تربتی:

فاز 12 پارس جنوبی قبل از عید رخت نو به تن کرد/ شبکه گاز تا 4 سال آینده ایمن شد

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15432|09:42 - 1393/11/29
نسخه چاپی
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران، با بیان اینکه در سالجاری حدود 100 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد و این افزایش در مقایسه با سال گذشته 22 میلیارد مترمکعب است گفت: پیش بینی می کنیم گاز تحویلی به نیروگاهها تا پایان سال به 50 میلیارد مترمکعب گاز برسد که این رقم در صنعت گاز بی سابقه است.

به گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حسن منتظر تربتی در نشست خبری در خصوص به ثمرنشستن فاز 12 پارس جنوبی اظهار داشت: یکی از دلایل به نتیجه رسیدن فاز 12 پارس جنوبی تمرکز بیش از حد مسولان به ویژه وزیر نفت و نشانه‌گیری دقیق ایشان برای به ثمررسیدن این فاز بود به طوریکه با وجود تحریم‌ها این فاز در آستانه بهره برداری قرار گرفت.
 
وی مشکل اصلی در سالهای گذشته را تحریم و کمبود گاز در بخش خانگی عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث شده بود نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند تاجاییکه پایداری شبکه را تحت شعاع خود قرار داده بود.
 
مشارکت پیمانکاران داخلی و خارجی کلید به ثمر رسیدن فاز 12پارس جنوبی
 
تربتی افزود: اکنون فاز 12 پارس جنوبی با مشارکت خوب پیمانکاران داخلی و خارجی و همگرایی دانش و فناوری و انتقال دانش و بومی‌سازی دانش فنی در ساخت تجهیزات به بهره‌برداری رسید به طوری که فاز 12پارس جنوبی لباس بعد از عید را به تن نکرد بلکه لباس عیدی خود را زودتر از موعد مقرر پوشید دقیقا در بهترین شرایطی که شبکه گاز به آن نیاز داشت.
 
وی تصریح کرد: دو اتفاق مهم در بهره‌برداری رسیدن این فاز نقش داشتند یکی اینکه شرکت ملی گاز در انجام اتصالات این فاز به خطوط شرکت گاز فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و مورد دیگر هماهنگی بین مجری و بهره بردار این پروژه بود که دست به دست هم دادن تا این فاز به نتیجه برسد.
 
تربتی افزود: سه اقدام اساسی برای این امر صورت گرفت نخست اینکه تمام ظرفیت خالی شبکه را شناسایی و به موازات آن جلسات گسترده‌ای میان مدیران با وزیر نفت تشکیل شد  تا اهداف بیشتر  به سمت پروژه‌های اولویت‌دار هدایت شود همچنین یک کمیته تخصیص منابع مالی را ایجاد کردیم تا با تخصیص منابع به موقع محدودیتها برداشته شود به طوری که ظرفیت اسمی انتقال کشور به 700 میلیون مترمکعب گاز رسید.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: در سالجاری حدود 100 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد این افزایش در مقایسه با سال گذشته 22 میلیارد مترمکعب بوده که تحویل شبکه گاز کشور شده و این میزان افزایش در تاریخ صنعت گاز کشور بی سابقه است.
 
افزایش 22 میلیارد مترمکعب گاز در طی یکسال رقم خورد  
 
تربتی تصریح کرد: رسیدن به افزایش 22 میلیاردمترمکعب در یکسال رقم بسیار بالایی است. اگر شرکت گاز را به چند دهه تقسیم نماییم قبل از انقلاب مقدار تولید زیر 100 میلیارد مترمکعب گاز بوده به طوریکه توسعه صنعت گاز از 20 سال قبل شروع شده و این درحالی است که در سه چهار سال اخیر به دلیل برخی از مشکلات از شتاب رشد کاسته شده اما این روند ادامه نیافت تا جاییکه اکنون روند تولید شتاب بیشتری به خود گرفته است.
 
بهره ‌برداری از5 ایستگاه تقویت فشار در سالجاری
 
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران افزود: موضوع دیگر اینکه حجم شبکه انتقال گاز همزمان با افزایش تولید آماده شده است به طوریکه در توزیع منابع مالی دقت بیشتری صورت گرفته تا منابع به سمت پروژها‌های کلیدی هدایت شود. امسال علیرغم همه مشکلات 5 ایستگاه تقویت فشار به بهره برداری رسیده همچنین 700 کیلومتر خطوط لوله کشی انجام شده است. در توسعه زیرساخت‌ها از مشتریان غافل نشدیم. در سالجاری یک میلیون خانوار به شبکه گاز کشور وصل شده‌اند همچنین به 9 شهر و 1020 روستا گازرسانی  صورت گرفته است.
 
تحویل 15 میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاهها
 
وی با شاره به اینکه 15 میلیارد مترمکعب گاز را به سمت نیروگاهها هدایت کردیم اظهار داشت: پیش بینی می کنیم گاز تحویلی امسال به نیروگاهها به 50 میلیارد مترمکعب گاز برسد که این موضوع در صنعت گاز بی سابقه است.
 
تربتی تاکید کرد: تامین گاز نیروگاهها نسبت به سال گذشته رشد 40درصدی را شاهد بوده که این امر در کاهش آلودگی هوا نقش بی نظیری داشته است چرا که در سالهای گذشته به دلیل کمبود گاز نیروگاهها مجبور به استفااده از سوخت مازوت بودند.
 
صرفه جویی 12 میلیارد دلاری در صنعت گاز
 
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران، با بیان اینکه امسال 15 میلیارد مترمکعب گاز نسبت به سال قبل استفاده شده است گفت: این امر 10 تا 12 میلیارد دلار صرفه‌جویی در هزینه دولت داشته است و این سرمایه حاصله صرف طرحهای توسعه‌ای آینده کشور استفاده خواهد شد.
 
رشد 10درصدی تحویل گاز به صنایع
 
وی ادامه داد: در بخش صنایع رشد 10درصدی را شاهد بودیم به طوری که 3 میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به این بخش تحویل داده شده است. حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در بخش صادرات بوده که رشد 8درصدی را نشان می‌دهد همچنین یک میلیاردمترمکعب گاز به مخازن نفتی تزریق شده است.
 
شبکه گاز تا 4 سال آینده ایمن شد
 
تربتی خاطرنشان کرد: با این مشارکتی که در بخش پیمانکاری داخلی و خارجی و نیز زنجیره تولید ک بوجود آمده شبکه گاز کشور تا 4 سال آینده ایمن شد.
 
وی  افزود: در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه صنعت گاز هستیم در این برنامه توسعه تجارت گاز بیشتر مدنظر بوده به طوری که در بخش خانگی و تجاری در سه سال آینده تمام خانوارها تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار می گیرند. عمده تمرکز در سالهای آتی بحث صادرات است تا بتوانیم بخش قابل توجهی از تولید را به این بخش اختصاص دهیم.
 
صادرات 2.5 میلیارد مترمکعب گاز  
 
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران ، مجموع صادرات گاز کشور را 2.5 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: این میزان بیشتر از واردات گاز به کشور است. یکی از محورهای تمرکز برای توسعه صنعت گاز بخش صادرات است علاوه برکشورهای همسایه بحث عراق، عمان و امارات نیز مطرح است چرا که کشورهای اروپایی بازار مناسبی برای این بخش به حساب می‌آیند.
 
تربتی افزود: مهم‌ترین سند چشم‌انداز این صنعت این است که ایران سومین تولید کننده سهم تجارت جهانی گاز را دارد و برنامه داریم سهم 10درصدی صادرات به بخود اختصاص دهیم. همچنین در برنامه ششم توسعه بخش خانگی و تجاری را در دستور کار خود قراردادیم به طوریکه با گازرسانی به روستاها شاید اولین کشور در دنیا باشیم.  
 
اولویت اصلی سال آینده هدایت منابع به سمت ایستگاه خطو لوله هشتم وششم سراسری
 

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: دو مخزن ذخیره‌سازی شوریجه و سراجه قم را داریم همچنین 200 میلیون مترمکعب گاز در مخازن نفتی و حدود 60 میلیون مترمکعب گاز ترش در آغاجاری ذخیره می شود.  برای سال آینده خود را برای انتقال گاز های عسلویه آماده کرده‌ایم تمرکز بر ایستگاه خط لوله هشتم و خط ششم سراسری است تا منابع را به این سمت هدایت کنیم.
 
منتظر انعقاد قرارداد با بصره هستیم
 
تربتی راجع به صادرات گاز به عراق و بصره  گفت: زیرساختهای صادراتی به این کشور فراهم است خط لوله خرمشهر برای صادرات آماده است و منتظر انعقاد قرارداد آن هستیم. همچنین در عرض کمتر از یکسال صادرات به بصره شروع خواهد شد. میزان صادرات به بصره حدود 10 میلیون مترمکعب گاز در روز است .
 
پیش بینی 17 میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در این صنعت
 
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران افزود: در بخش صنعت گاز پیش بینی 17 میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در عرض سه سال صورت گرفته به طوریکه 4 میلیارد دلار در بخش گازرسانی به روستاها و حدود 1.5 میلیارد دلار گازرسانی به سیستان و بلوچستان است .
 
برداشت 20 میلیون مترمکعب گاز از شوریجه در سال آینده
 
تربتی تاکید کردک در سالجاری قابلیت برداشت 10 میلیون مترمکعب گاز از سراجه و سه میلیون مترمکعب از شوریجه بوده در سال آینده سراجه 10 میلیون مترمکعب و شوریجه 20 میلیون مترمکعب خواهد بود.  
 
22 میلیون خانوار تحت پوشش شبکه گاز
 
وی تصریح کرد: هم اکنون 22 میلیون خانوار تحت پوشش شبکه گاز هستند و حدود 2.5 میلیون خانوار دیگر در طی سه سال آینده به شبکه گاز وصل خواهند شد.
 
شرکت گاز نقشی در تعیین قیمت ندارد
 
وی در خصوص افزایش قیمت گاز اظهار داشت : قیمت گذاری را دولت تعیین می کند و شرکت گاز نقشی در تعیین قیمت ندارد و این شرکت مجری تامین انرژی کشور است.