حجت الاسلام احمدی:

حضور آمانو در کمیسیون برجام به عنوان متولی مسأله هسته‌ای کارساز است

سرویس: سیاسیکد خبر: 19137|10:57 - 1394/06/28
نسخه چاپی
حضور آمانو در کمیسیون برجام به عنوان متولی مسأله هسته‌ای کارساز است
عضو کمیسیون بررسی برجام گفت: در صورت حضور آمانو در کمیسیون ویژه برجام بسیاری از سوالات و ابهامات هسته‌ای این توافق‌ نامه روشن می‌شود.

بهگزارش خبرنگار دیوانگاهحجت الاسلام احمدی عضو کمیسیون ویژه برجام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به درخواست کمیسیون ویژه بررسی برجام برای دیدار با "یوکیا آمانو" دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این تصمیم در جلسه هیأت رئیسه کمیسیون بررسی برجام مطرح شد تا وی نقطه نظراتش درباره متن برجام  را ارائه کند.

عضو کمیسیون بررسی برجام افزود: همانطور که آمانو به کنگره آمریکا احضار شد و به سوالات نمایندگان آمریکا پاسخ داد ضروری است که برای پاسخگویی به نمایندگان مجلس ایران در کمیسیون ویژه بررسی برجام حضور یابد.
احمدی با بیان اینکه طبق مقررات حاکم بر سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید اطلاعات سازمان را به کشور و یا مرکزی دهد تصریح کرد: اگر اطلاعاتی بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشوری باشد، قطعا اطلاعاتی محرمانه‌ است و ما شاهد رد و بدل این اطلاعات میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کنگره آمریکا بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: غالب مباحث سند برجام مسائل هسته‌ای است. بنابراین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها متولی قطعی مباحث هسته‌ای در دنیا است و آمانو به عنوان دبیر کل این نهاد در این سفر می‌تواند به سوالات و ابهامات هسته‌ای برجام پاسخ روشنی دهد.

وی در پاسخ به این سوال که نکته مثبت این سفر برای کشورمان چه خواهد بود، تصریح کرد: نکته مثبت و یا منفی این سفر مشخص نیست و بستگی به مسائلی دارد که در این دیدار مطرح می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا آمانو دعوت ایران برای حضور در کمیسیون ویژه بررسی برجام را پذیرفته یا خیر اظهار داشت: این مسئله مشخص نیست به هر حال کمیسیون بررسی برجام تشخیص داده که اگر این دیدار اتفاق بیافتد بسیاری از ابهامات متن برجام مشخص می‌شود، البته امکان دارد آمانو این دعوت را نپذیرد.

احمدی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر دعوت کمیسیون از آمانو قرار شده که مقدمات برگزاری جلساتی مجزا با حضور رؤسای قوای سه گانه فراهم شود و نقطه نظرات آنها نیز درباره برجام دریافت شود.