پابرجایی تاخیرات، حتی با ورود ناوگان هوایی جدید

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 17862|09:09 - 1394/05/11
نسخه چاپی
وضعیت تاخیرات پروازها در این ایام به گونه‌ای شده که حتی با ورود ناوگان هوایی جدید بعید به نظر می‌رسد که بخواهد بخشی از آن جبران شود.
پابرجایی تاخیرات، حتی با ورود ناوگان هوایی جدیدبه گزارشخبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیتتاخیراتپروازها این روزها تبدیل بهیکعادت برای اکثر مسافران شدهبهطوریکهاگر پروازیتأخیرنداشته باشد برای مسافرانتعجببرانگیزاست.


در اوایل سال با تصویب قانونآییننامهحقوق مسافران بسیاری از مسافران تصورمی‌کردندکهبهطورکامل حقوق آنها در بخش هوایی رعایتمی‌شودامامتاسفانهنهتنهابا تصویب اینآییننامهرعایتاینگونه نشدبلکه در برخی از مواقع نیز پایمالمی‌شود.

براساساین گزارش؛درگذشتهو پیش ازجمعبندیتوافقهستهایبسیاری ازشرکتهایهواپیمایی به بهانهتحریم‌هاو اعلام این موضوع که ناوگان هوایی فرسوده استتاخیراتپروازها رابهنوعیسرپوشمی‌گذاشتند.

اما بعد از به نتیجه رسیدنتوافقنامهبسیاری ازشرکتهایهواپیمایی مدعی هستند که علت عمدهتاخیراتوضعیتآبو هواییاست و نقص فنی کمتر در این موضوع دخیل است.

از سوی دیگر به گفته خداکرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری وضعیتتاخیراتدر پروازها بسیارکاهشیافتهبهطوریکهمیزان شکایات مسافران در طیسهماه اخیر بسیار کمتر شده است.

این در حالی است که اطلاعات پروازها در فرودگاه مهرآباد حاکی از موضوع دیگری استبهطوریکهروزانه تماس بسیاری از مسافران ازتاخیراتچندساعتهخبرمی‌دهد.

براساساین گزارش طبق قانونآییننامهحقوق مسافران برایتاخیراتبیش از4ساعت بلیت مشابهی با30درصد تخفیف صادرمی‌شودو این موضوع را خداکرمیتأییدکرد و گفت:از اردیبهشتماه برایتاخیرات4ساعتهبهطورقطعاین بلیت صادرمی‌شود.

به گزارشباشگاه خبرنگاران جوانموضوعآیین‌نامهحقوق مسافر و ابلاغ آن بهایرلاین‌ها، از اواخرآبان‌ماهسال گذشته مطرحومقرر شد پس از تأیید شورای عالی هواپیمایی تااواخرآذر93بهایرلاین‌هاابلاغ شود اما این فرآیند به دلیل اعمال تغییراتی به طول انجامید و به پروازهای نوروز94هم نرسید.

انتظارایکائواز سازمان هواپیمای کشوری این است که ضوابط و دستورالعمل‌های لازم را برای عملکرد ایمن و بهره‌وری صنعت تدوین و اجرا کند؛درواقعبا تدوین اینآیین‌نامهدرواقعمردم با حقوق خود در مقابله باتاخیرهایپروازیآگاهمی‌شوند.

آئین‌نامه حقوق مسافر درسهبعد "حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه"، "نرخ بلیت" و "حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز" است.‌

بنابراینگزارش؛ دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی در2فصل،3ماده،8بند،14زیر بند و2تبصره ابلاغ شد که بر این اساس درتاخیرهایبیش از4ساعت شرکتحملکنندهموظف به ارائهیکفقره بلیت مشابه با تخفیف30درصدازلحاظمسیر و کلاس پروازی است.

دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی درشورایعالیهواپیمایی تصویب و بهتأییدوزیر راه و شهرسازی رسیده است و از تاریخ ابلاغ (اردیبهشت94) توسط سازمان هواپیماییقابلاجرااست.

در ایندستورالعملدر مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاهمبدأ، مقصد و در مسیر دچارتأخیرو یا ابطال می‌شود،شرکتهایهواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرینصرفاًموظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند.

همچنین بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی، اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تایکهفته قبل از انجام پرواز باشد دراین‌صورتشرکتحملکنندهموظف به پرداخت کامل وجه بلیت است و اگر ابطال پرواز ازششروز تا24ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکتحملکنندهموظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائهیکبلیت مشابه با30درصد تخفیفازلحاظمسیر و کلاس پروازی به مسافر است.

بنابراین گزارش اگر ابطال از24ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکتحملکنندهموظف به پرداخت کامل وجه و ارائهیکفقره بلیتنیمبهاء مشابهازلحاظمسیر و کلاس پروازی است.

بنابراینگزارش؛دردرصورتتأخیربیش ازیکساعت و کمتر ازدوساعت از مسافران پذیرایی نوعاولبه عمل خواهد آمد و ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجادتأخیربیشتر در پرواز است.

بنابراین گزارش حقوق مسافرمجموعهایاز سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی ودستاندرکارانامور پروازی را تدوینمی‌کندو هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است؛ رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد5قانون هواپیمایی کشوری و ماده19کنوانسیون ورشو مصوب1354/3/31مجلس شورای اسلامی برای همه شرکت‌های هواپیمایی الزامی است.

براساساین گزارش؛ طبق اینآییننامهتمامی حقوق مسافران اعم ازتاخیراتو یارعایتشانمنزلت مسافران رعایت شده اما آیا در واقعیت نیز این موضوع رعایتمی‌شود؟

طبقگزارشاتمیدانی از مسافران هواپیما بسیاری از آنها از افزایش میزانتاخیراتگلهکرده‌اندومعتقدهستند،دیگرتاخیراتبرخی ازشرکت‌هاازجملهایرانایرو تابانازحدگذشتهوقابلتحملنیست.