تناقض اولویت انتفاع کشاورز و صنعتگر؛

بلاتکلیفی تصفیه‌خانه فاضلاب هرسین ۳ ساله شد

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 31700|11:37 - 1402/12/17
نسخه چاپی
بلاتکلیفی تصفیه‌خانه فاضلاب هرسین ۳ ساله شد
تصفیه خانه فاضلاب شهر هرسین اسفند ماه سال 1399علی رغم وجود مشکلات و نواقص فنی با حضور مدیر کل آبفای استان به بهره برداری رسید ولی تا به امروز با وجود ادعاهای مسئولین مبنی بر فعال بودن پروژه، این صنعت نتوانسته نیاز کشاورزان و صنایع منطقه را برطرف کند.

به گزارش دیوانگاه ،امروزه با بزرگ شدن شهرها و افزایش جمعیت، مسأله آلودگی محیط زیست روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ این در حالی است که آلودگی‌های روزافزون محیط زیست زندگی موجودات زنده را در معرض خطری جدی قرار می‌دهد، بنابراین مسأله تصفیه فاضلاب اهمیت حیاتی خواهد داشت. 

از جمله علل تصفیه فاضلاب در شهرها تأمین شرایط بهداشتی بهتر برای زندگی مردم،   پاک نگه‌داشتن محیط زیست و بازیابی فاضلاب برای مصارف صنعتی و کشاورزی است که متاسفانه این موضوعات در شهرستان هرسین مغفول مانده و با وجود دارا بودن سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب البته به اذعان مسئولان اما همچنان وضعیت رها شده فاضلاب شهری به معضلی برای کشاورزان این منطقه تبدیل شده است. 

تصفیه‌خانه فاضلاب شهر هرسین اسفندماه سال ۱۳۹۹ با وجود مشکلات و نواقص فنی با حضور مدیر کل آبفای استان به بهره‌برداری رسید ولی تا به امروز با وجود ادعاهای مسئولان مبنی بر فعال بودن پروژه،   این صنعت نتوانسته نیاز کشاورزان و صنایع منطقه را برطرف کند. 

سرازیرشدن خروجی تصفیه‌خانه شهر هرسین به رودخانه

علی‌حسین منصوری جلیلیان در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه ؛ با بیان اینکه تصفیه‌خانه شهر هرسین در حال حاضر در مدار است و خروجی آن به رودخانه سرازیر می‌شود، اظهار داشت: در خصوص استفاده از خروجی و پساب آن صنعت جهان فولاد نیز متقاضی خرید آن است. 

رئیس آبفای شهرستان هرسین افزود: در خصوص استفاده کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی باید بستر لازم را برای استفاده و بهره‌برداری آماده کند، چرا که استفاده از پسآب این صنعت مشمول دستورالعمل خاص خود می‌شود. 

 هر چند که مسئولان مربوطه مدعی هستند که این صنعت فعال بوده و خروجی دارد ولی زمزمه‌هایی مبنی بر قرار گرفتن آن در لیست صنایع آلاینده به گوش می‌رسد. 

محیط زیست دستگاه ناظر بر موضوع آبیاری مزارع با آب فاضلاب است

فریدون بصیری نیز در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: بر اساس دستور العمل ابلاغی از سوی دولت صنایع آلاینده باید هر سه ماه یک‌بار نسبت به خوداظهاری و ارائه اقدامات در خصوص رفع آلایندگی خود اقدام کنند در غیر این‌صورت اگر به هر دلیلی این اقدام صورت نگیرد صنعت مربوطه در لیست صنایع آلاینده قرار خواهد گرفت. 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان هرسین افزود: در خصوص موضوع آبیاری مزارع با آب‌های آلوده و فاضلاب، محیط زیست، ارگان نظارتی است به این معنی که در صورت مشاهده تخلف مکاتبه لازم را با ادارات مربوطه مثل جهاد کشاورزی و آبفا انجام می‌دهد. عدم پاسخگویی مسئولان جهاد کشاورزی هرسین

پیگیری‌های خبرنگار دیوانگاه درباره سلسله اظهارات مسئولان در خصوص علل کم‌کاری در واگذاری حق انتفاع کشاورزان از راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر هرسین و اولویت دادن حق صنایع بر کشاورزی به جایی نرسید و در این میان رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشد..

به گزارش دیوانگاه، در حال حاضر نزدیک به صدها هکتار از مزارع و باغات پایین‌دست هرسین به‌وسیله آب‌های آلوده آبیاری می‌شود که راه‌اندازی این تصفیه‌خانه می‌توانست این دغدغه اساسی کشاورزان منطقه را برطرف کند.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد