وفاق ملی یعنی تبعیت عملی از ولی فقیه

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 31838|20:30 - 1403/06/16
نسخه چاپی
وفاق ملی یعنی تبعیت عملی از  ولی فقیه
امام جمعه هرسین گفت: از جمله مواردی که در تحقق وفاق ملی بسیارحائز اهمیت است تبعیت عملی از فرامین ولی امر مسلمین و پایبندی به سیاست های کلی نظام و تلاش در پیاده کردن این سیاست ها در کشور است.

به گزارش دیوانگاه ، حجت الاسلام حسن رضایی امام جمعه هرسین در خطبه اول نماز جمعه این هفته با اشاره به اهمیت موضوع تقوا و انواع آن در جامعه اظهار داشت: در واقع پایبندی به این واژه مقدس و عمل به آن ضمن تأثیر آن در زندگی، سعادت دنیا و آخرت انسان را رقم خواهد زد. تقوا نوعی حالت درونی است که نشات گرفته از خدا باوری و اعتقاد و التزام شخص به معاد و انجام تکاليف دینی ، دوری از رذائل اخلاقی و کسب فضائل اخلاقی ،تعهد و پایبندی به دستورات خداوند منان در انجام واجبات و ترک محرمات است.

امام جمعه هرسین افزود: تقوا به انسان احساس مسئولیت می دهد، لذا شاخه های متعددی دارد که تقوای اقتصادی، تقوای فکری و قلبی که حتی خطورات ذهنی انسان را نیز شامل می شود  بطوریکه اگر انسان دارای تقوای الهی باشد مراقب خطورات قلبی و فکری خود است  که خدای ناکرده از مسیر رضای خداوند منحرف نشود.

از دیگر مصادیق، تقوای سیاسی و تقوای رسانه ای است. چه بسا گاهی اوقات، کسی تقوای لازم را ندارد و مسئولیت بر مردم را می پذیرد  و یا اینکه در رسانه و فضای مجازی موجب تخریب دیگران شود.لذا در همه عرصه های زندگی ما و در مسئولیت های ما تقوا نقش اثرگذار و مهمی را ایفا می کند.

وی تصریح کرد: نوع دیگر تقوا، تقوای اعضا و جوارح است، انسان مراقب است که گوش، زبان ، چشم،  قلب  و اعضاء و جوارحی که در اختیارش هست به عنوان امانت از آنها به خوبی استفاده کند و خدای ناکرده آن را در مسیر هواهای نفسانی و امیال شیطانی قرار ندهد.  لذا تقوا صرفا یک واژه صوری که بر زبان جاری بشود نیست،  تقوا در همه زندگی ما، در فعالیت های ما و در مسئولیت های ما نقش اثرگذاری دارد.

امام جمعه هرسین  افزود: از جمله راه های رسیدن به تقوا در کنار معرفت به خداوند و انجام واجبات و ترک محرمات ، عبادت خالصانه داشتن، عدالت داشتن،  انصاف در مورد دیگران را می توان نام برد که این موارد نیز  می توانند در تقویت تقوا در انسان اثرگذار باشند،  از نشانه های دیگر افراد متقی، اهتمام و توجه عملی به تعظیم شعائر دینی است.

حجت الاسلام حسن رضایی امام جمعه هرسین در خطبه دوم نماز جمعه این هفته با اشاره به شهادت رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی و همراهانش اظهار داشت: پس از این حادثه یک شوک بزرگ بر کشور وارد شد و  همه نهادهای کشورمان به نوعی تحت تاثیر این شهادت قرار گرفتند اما از آنجا که در دوران غیبت، سکاندار نظام اسلامی ولایت فقیه است و کشور ما هم تجارب سختی را به خوبی در بحران ها پشت سر گذاشته ما شاهد بودیم که وقفه ای در مدیریت کشور ایجاد نشد و در دو مرحله نیز انتخابات ریاست جمهوری به آرامی برگزار شد.

امام جمعه هرسین افزود: در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هر کدام از نامزدهای انتخاباتی با شعارهای خاصی که داشتند وارد میدان رقابت انتخابات شدند اما در نهایت جناب دکتر پزشکیان با شعاری که بر محوریت وفاق ملی شکل گرفت توانست حائز اکثریت آرا شود و به عنوان رئیس جمهور مردم سکاندار مدیریت اجرایی کشور شد.

وی خاطرنشان کرد:  می شود گفت وفاق ملی در این برهه از زمان بسیار حائز اهمیت است چرا که دشمنان با هزینه های بسیار و ایجاد توطئه و برنامه های شیطانی خود در صدد از بین بردن وحدت و همدلی در کشور ما هستند.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: مردم شاهد بودند که در فتنه ی ۱۴۰۱ دشمن در صدد تجزیه ایران و تشتت و تفرقه و جدایی مردم از نظام و در نهایت هم تجزیه کشور بودند، لذا وفاق ملی یک شعاری‌ست که ضرورت آن و در واقع نیاز امروزه کشور ما به این شعار غیر قابل انکار است اما به خوبی می دانیم لازمه ی تحقق این شعار مصادیقی است که اگر این مصادیق  محقق نشوند این گفتمان هم در حد شعار باقی می ماند و اگر این مصادیق به منصه ظهور برسند و محقق بشوند می شود گفت که شعار وفاق ملی هم عینیت بخشیده شده است.

 

خطیب جمعه هرسین افزود: برخی از مواردی که در تحقق وفاق ملی بسیارحائز اهمیت هستندعبارتنداز:تبعیت عملی از فرامین ولی امر مسلمین چرا که به فرموده امام راحل(ره) پشتیبانی از ولایت فقیه کشور را از آسیب ها مصون می کند. از دیگر موارد،پایبندی به سیاست های کلی نظام و تلاش در پیاده کردن این سیاست ها در کشور است.

خطیب جمعه هرسین تصریح کرد: وفاق ملی یعنی خود را بدهکار انقلاب و شهدا دانستن  نه این که خودمان را طلبکار بدانیم، مسئولیت لقمه چربی نیست بلکه به فرموده‌ی امیر المؤمنین حضرت علی (ع) امانتی است بر گردن انسان تا زمانی که این مسئولیت از ما برداشته نشده نباید در انجام وظیفه ای که در قبالش مسئولیت داریم کوتاهی کنیم. متاسفانه برخی از مسئولان در اواخر دوران مسئولیت خود بخوبی وظیفه خود را انجام نمی دهند در حالیکه تا آخرین لحظه مسئولیتشان فردای قیامت باید پاسخگو باشند.

حجت الإسلام رضایی اظهار داشت: اگر نمی توانیم مدیریت را قبول نکنیم، این قابل توجیه نیست که کسی در دوران مسئولیت خود کوتاهی کند لذا اگر کسی نمی تواند قبول نکند و خود را بیشتر مدیون مردم نکند. عزت و بقای این کشور حاصل خون شهداست و مسئولیت ها نیز امانت هستند که در راستای خدمت به مردم بویژه محرومان جامعه به عده ای سپرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: وفاق ملی یعنی شفافیت در عملکرد، صداقت با مردم،  سختگیری مسئولین بر خودشان و تلاش در راحت گرفتن امور بر مردم و تأمین آسايش مردم و در کنار مردم بودن،مردم ببینند مسئولین در کنارشان در سختی ها هستند نه اینکه عده ای خاص نور چشمی از مزایای مسئولیت خودشان استفاده کنند و مردم در سختی و عسر و حرج قرار بگیرند.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: وفاق ملی یعنی خود را در کنار مردم عملا قرار دادن،  نه فقط پشت تریبون، نه فقط در سخنرانی ها؛ یکی از آسیب های جدی این است که برخی از مسئولین، دوران مسئولیت خود را به عنوان یک لقمه و فرصتی طلایی تلقی می کنند، بارها کشور ما از این گونه سوء مدیریت ها آسیب دیده است.

امام جمعه هرسین افزود: درود و رضوان خدا بر شهید رئیسی عزیز که تا آخرین لحظه از عمرشان در راه خدمت به مردم تلاش کرد و در این راه نیز به شهادت رسید. لذا این دوران می شود گفت که یک دوران طلایی برای نورانی شدن پرونده اعمال در روز قیامت است و نیز می تواند یک خسران بزرگ برای کسی باشد که از  دوران مسئولیت خود بخوبی در راه خدمت به مردم استفاده نکند.

وی تصریح کرد: وفاق ملی یعنی ساده زیستی و مردمی بودن، یعنی شایسته سالاری و خود را درگیر دعواهای جناحی راست و چب نکردن، وفاق ملی یعنی اگر  دیدیم فلان شخص با ما در تفکر سیاسی و جناحی همراه نبوده اما می دانیم کار بلد، اهل خدمت، مؤمن و دارای انگیزه است و دارای روحی انقلابی و خدمت به مردم است از او در مدیریت ها استفاده کنیم.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: وفاق ملی یعنی افرادی که دارای زاویه با  آرمان‌های امام (ره) و رهبری و شهدا و مبانی انقلاب هستند از آنها استفاده نکنیم ولو در طیف سیاسی ما باشند لذا نمی شود گفت ما وفاق ملی داشته باشیم اما افراد زاویه دار را در راس امور کشور قرار دهیم.

امام جمعه هرسین افزود: برخی شعار وفاق ملی را اینگونه مطرح می کنند که رفع فیلترینگ در کشور و کنار گذاشتن لایحه ی عفاف و حجاب. آیا اینها مشکل اساسی مشکل مردم هستند یا خود اینها مشکل سازند؟ فضای مجازی که مدیریت آن دست بیگانگان و دشمنان قسم خورده ماست. در بحث عفاف و حجاب دشمن خانواده های ما را مورد حمله قرار داده و قصد حیازدایی در جامعه دارند و زیربنای خانواده را سست می‌کنند لذا این نوع سخنان موجب افزایش مشکلات در  کشور می شوند که متاسفانه در تحقق شعار وفاق ملی گاهی اوقات برخی در مصادیق آن به بیراهه می روند.

وی خاطرنشان کرد: الحمدلله رئیس جمهور محترم، خود فردی ساده زیست و مردمی هستند و در این دوران کوتاه نشان دادند هم دغدغه خدمت دارند و هم فردی ساده زیست هستند.

 

حجت الإسلام رضایی در ادامه با اشاره به خفت و افول قدرت آمریکا  و اسرائیل در منطقه و جهان اظهار داشت: این شعار و ادعای ما نیست بلکه خودشان  به آن اذعان  دارند و رسما  در رسانه‌های خود بیان میکنند که اسرائیل دارد از هم پاشیده می‌شود، آمریکا دیگر آن ابرقدرت سابق نیست و تبدیل به کشوری شده که هم بدهکار است و هم منفور. در گذشته در آسیا به ویژه در غرب آسیا نظم منطقه را آمریکا و اسرائیل بگونه‌ای که خودشان می خواستند تنظیم می کردند،  اما الآن نظم در منطقه و مدیریت در منطقه با محور مقاومت و در رأس آنها جمهوری اسلامی است و خودشان به این موضوع اذعان دارند و این تحلیل نیست بلکه خبری است که دشمنان به آن معترفند.