تعلل مسئولان و حال ناخوش سراب هرسین؛

هرسین در ردیف شهرهای بحرانی تأمین آب

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 31654|13:33 - 1402/10/21
نسخه چاپی
هرسین در ردیف شهرهای بحرانی تأمین آب
سراب شهر هرسین تنها منبع تأمین آب شرب این شهر ۵۵ هزار نفری است که به دلیل کاهش بارندگی‌ها، آب‌دهی آن نسبت به میانگین سال‌های اخیر کاهش یافته است و عدم رفع این بحران در آینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش دیوانگاه ،با توجه به شرایط اقلیمی موجود و کاهش بارندگی‌ها  انتظار می‌رود که در سال آبی پیش رو، مناطق زیادی از کشور دچار مشکل کمبود آب شدید شوند به‌طوری‌که حتی تأمین نیازهای مصرف خانگی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

هرسین از جمله شهرستان‌های استان کرمانشاه است که با مشکل کمبود آب و بی‌آبی روبرو است، به‌طوری‌که در برخی روستاهای بخش مرکزی، کشاورزی و دامداری با محدودیت‌هایی روبرو است، کاهش سطح آب زیرزمینی، کاهش بارش‌های آبی، کاهش سطح برف و ذوب زودرس آن و فرسودگی سیستم انتقال و زیر ساخت‌ها از جمله مشکلاتی است که این شهر با آن مواجه است و لازم است مسئولان شهرستان برای مقابله با این بحران احتمالی چاره‌ای عاجل بیندیشند.

ابوطالب ایتوندی؛ فرماندار هرسین در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده جهت مقابله با این بحران احتمالی در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه  اظهار داشت: موضوع آب آشامیدنی هرسین از دهه‌های گذشته به لحاظ بارندگی‌هایی که در سال‌های پربارش وجود داشته دچار آلودگی و کدورت می‌شد و یکی از مطالبات اصلی مردم این بود که به این وضعیت پایان داده شود و به همین دلیل تصفیه خانه‌ای برای رفع این مشکل راه اندازی شد.

فرماندار هرسین افزود: سال گذشته در پی بروز خشکسالی که در سراسر کشور و به تبع آن در هرسین ایجاد شد و نزولات آسمانی کاهش پیدا کرد، بیم آن می‌رفت که مبادا آب سراب هرسین خشک شود و تا حدودی هم مسئولان امر این هشدار را برای مسئولان استانی و کشوری انتقال داده بودند که وضعیت آب شهر به این صورت است.

وی خاطرنشان کرد: در سفر وزیر نیرو به شهر هرسین و بازدید از سراب، اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شد، مطالعاتی صورت گرفت و مناطقی در نظر گرفته شد که در نهایت منطقه پایین دست هرسین جهت حفر ۸ حلقه چاه در نظر گرفته شد که اگر هر کدام از این چاه‌ها ۲۰ لیتر بر ثانیه آب داشته باشد می‌تواند یک نقطه اتکایی برای پشتیبانی آب سراب هرسین باشد.

ایتوندی اظهار داشت: یک حلقه چاه در این مکان در حال حاضر حفر شده است که دبی آب آن ۱۰ لیتر بر ثانیه هست و ما منتظر هستیم که آب منطقه‌ای چاه‌های بعدی را حفر کند که بتوانیم آب مورد نظر شهر را تأمین کند و پروژه آبرسانی شهر هرسین تکمیل شود.

 

آب گاماسیاب آلوده است و نیاز به یک نصفیه خانه با هزینه بالا دارد

صادق عزیزی؛ رئیس آبفای شهرستان هرسین در گفتگو با دیوانگاه  ضمن بیان اقدامات صورت گرفته در این راستا؛ اظهار داشت: بحث آب شرب و سراب هرسین وضعیت خوبی ندارد در سال ۹۸ دبی آب سراب تا ۳ هزار لیتر بر ثانیه بالا رفت ولی ما سال گذشته شاهد تنش آبی بودیم ولی با این حال اوضاع به قیمت تلاش‌های  شبانه‌روزیمجموعه آبفا شهرستان مدیریت شد.

رئیس آبفای شهرستان هرسین افزود: در بحث حفر چاه جهت تأمین آب میان مدت شهرستان نقاط مختلف شهر هرسین مورد بررسی قرار گرفت، در برخی مناطق معارض داشتیم و در برخی جاها مثل قیسوند یک چاه حفر شد که حدود ۱۷ لیتر بر ثانیه آب داشت ولی طبق برآوردهای صورت گرفته و به فرض حفر دو چاه دیگر با دبی ۲۰ لیتر باز هم جوابگوی نیاز شهر نبود.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت در جنوب شهر هرسین نقطه‌ای در نظر گرفته شد و مشاور حفر چاه عنوان کرده است که می‌تواند ۸ چاه بصورت تلفیقی جانمایی بکند که بین ۱۲۰ تا ۱۶۰لیتر آبدهی داشته باشد.

عزیزی در ادامه اظهار داشت: این طرح مزیت‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌ها در بحث انتقال اشاره کرد، در گذشته قرار بر این بود که از سمت گاماسیاب آب شرب تأمین شود، این نکته قابل ذکر است که آب این منطقه آلوده است و نیاز به یک نصفیه خانه با هزینه بالا دارد.

رئیس آبفای هرسین افزود: برخی اوقات مکان‌هایی وجود دارد که آب هست ولی سالم نیست و در برخی مکان‌ها هم آب کم است ولی سالم است، انشاالله که با همکاری و حمایت کلیه دستگاه‌های شهرستان بقیه چاه‌ها هم حفر شود که بتوانیم در ادامه این خط انتقال را تکمیل کنیم.

به گزارش دیوانگاه، هر چند در سفر وزیر نیرو به هرسین و بازدید از سراب هرسین و پیگیری‌های نماینده شهرستان ۱۰۰ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته است ولی به نظر می‌رسد این مبلغ حتی جوابگوی خطای کارشناسان در جانمایی چاه‌ها و حفر چاه‌های در نظر گرفته شده نیست و لازم است که مسئولان شهرستان در راستای تسریع در اجرای پروژه و در اختصاص هزینه‌های بیشتر اقدامات عاجلی انجام دهند

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد