صالحی بر ضرورت تقویت همکاری ها میان ایران و بورکینافاسو تاکید کرد

کد خبر: 396|01:12 - 1391/10/20
نسخه چاپی
<h3 align=\"right\" id=\"ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent1_H1\"> اواگادوگو- وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ˈواتار سونگالو آپولینزˈ رییس مجلس ملی بورکینافاسو بر ضرورت تقویت همکاری ها در راستای اجرای سریع توافق های دوجانبه تاکید کرد.</h3>

               

<!-- Body -->

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ˈعلی اکبر صالحیˈ در ادامه سفر دوره ای خود به قاره آفریقا سه شنبه شب به وقت محلی دراواگادوگو پایتخت بورکینافاسو با رییس مجلس ملی این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت انتخاب آپولینز به ریاست مجلس ملی بورکینافاسو از طرف رییس مجلس ایران از وی برای سفر به کشورمان دعوت کرد.

وی همچنین وضعیت روابط دو کشور در ابعاد سیاسی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ضروری است متناسب با این وضعیت، مناسبات اقتصادی، تجاری، کشاورزی، فرهنگی، علمی و فنی گسترش یابد.

وزیر امور خارجه ایران به شرایط حساس و سیال تحولات جهانی و بحران های موجود اشاره و بر ضرورت رایزنی و همکاری دو کشور برای کمک به تثبیت صلح، ثبات و امنیت جهانی تاکید کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: در این راستا همکاری های ایران و بورکینافاسو باید در چارچوب جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین تشکیل و تبادل گروه های دوستی پارلمانی دو کشور را در تقویت و استحکام روابط دوجانبه و تحکیم دوستی دو ملت مهم دانست.

رییس مجلس ملی بورکینافاسو نیز در این دیدار، سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور را کمک بزرگی برای توسعه روابط و همکاری های دو کشور در زمینه های مهم دانست.

ˈواتار سونگالو آپولینزˈ با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های پارلمانی دو کشور در جهت تحکیم روابط دوجانبه اظهار امیدواری کرد بزودی گروه دوستی پارلمانی ایران و بورکینافاسو تشکیل شود.

وی همچنین از دعوت لاریجانی برای سفر به تهران استقبال و اظهار امیدواری کرد که سفر به ایران به تقویت روابط دوجانبه و همکاری های پارلمانی منجر شود.

در این دیدار تحولات منطقه ای از جمله وضعیت کشورهای سوریه و مالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه با رییس جمهوری بورکینافاسو دیدار می کند و پس از آن برای ملاقات با مقام های مصری عازم قاهره می شود.