میراث بر باد رفته هرسین در آستانه نوروز؛

برداشتن حصارکشی و شستشوی قالی در سراب هرسین!

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 31705|18:29 - 1402/12/29
نسخه چاپی
برداشتن حصارکشی و شستشوی قالی در سراب هرسین!
در پی مدیریت ناکارآمد متولیان امر، این روزها سراب تاریخی هرسین در آستانه نوروز به محلی برای شستشوی قالی و لباس تبدیل شده است.

به گزارش دیوانگاه ،سال ۱۳۹۵ با هدف ارتقای وضعیت گردشگری و اقتصادی شهرستان و در پی کاوش‌های صورت گرفته توسط دکتر رهبر از باستان‌شناسان برجسته کشور حفاری‌ها و گمانه‌زنی‌هایی در چندین نقطه از سراب هرسین صورت گرفت که این موضوع منجر به یافته‌های ارزشمندی در خصوص سابقه تاریخی و سکونتگاهی شهر هرسین شد.

در پی این موضوع و با هدف ساماندهی محوطه پارک شهر و همچنین تثبیت منطقه باستانی آن با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی، حصارکشی‌هایی صورت گرفت که توانست تا حدود زیادی شکل طبیعی منطقه باستانی را تثبیت کند.

در ادامه با یک اقدام غیر منتظره و بدون پشتوانه فکری اعضای شورای شهر هرسین، حصارکشی فلزی محوطه به دلایل نامعلومی برداشته شد و این موضوع زمینه‌ای برای تردد معتادان و ایجاد برخی هنجارشکنی‌ها و شنا در حوض سنگی و پخت و پز در این منطقه را فراهم کرد.

در جدیدترین مورد بی‌توجهی به میراث فرهنگی و گردشگری هرسین شاهد شستشوی قالی و البسه در کنار حوض سنگی سراب و  در جوار این میراث چند هزار ساله بودیم که این موضوع واکنش‌هایی را در بین مردم به همراه داشت.


بی‌اطلاعی از شستشوی قالی در کنار ساعت سنگی سراب هرسین

داریوش کیانی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه؛ اظهار داشت: در جلسه‌ای که در فرمانداری هرسین برگزار شد مقرر شد که اقداماتی در شهر هرسین و خصوصاً در محوطه پارک تاریخی سراب انجام شود که از آن جمله می‌توان به برپایی نمایشگاهی در خانه گلیم مستقر در پارک اشاره کرد.

وی افزود: در این میان از هنرمندان صنایع دستی دعوت می‌شود که تولیدات خود را برای عرضه در این مکان به نمایش بگذارند.

رئیس اداره میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان هرسین در خصوص علت شستشوی قالی در کنار ساعت سنگی سراب هرسین، افزود: از این موضوع بی‌اطلاع هستم!!

وی در خصوص علت برداشتن حصارهای محوطه باستانی سراب هرسین، تصریح کرد: حصار قبلی منظر خوبی نداشت و قرار بر این شد که این حصارها برداشته شود و حصارهای جدیدی به صورت شیشه سکوریت جایگزین آن شود به همین دلیل با مرکز استان هم هماهنگ شده که بهسازی در این محوطه انجام شود.

کیانی خاطرنشان کرد: بعد از تعطیلات نوروز این موضوع در جلسه‌ای با حضور شهردار هرسین تعیین تکلیف می‌شود. 

وی گفت: به دلیل اینکه در هرسین برنامه چندانی نداریم کل برنامه‌ها به بیستون و سایت جهانی منتقل شده است.

متاسفانه هر ساله در ایام نوروز میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرسین هیچ برنامه شاخصی برای جذب گردشگر در این منطقه ندارد و عملکردش محدود به پخش چند کاغذ تبلیغاتی می‌شود، این در حالی است که شهرستان هرسین با دارا بودن بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی جزو شهرستان‌های دارای گشت نظارتی میراث است که به دلیل کمبود نیرو مورد غفلت واقع شده است.


تداخل مدیریتی شهرداری و میراث فرهنگی هرسین

علی قبادی نیز در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه؛ اظهار داشت: شهرداری هرسین با زیباسازی شهر به استقبال نوروز رفته است و در این راستا اقداماتی همچون کاشت گل، رنگ‌آمیزی جداول، نقاشی دیواری، لکه‌گیری آسفالت، نصب المان‌های نوری جدید در ورودی و خروجی شهر، نصب هفت‌سین در چند نقطه این شهر به استقبال ایام نوروز رفته است.

شهردار هرسین در خصوص اقدامات صورت گرفته در پارک تاریخی هرسین و قسمتی که مربوط به شهرداری است، افزود: راه‌اندازی خانه گلیم، نصب المان‌های بومی و سفره هفت‌سین از جمله اقداماتی است که در این مکان گردشگری در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص منطقه باستانی سراب، تصریح کرد: تداخلی در این مکان صورت گرفته و لازم است که جلسه‌ای برگزار شود که اگر میراث در این خصوص ادعایی دارد نسبت به رفع مشکلات این مکان اقدام کند در غیر این‌ صورت به شهرداری واگذار شود تا اقدامات بعدی در این خصوص صورت گیرد.

به گزارش دیوانگاه؛ هرسین یکی از شهرستان‌هایی است که هر ساله مقصد تعداد کثیری از گردشگران خارجی و داخلی است و این کم‌توجهی به مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای استقبال از مهمانان نوروزی در این اماکن می‌تواند در کاهش حضور گردشگران در سال‌های آتی موثر باشد.


عقب‌گرد وضعیت شهرستان هرسین نتیجه عملکرد ضعیف برخی از مسئولان است که دستگاه‌های اجرایی به پاتوقی فصلی برای آنها تبدیل شده و اکنون مردم شهرستان که نه بلکه مردم یک استان چوب چنین ضعف مدیریت‌هایی را می‌خورند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد