احیا شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها بعد از مسائل عراق و افغانستان دیگر جرأت حمله را ندارند و برای این کار به صورت نیابتی از دیگران استفاده می‌کنند و می خواهند عربستان و قطر را جلو بیاندازند.

امیری مقدم با اشاره به اینکه امیدواریم بحران سوریه به نفع دولت این کشور به پایان برسد، اظهار داشت: آمریکا همچون شیر پیری است که از دور ایستاده اما جرأت نزدیک شدن را ندارد.

وی بیان کرد: آمریکا به دنبال روحیه دادن به کشورهایی همچون عربستان، قطر و ترکیه است و از ابزارهای دیگری مثل ناتو استفاده می‌کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: برای آمریکا و اسرائیل بهترین و کم هزینه ترین گزینه راه‌اندازی جنگ فرقه‌ای مذهبی قومی میان شیعه و سنی است که البته برخی کشورهای منطقه نیز با این طرح هموار شده‌اند.


*آمریکا جایگزینی برای بشار اسد ندارد

وی خاطرنشان ساخت: آمریکایی‌ها اگر بخواهند حکومت بشار اسد را ساقط کنند باید جایگزینی برای وی داشته باشند این در حالی است که آنها جایگزینی برای بشار اسد ندارند.

امیری مقدم در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا تحولات عراق و سوریه با یکدیگر ارتباطی دارد، گفت: مسائل لبنان سوریه، عراق، بحرین و حتی مصر کاملا وابسته به هم هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: برای آنها مهم است انرژی بیداری اسلامی را که می‌توانست در جهت مقابله با رژیم صهیونیستی به کار گرفته شود به جان هم بیاندازند و انرژی آنها را خالی کنند تا امنیت رژیم صهیونیستی تأمین شود.


*جنجال آفرینی‌های سوریه بی‌ارتباط با انتخابات ایران نیست

وی جنجال آفرینی‌های راه افتاده را بی‌ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ایران ندانست و افزود: به هر حل آنها می‌دانند انتخابات ما انتخابات پر‌شوری خواهد بود و آنها طی دو سه سال اخیر تبلیغات وسیعی به راه انداختند که کشور دچار مشکلات داخلی و اقتصادی است و مسئولان با هم اختلاف دارند اما پس از اینکه انتخابات پرشور را می‌بینند، می‌خواهند مسائل عراق بحرین و سوریه را بزرگ کنند تا آن خبرها برجسته شده و خبرهای انتخاباتی ما به حاشیه برود.

امیری مقدم با بیان اینکه سرنوشت سوریه آینده منطقه را رقم می‌زند، بیان کرد: اگر دولت بشار اسد بماند روند تحولات منطقه، آمریکا و اسرائیل رنگ و بوی دیگر پیدا می‌کند و اگر این دولت سقوط کند و آنها بتواند جایگزینی برایش بیاورد سرنوشت خاورمیانه به نوع دیگری رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت خاورمیانه و رژیم صهیونیستی به جنگ سوریه بستگی دارد، افزود: امیدواریم دولت سوریه بماند تا آینده خاورمیانه را آنطور که می‌خواهیم ببینیم در غیر این صورت آینده خوبی را برای خاورمیانه تصور نمی‌کنیم.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد