تناقض انتظار امید به زندگی باوجود نبود زیرساخت؛

خلأ زیر ساخت های مناسب سالمندان در هرسین

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 31605|12:55 - 1402/09/07
نسخه چاپی
خلأ زیر ساخت های مناسب سالمندان در هرسین
با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در کشور تامین امکانات رفاهی و خدماتی در شهرها بویژه جهت ترغیب انجام فعالیت و اعطای مسئولیت اجتماعی نقش بسزائی در افزایش امید به زندگی این افراد دارد.

به گزارش دیوانگاه ،بند هفتم سیاست‌های کلان جمعیتی (ابلاغی مقام معظم رهبری) به صراحت به «فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنها در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب» اشاره می‌کند.

 

تجربه یک سالمندی سالم در افراد در گرو حفظ سلامت، به تعویق انداختن وابستگی و ناتوانی، برخورداری از سلامت روان و حفظ نشاط و سرزندگی سالمندان و مشارکت آنها در جامعه است که البته این مهم مستلزم ایجاد زیر ساخت‌های مناسبت و ایجاد فضایی شاد همراه با آرامش روانی است. 
 

سالمندی در هرسین


 این موضوع در شهر‌های بزرگ و فاقد سرانه فضای ورزشی و فضای سبز مناسب در قالب ایجاد مهد‌های سالمندی همراه با برنامه‌های متنوع در این فضا‌ها صورت می‌گیرد ولی در شهر‌های کوچک و با سرانه فضا‌های شهری مناسب مثل هرسین انتظار ایجاد این بستر‌ها در فضای باز دور از دسترس نیست. 

شهرستان هرسین۱۰ هزار سالمند دارد

پرویز حسینی؛ رئیس مرکز بهداشت شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه، اظهار داشت: با همکاری اداره بهزیستی شهرستان کار‌هایی برای حمایت از سالمندان انجام داده‌ایم که از جمله این کار‌ها می‌توان به ویزیت رایگان و مشاوره تقذیه‌ای، تأمین تجهیزات مورد نیاز از قبیل واکر و برخی وسائل بهداشتی اشاره کرد.
 

پرویز حسینی شبکه بهداشت هرسین


وی افزود: در هفته سالمند هم جشنی برای تکریم این قشر برگزار شد و چندین بار هم درخواست‌هایی در خصوص تأمین فضا‌های مناسب سالمندی به استان ارسال شده است زیرا متأسفانه هرسین فضایی در این راستا ندارد و بار‌ها هم در جلسات این موضوع مطرح شده است. 

 

حسینی تصریح کرد: ۱۰هزار و ۱۶۴ نفر سالمند در شهرستان هرسین وجود دارد و به‌صورت هر سه ماه یکبار جلسه‌ای در قالب شورای سالمندی در این شهرستان برگزار می‌شود.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان هرسین خاطرنشان کرد: در جلسات شورای سالمندی به بررسی مشکلات سالمندان پرداخته می‌شود و برای رفع این مسائل اقدام خواهد شد. 



شهرداری هرسین ملزم به تجهیز پارک سالمند شد

 صفیه طاهری نیز در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه، اظهار داشت: در جلسه شورای سالمند شهرستان هرسین مصوب شد که شهرداری یک پارک را به‌عنوان پارک سالمند متناسب با نیاز‌های سالمندان تجهیز کند.



رئیس اداره بهزیستی شهرستان هرسین افزود: پارک‌های شهری به‌عنوان فضا‌هایی که اکثر افراد سالمند اوقات فراغت خود را در طول روز در آنجا سپری می‌کنند؛ نقش مهمی در ارتقای سلامت روانی و جسمانی سالمندان دارد. 

 

وی تصریح کرد: بهزیستی در حیطه کاری خود و در حمایت از سالمندان اقدامات قابل توجهی انجام می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به برقراری مستمری، پرداخت حق پرستاری و تأمین وسائل کمک‌توان‌بخشی اشاره کرد. 

 

طاهری اظهار داشت: بهزیستی عمدتاً در محدوده وظایف خود از سالمندان حمایت می‌کند و در شورای سالمند هر کدام از اعضا مثل کمیته امداد، شهرداری، تأمین اجتماعی، رفاه کارگران و ورزش و جوانان به نوبه خود وظایفی بر عهده دارند. 



به گزارش خبرنگار دیوانگاه،  سالمندان ذخایر با ارزش فرهنگی هر جامعه هستند که با توجه به آغاز مرحله حساس پیری در دوران زندگی خود دارای ویژگی‌های خاص جسمانی، روانی و اجتماعی هستند درنتیجه شیوه زندگی آنها دچار تغییرات اساسی می‌شود. 

 

 از آنجا که مناسب‌سازی فضا‌های شهری با توجه به خصوصیات فیزیکی، روحی و اجتماعی افراد سالمند مطالبه‌ای به‌حق است امیدواریم با همراهی و همکاری دستگاه‌های دولتی در شهرستان هرسین شاهد ارتقای خدمات و زیرساخت‌های شهری در حمایت از این قشر آسیب‌پذیر و ایجاد فضایی با نشاط برای آنها باشیم.