رییس جمهوری مصر از تلاش های ایران برای کاهش آلام مردم سوریه تشکر کرد/ مصر به شدت مخالف دخالت نظامی در سوریه است

کد خبر: 404|21:15 - 1391/10/21
نسخه چاپی
<p align=\"right\"><b>قاهره- رییس جمهوری مصر در دیدار با ˈعلی اکبر صالحیˈ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که دولت مصر به شدت مخالف دخالت نظامی در سوریه است، از تلاش های ایران برای کاهش آلام مردم سوریه تشکر کرد.</b></p>
نام:
ایمیل گیرنده:
برای ارسال به چندین ایمیل از علامت , استفاده کنید
Captcha:

               
 
<!-- Body -->

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ˈمحمد مرسیˈ در دیدار امروز پنجشنبه با صالحی، تاکید کرد: ما به عنوان کشورهای اسلامی باید برای توقف خشونت در سوریه تلاش کنیم.

وی، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ در منطقه توصیف کرد که نقش مهمی در ایجاد اولفت و دوستی بین ملت ها داشته است.

رییس جمهوری مصر ادامه داد: ما به شدت مخالف دخالت نظامی در سوریه هستیم، ایران کشور ارزشمندی است و امیدواریم بر شکوفایی و عزت این کشور بیش از پیش افزوده شود.

مرسی همچنین از پیام تبریک دولت و ملت ایران برای تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات در مصر تشکر کرد.

مرسی در ادامه این دیدار از آقای ˈمحمود احمدی نژادˈ رییس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سران همکاری های اسلامی که در مصر برگزار خواهد شد، دعوت کرد.

وی با اظهار خوشحالی از سفر وزیر امورخارجه ایران به قاهره تصریح کرد: همکاری با ایران بویژه در چارچوب جهان اسلام برای ما بسیار مهم است.

مرسی ، مصر و ایران را یک روح در دو بدن توصیف کرد و گفت: همکاری های دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران و همچنین همکاری چند جانبه با جهان اسلام برای قاهره بسیار مهم است .



*** نشست گروه تماس مکانیزم خوبی برای حل بحران سوریه است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار، نشست گروه تماس چهار کشور ایران، مصر، ترکیه و عربستان سعودی را مکانیزم خوبی برای حل بحران سوریه دانست.

ˈعلی اکبر صالحیˈ در این دیدار که در محل کاخ ریاست جمهوری مصر برگزار شد، تاکید کرد: حل مساله سوریه تنها از طریق گفت و گو امکان پذیر است و در غیر این صورت ادامه این وضعیت تاثیر سویی بر منطقه خواهد داشت.

صالحی یادآور شد: آنچه برای ایران در سوریه مهم است توقف خشونت و برقراری رفاه، آسایش و امنیت برای مردم این کشور است.

وی همچنین از طرف آقای ˈمحمود احمدی نژادˈ رییس جمهوری اسلامی ایران از مرسی برای سفر به ایران دعوت کرد که رییس جمهوری مصر نیز اظهارداشت در اولین فرصت مناسب به کشورمان سفر می کند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این دیدار ملت مصر را ملتی با اصالت توصیف کرد و گفت: در ایران امکانات، زمینه ها و ظرفیت های زیادی در بخش های مختلف برای همکاری وجود دارد.

صالحی با بیان این که دو کشور مصر و ایران مکمل یکدیگر هستند، خاطرنشان کرد: ما تجارب بسیاری در 34 سال پس از انقلاب اسلامی داریم و آماده هستیم تمامی تجربیات خود را در اختیار ملت مصر قرار دهیم.

مناسبات دو جانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله مساله فلسطین و سوریه از دیگر محورهای مذاکرات رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با رییس جمهوری مصر بود.