ميستورا:

بشار اسد بخشی از راه حل بحران سوريه است/ سوریه آماده تعلیق حمله هوایی به حلب است

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15433|09:43 - 1393/11/29
نسخه چاپی
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه از آمادگی دولت سوریه برای توقف حملات هوایی به حلب به مدت ۶ هفته خبر داد و گفت که نظام کنونی حاکم بر سوریه باید بخشی از حل بحران سوریه باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه در نشست شب گذشته شورای امنیت از آمادگی گفت دولت «بشار اسد» برای توقف حملات هوایی به حلب به مدت ۶ هفته آمادگی دارد. 

 
میستورا گفت: نظام کنونی حاکم بر سوریه باید بخشی از حل بحران سوریه باشد. 
 
وی افزود: به رغم همه مشکلات برای توقف حملات هوایی به حلب تلاش خواهیم کرد. 
وی همچنین از آمادگی دولت سوریه برای توقف حملات هوایی و توپخانه‌ای به شهر حلب برای دست کم شش هفته خبر داد. 
 
 دیپلمات‌هایی که در نشست پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل حضور داشتند، اعلام کردند دی میستورا در این نشست گفته است دولت سوریه آماده است حملات هوایی و توپخانه‌ای علیه مواضع معارضان مسلح را برای شش هفته متوقف سازد تا شرایط برای اجرای آتش بس در این شهر بحرانی در شمال سوریه فراهم شود. 
 
دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند دی میستورا به اعضای شورای امنیت گفته است در روزهای آینده به سوریه سفر خواهد کرد تا درباره جزئیات این موضوع با مقامات سوریه گفتگو کند. 
 
دیپلمات‌ها تاکید کردند دی میستورا هیچ اشاره‌ای به زمان احتمالی تعلیق حملات هوایی ارتش سوریه به شهر حلب نکرده است. 
 
در همین حال دی میستورا دیشب پس از ارایه گزارش به شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات داخلی سوریه گفت دولت سوریه آمادگی دارد حملات هوایی و توپخانه‌ای به حلب را متوقف کند تا آتش بس موقت با هدف ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند در این شهر برقرار شود. 
 
دی میستورا به خبرنگاران گفت دمشق موافقت کرده است حملات هوایی خمپاره‌ای به تمام مناطق شهر حلب را متوقف کند و زمان دقیق توقف حملات از جانب دمشق اعلام خواهد شد. 
 
 نماینده ویژه سازمان ملل گفت برای پیگیری این موضوع در آینده نزدیک به سوریه خواهم رفت. 
 
وی گفت: «با توجه به تجربیات گذشته اعتراف می‌کنم که ماموریت دشواری در سوریه دارم و تصمیمات اینده طرف‌های درگیر در سوریه نشان خواهد داد که آتش بس موقت در حلب تا چه اندازه پایدار خواهد ماند و در ان صورت می‌توانیم آن را در دیگر مناطق سوریه اجرا کنیم». 
 
دی میستورا که از اکتبر گذشته جانشین اخضر ابراهیمی به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه شد، گفت در سفر اخیر خود به سوریه نشست طولانی با بشار اسد داشتم. 
 
این درحالی این است که ابراهیم جعفری نماینده سوریه در سازمان از هر گونه اظهار نظر درباره سخنان دیپلمات‌ها و دی می‌ستورا خودداری کرد. 
 
 توقف درگیری‌ها و اجرای آتش بس در مناطق بحرانی سوریه به ویژه در شهر حلب با هدف کمک رسانی به غیر نظامیان و آوارگان سوری و اجرای آن در دیگر مناطق سوریه یکی از طرح‌های پیشنهادی نماینده سازمان ملل در سوریه است.