کرمانشاه شب های تابستانی روشن و امن می خواهد

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 31797|18:11 - 1403/05/01
نسخه چاپی
کرمانشاه شب های تابستانی روشن و امن می خواهد
آمارها می گوید اغلب تصادفهای منجر به فوت در تاریکی شب اتفاق می افتد و اگر شرایط برای تامین روشنایی مطلوب خیابانها و جاده ها مهیا شود، با افزایش قدرت دید و آرامش بصری رانندگان کاهش چشمگیری در تصادفات رانندگی خواهیم داشت

به گزارش دیوانگاه به نقل از ازپایگاه خبری طلوع کرمانشاه ، موضوع روشنایی خیابانها و معابر در شب نکته مهمی است که بی شک نقش اثرگذاری در تامین امنیت شهروندان و جلوگیری از وقوع جرم دارد. این مسئله البته در فصل تابستان که شرایط مهیاتری برای رفت و آمد خانواده ها فراهم است ملموس و حیاتی تر به نظر می رسد.

با این حال بحران انرژی و کمبود برق طی سالهای اخیر مسئولین ملی و به تبع محلی را متقاعد کرد تا بار این کمبود را بر سر روشنایی معابر بریزند، غافل از آنکه تاریکی خیابانها و معابر هزینه گزاف دیگری برای شهروندان و دولت ایجاد می کند، هزینه هایی که گاها قابل جبران نیست.

در چنین شرایطی اما کارشناسان معتقدند تامین روشنایی خیابانها و معابر عمومی یکی از مصارف مهم انرژی برق محسوب می شود که باید برایش برنامه داشت.

شاید به همین دلیل بود که شرکت توانیر به عنوان ارگان تامین کننده برق تصمیم گرفت با کاهش نور معابر و خیابانها مصرف خانگی و صنعتی برق را با چالش کمتری مواجه کند و چنین شد که بار کمبود برق بر دوش معابر و خیابانها افتاد.

نقصی که طی سالیان اخیر اغلب شهرهای بزرگ کشور از جمله کرمانشاه را با مخاطرات جدی مواجه کرد و اثر زیادی بر بالارفتن آمار جرم و جنایت شبانه داشت.

*آمارها می گوید اغلب تصادفهای منجر به فوت در تاریکی شب اتفاق می افتد و اگر شرایط برای تامین روشنایی مطلوب خیابانها و جاده ها مهیا شود، با افزایش قدرت دید و آرامش بصری رانندگان کاهش چشمگیری در تصادفات رانندگی خواهیم داشت.

نکته دیگر ارتباط معنادار جرم و جنایت با تاریکی است، چون عدم روشنایی امکان دید در شب را برای عابرین کم کرده و شرایط را برای انواع جرم از جمله سرقت، درگیری، عربده کشی، مزاحمت، سوء قصد و غیره فراهم می کند تا جایی که حتی گشت های شبانه پلیس هم نمی توانند ضریب امنیت را به طور مطلوبی بالا ببرد.

بالعکس تامین روشنایی خیابانها سبب افزایش امنیت در فضای شهری و ارتقاء سطح کیفی زندگی می شود.شهری که شرایط ایده آلی به لحاظ روشنایی دارد عبور و مرور امن را برای مردم مهیا می کند و بالتبع فروشگاههای آن تا پاسی از شب امکان خدمات رسانی خواهند داشت.

برخورداری از چنین شرایطی رونق تجاری و گردشگری را به دنبال دارد و می تواند شهر خفته و خاموشی مثل کرمانشاه را به مرکزی پویا و زنده تبدیل کند.

وضعیت امروز اما چیزی ورای این شرایط است، کافیست در ساعات اولیه شب گذری به برخی معابر وخیابانهای شهر بیاندازید، جز بخش کوچکی از دبیراعظم و نوبهار اغلب مسیرها حتی شهرکهای پر تردد کم نور و تاریک هستند و معلوم نیست این وضعیت تا چه میزان به افزایش تصادف و انواع رفتارهای خشونت بار در این مناطق انجامیده است!

در شرایطی که مردم عادی و شهروندان این موضوع را به مدیریت شهری و شهرداری ربط می دهند اما طبق قانون شهرداری تنها وظیفه نورپردازی بوستانها و پارکها را بعهده دارد و روشنایی معابر، خیابانها و کوچه ها به عهده توانیر است که در کرمانشاه شرکت توزیع نیروی برق این وظیفه را بعهده دارد.

خب در شرایطی که مردم از وضعیت بد تاریکی معابر دل نگرانند و از طرفی شرکت توزیع نیروی برق توان تامین و تجهیز یکجای زیرساختها را ندارد چه باید کرد؟ بهترین و امن ترین راه بهینه سازی است.

یک بررسی ساده نشان می دهد عمده مصرف روشنایی معابر و خیابانها در ساعات اولیه شب است که می توان با بهینه سازی ضمن بهبود کیفی روشنایی معابر در مصرف برق نیز صرفه جویی کرد و به اصطلاح قله بار را پایین آورد.

به لحاظ فنی استفاده از چراغهای مناسب و برخورداری آنها از پارامترهای فتومتریک، الکتریکی و مکانیکی بسیار مهم است چون با کمترین میزان مصرف می توان نور یکنواخت و مناسبی برای معابرایجاد کرد.

به نظر می رسد شرکت توزیع نیروی برق امسال برنامه جدیدی برای حل بحران تاریکی معابر، خیابانها و بویژه کوچه ها دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق در گفتگو با طلوع کرمانشاه درحالیکه به وجود ۲۰۴هزار تیر چراغ برق در استان اشاره کرد گفت: امسال قرار است در یک حرکت جهادی ۱۲هزار لامپ ال.ای.دی جایگزین چراغ های گازی شود و این اقدام نقش اثرگذاری در روشنایی معابر و صرفه جویی برق دارد.

او البته پیشتر و در سالهای قبل متذکر شده بود که تعمیر و تجهیز تیر برق های فرسوده اعتبار فراوانی می خواهد که عملا امکان تامین آن برای این شرکت مهیا نیست و باید در یک پروسه چندساله موضوع را پیگیری کرد.

به گفته مرادی، گرچه هم اکنون نور معابر شهری کرمانشاه و لامپ هایی که در تیرهای چراغ برق مورد استفاده قرار می گیرد استاندارد است اما لامپ های ال.ای.دی علیرغم آنکه راندمان بالاتری دارند برق کمتری مصرف می کنند و به همین دلیل استفاده از آنها در دستور کار قرار گرفته است.

در حال حاضر عمده لامپ های موجود در معابر سدیمی (زرد) یا جیوه ای (سفید) هستند که بنابه گفته کارشناسان اغلب از لامپ های سدیمی برای نور خیابانها و معابر اصلی استفاده می شود و جیوه ای ویژه معابرفرعی و کوچه هاست. هرچند مسئولین پیشتر اعلام کرده بودند که بنا دارند استفاده از لامپ های سدیمی را به دلیل قدرت روشنایی و نوردهی بیشتر در اولویت قرار دهند.

به رغم همه این موارد سوال اصلی آن است که شرکت توزیع نیروی برق چه تعهدی برای تامین روشنایی معابر دارد؟ به گفته مرادی تابستان امسال و طبق دستورالعمل توانیر، این شرکت موظف به تامین نور ۵۰درصد از معابر اصلی شهر است، این یعنی در خوشبینانه ترین شرایط وضعیت نیمی از معابر اصلی جدای از کوچه ها و خیابانهای فرعی، بلاتکلیف می ماند. توجه داشته باشید که این قانون برای استانی اجرا می شود که طبق آمارها ۲برابر میزان مصرف خود، تولید برق دارد.

حالا که به عدد تولید برق در استان اشاره شد بگذارید آماری که “الفتی نیا” مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب اعلام کرد را یادآوری کنم.

او بهمن سال گذشته در حضور خبرنگاران عدد تولیدی برق در استان را سالانه چیزی حدود ۲هزار مگاوات ارزیابی کرد و گفت: از این میزان تنها ۹۷۰ مگاوات در استان مصرف می شود و عمده برق تولیدی به شبکه سراسری می رود و یا در صورت نیاز آن را به استان دیالی و خانقین عراق صادر می کنیم!

او متذکر شده بود که هم اکنون ۳نیروگاه گازی زاگرس، حرارتی بیستون وسیکل ترکیبی دالاهو در استان برق تولید می کنند. وعلاوه بر اینها راه اندازی واحد۸۰ مگاواتی خورشیدی در استان در دست ساخت است.

خب شما فکر کنید در چنین شرایطی چرا باید حال و روز خیابانها و معابر کرمانشاه اینگونه باشد؟ حالا بگذریم از اینکه به گفته همین مقام مسئول تنها ۲درصد برق تولیدی استان صرف تامین روشنایی معابرو خیابانها می شود که با توجه به وضعیت موجود باید به این اعداد و ارقام شک کرد!

به نظر می رسد مسئولین باور ندارند تاریکی معابر شهروندان را آزار داده و موجب رعب و وحشت خانواده ها می شود. بارها پیش آمده که این معضل شرایط اسکان، کار یا تحصیل را برای برخی شهروندان مشکل کرده است.

این معضل البته تنها معطوف به شهروندان نشده و گاها المان های شهری و اموال عمومی را نشان گرفته است. از سرقت مکرر کابل برق در شهرکهای اطراف گرفته تا تخریب و سرقت نیمکت ها، وسایل بازی پارکها، نرده ها و دیگر اموال عمومی.

گرچه طبق اطلاعات موجود و بنابه گفته سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هنوز هیچ آمار دقیقی در خصوص افزایش جرم شبانه در استان وجود ندارد اما تاثیر تاریکی در افزیش وقوع جرم موضوع ثابت شده ای است.

سرهنگ “فرزاد پور نظری” به طلوع کرمانشاه گفت: ما تلاش می کنیم تا اشراف بیشتری در حوزه شهری بدست بیاوریم و پیگیر رفع مشکل تاریکی معابر و خیابانها هستیم چون معتقدیم افزایش روشنایی نقش مهمی در تامین رفاه و آسایش شهروندان و کاهش جرم دارد.

گفته های رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان نیز قابل توجه است. سرهنگ “محمد قنبری” در این باره به طلوع کرمانشاه گفت: سال گذشته به همت فرمانده انتظامی استان ۱۶منطقه حادثه خیز در کرمانشاه شناسایی شد و در برخی از مسیرها مثل ورودی شهرک دانش و ظفر مشکل تاریکی معابر داشتیم که منجر به تصادف می شد.

وی با تایید خطرناک بودن تاریکی معابر و تاثیر غیرقابل انکار آن بر افزایش وقوع جرم، قول داد که موضوع روشنایی معابر از طریق تیم انتظامی استان پیگری و رفع شود.

به هر حال انتظار می رود شورای تامین هم به ماجرا ورود پیدا کند تا با همکاری ارگانهای دخیل موضوع تاریکی خیابانها و معابر هرچه زودتر حل و فصل شود. ماهم قبول داریم که بخشی از صرفه جویی برق کمک به پایداری شبکه برق سراسری است اما نه برای استان کرمانشاه که به لحاظ آماری عدد مصرفی برق آن کمتر از حجم تولیدی است و به قول شاعر چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد