جلسه کمیسیون قضایی مجلس با قاضی القضات برای بررسی اختیارات وی

کد خبر: 460|22:16 - 1391/10/24
نسخه چاپی
<p class=\"nwstxtlead\" style=\"line-height: 160%;\"><b>خبرگزاری فارس: اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای بررسی اختیار رئیس قوه قضائیه در نقض احکام خلاف شرع با آیت‌الله آملی لاریجانی دیدار کردند.</b></p>
\"خبرگزاری

 

اللهیار ملک‌شاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره جلسه امروز این کمیسیون به خبرنگار پارلمانی فارس گفت که این جلسه به منظور بررسی یکی از مواد طرح اصلاح آئین دادرسی کیفری در دفتر رئیس قوه قضائیه برگزار شد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین محورهای لایحه آئین دادرسی کیفری که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، اختیار رئیس قوه قضائیه در رسیدگی مجدد به پرونده‌هایی است که برای آنها احکام قطعی صادر شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بر اساس ماده 18 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، هر گاه رئیس قوه قضائیه حکمی را خلاف شرع تشخیص دهد، اجرای حکم را متوقف کرده و دستور به رسیدگی مجدد به آن می دهد.

ملک‌شاهی افزود: شورای نگهبان معتقد است این دستور به منزله نقض حکم صادره نیست و اعضای کمیسیون برای استماع نظرات رئیس قوه قضائیه جهت اصلاح این ماده و تأمین نظر شورا، امروز با آیت‌الله آملی لاریجانی دیدار کردند.

وی تصریح کرد: در این نشست پس از بررسی موضوع تفاهم شد که اگر رئیس قوه قضائیه حکمی را خلاف شرع تشخیص داد، تنها آن را به‌منظور اعاده دادرسی به شعب خاصّ دیوانعالی کشور ارجاع دهد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت که با نهایی شدن این موضوع در کمیسیون در روز سه‌شنبه این هفته یا یکشنبه هفته آینده، لایحه برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد.