دم خروس جهاد نصر کرمانشاه بیرون زد؛

این بار تعلل در تکمیل پروژه سنقر بیستون

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 31530|16:21 - 1402/07/15
نسخه چاپی
این بار تعلل در تکمیل پروژه سنقر بیستون
یکی از ابر چالش‌های شهرستان سنقر و کلیایی محور حادثه‌خیر سنقر به بیستون است که تنها در چهار سال گذشته بیش از 50 نفر قربانی گرفته و البته کوتاهی پیمانکاران این پروژه با هر بهانه‌ای غیر بخشودنی است.

به گزارش دیوانگاه ،به نقل از مرصاد، سنقروکلیایی به‌عنوان یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه می‌تواند با رسیدگی به جاده‌های مواصلاتی آن و احداث طرح بزرگراه همدان، سنقر، کرمانشاه به پیشرفت و موفقیت‌های اقتصادی بیشتری دست یابد تا التیامی بر محرومیت این منطقه باشد.

 

شهرستان سنقروکلیایی دارای چندین محور مواصلاتی است که اصلی‌ترین آن‌ها به ترتیب محور سنقر - بیستون، سنقر - قروه، سنقر - اسدآباد و سنقر به کامیاران است. در واقع این محورها مهمترین محورهای شهرستان سنقروکلیایی هستند و بیشترین جابه‌جایی وسائل نقلیه را به خود اختصاص می‌دهند.

 

محور سنقر به بیستون از محورهای مورد توجه و پرتردد این شهرستان است که دو بانده شدن آن مدت‌ها است از خواسته‌های به حق مردم در راستای کاهش تصادفات محسوب می‌شود که البته دلایل متعددی برای نافرجام ماندن این پروژه با وجود تلاش‌های قابل تقدیر نماینده مردم شهرستان قابل ذکر است که از جمله آن می‌توان به‌عدم تخصیص به موقع اعتبارات و تعلل پیمانکاران پروژه در انجام تعهداتشان اشاره کرد.

 

قصور پیمانکار مربوطه در خصوص نواقص جاده‌ای

 

سرهنگ کاظم صالحی در گفتگو با مرصاد نیوز اظهار داشت: برخورد با تخلفات، توقیف وسائل مخاطره‌آمیز، آموزش رانندگان، کروکی جاده‌ای در راستای شناسایی مقصر حادثه و نقاط حادثه‌خیز از جمله مواردی است که پلیس راه سنقر به همدان انجام داده است.

 

رئیس پلیس راه سنقر همدان ادامه داد: با دادستانی، فرمانداری شهرستان و مسئولان امر در استان برای پیگیری نواقصات جاده‌ای مکاتباتی انجام داده‌ایم اما هیچ اقداماتی از سوی مراجع انجام نشده است.

 

وی ادامه داد: برابر تبصره و ماده قانونی موجود در خصوص نواقص جاده‌ای، پیمانکار مربوطه مقصر دانسته شده و موضوع را منعکس کردیم و نامه‌نگاری صورت گرفته است.

 

سرهنگ صالحی خطاب به همشهریان، خاطر نشان کرد: با توجه به محور سنقر به بیستون که مشمول بزرگراه نیست و با توجه به اینکه این محور تنها پنج کیلومتر بزرگراه دارد، در ترددها رعایت سرعت مطمئنه باید مدنظر قرار گیرد.

 

وی تأکید داشت: بیشتر تصادفات به علت واژگونی و سرعت غیرمجاز رخ می‌دهد برهمین اساس رانندگان باید نسبت به رعایت سرعت مطمئنه، رعایت سبقت، پرهیز از انحراف به چپ اقدام کنند و در صورت داشتن دید کامل با سرعت مطمئنه حرکت و فاصله طولی را با وسیله نقلیه جلویی رعایت کنند.

 

رئیس پلیس راه سنقر همدان ابراز داشت: بحث تصادف موتورسیکلت و ادوات کشاورزی از مواردی که در مبحث تصادفات مورد حائز اهمیت است

 

وی ادامه داد: رانندگان وسائل نقلیه تراکتور و کمباین نباید در جاده اصلی تردد داشته باشند بلکه بیشتر در محورهای فرعی که تردد کمتر است حرکت کنند.

 

سرهنگ صالحی بیان کرد: رانندگان موتورسیکلت و ادوات کشاورزی همچون تراکتور شبانه در مسیرها هرگز بدون چراغ حرکت نکنند و حتماً مدارک و کلاه ایمنی را به همراه داشته باشند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: رانندگان ادوات کشاورزی استفاده از شب‌رنگ را برای متوجه ساختن و دید راننده وسائل نقلیه‌ای که از پشت سر حرکت می‌کنند مد نظر قرار دهند.

 

اکثر تصادفات محور سنقر به بیستون مربوط به حوزه سنقروکلیایی نیست

 

مهدی دبیریان در گفتگو با مرصاد نیوز در خصوص محور سنقر به بیستون، اظهار داشت: تا پایین گردنه مله‌ماس جزو حوزه راه شهرستان سنقروکلیایی است که به‌تازگی روکش آسفالت شده است.

 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سنقروکلیایی ادامه داد: اکثر تصادفات صورت گرفته در حوزه شهرستان سنقروکلیایی نبوده بلکه تنها یک مورد تصادف اخیر را در محور شهرستان داشته‌ایم.

 

دبیریان ادامه داد: مابقی تصادفاتی رخ داده شده در حوزه شهرستان صحنه در گردنه مله‌ماس به سمت کرگسار و بیستون است و بخشی هم در حوزه شهرستان هرسین است.

 

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سنقروکلیایی تصریح کرد: حوزه راه شهرستان از سنقر که خارج می‌شوید تا کیلومتر هشت تا ۹ مربوط به حوزه سنقروکلیایی است بعد از آن حوزه شهرستان صحنه و سپس حوزه شهرستان هرسین قرار دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: حوزه راه شهرستان سنقروکلیایی تا تقاطع محور خیابان دوبانده است و طی مدت اخیر تنها یک مورد تصادف منجر به فوت داشته‌ایم و اکثر تصادفات حادث شده در حوزه راه سنقروکلیایی نیست.

 

دبیریان از جمله اقدامات ایمنی در حوزه راه سنقر را نصب چراغ در تقاطع خیاران و آسفالت کردن باند‌ها اعلام و عنوان کرد: از گردنه تا خود تقاطع خیاران ۴ مورد پل داشتیم که امسال آن‌ها را تعریف کردیم.

 

وی ابراز داشت: از پایین گردنه تا منطقه سنقر رفع افتادگی در دوطرف انجام و در مناطقی که عرض پل‌ها کم بود با خاکریز ایمن‌سازی کردیم.

 

تعلل جهاد نصر کرمانشاه در انجام تعهدات پروژه سنقر به بیستون

 

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: پروژه محور پلیس راه سنقر به بیستون تا سال 1397 ردیف ملی نداشته بلکه ما در مجلس دهم تمام تلاش خود را به‌کار بردیم تا اینکه در سال 1396 با در نظر گرفتن 15 میلیارد تومان اعتبار دارای پیوست قانون شد.


نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده در سال 1395 وارد مجلس شدم که تلاش‌ها برای تخصیص اعتبارات ملی به نتیجه نرسید.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: اشتباه بزرگ راه و شهرسازی وقت تمرکز بر تسطیح گردنه مله‌ماس بود اما از آنجا که نزدیک خطوط انتقال گاز قرار داشت، اجازه انفجار داده نشد تا اینکه با استفاده از پیکور بخشی از کار پیش رفت.

 

وی با بیان اینکه نوسانات شدید قیمتی در سال 1398 باعث شد که پیمانکاران به دلیل عدم پرداخت مطالبات قبلی دلسرد شوند، افزود: در ادامه پیگیری‌های فراوانی صورت گرفت و پیمانکار پروژه از جهاد نصر همدان به جهاد نصر کرمانشاه تغییر کرد.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا جهاد نصر کرمانشاه را یکی از چالش‌های اصلی پروژه بیستون به سنقر خواند و با بیان اینکه بخشی از این مشکل به تعلل جهاد نصر در انجام تعهداتش برمی‌گردد، گفت: طی روزهای اخیر پروژه مذکور از جهاد نصر کرمانشاه بازپس‌گیری شد و به پیمانکار دیگری داده شد.

 

وی عنوان کرد: در سال 1397، 15 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه مذکور اختصاص یافت و در سال 1398 در ابتدا دولت 17 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفت که این مبلغ در مجلس به 30 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

 

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: امسال از سوی دولت 60 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شد که این مبلغ در مجلس به 80 میلیارد تومان رسید همچنین در سفر رئیس جمهور 150 میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.

 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا تصریح کرد: بخشی از مشکلات این پروژه به موضوع عدم پرداخت به موقع اعتبارات برمی‌گردد با این حال درصدد هستیم قبل از فرارسیدن فصل سرما این محور تا کرگسار و میان‌راهان زیر بار ترافیکی برود.

 

وی با بیان اینکه پیمانکاران خواستار دریافت نقدی مطالبات خود هستند به همین دلیل به خوبی همراهی نمی‌کنند، افزود: پروژه سنقر به بیستون معارضینی دارد که البته طی روزهای گذشته بخشدار میان‌راهان درصدد برگزاری جلسه‌ای با آنها برآمده است. 

 

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا تصریح کرد: اکنون پروژه بیستون به سنقر در چهار نقطه شامل قبل از گردنه مله‌ماس، خود گردنه، بعد از گردنه تا روستای کرگسار و میان‌راهان و نقطه بعدی در آن سمت بیستون در حال انجام است که امیدواریم بخش اول تا حوالی روستای کرگسار بنا به قول مدیرکل راه و شهرسازی استان به زودی زیر بار ترافیکی برود.

 

وی از پیگیری‌های مستمر در این راستا خبر داد و افزود: اگر قبل از سال 1397 این پروژه در پیوست قانون قرار می‌گرفت اکنون پیشرفت فیزیکی چشمگیری داشت البته یکی دیگر از مشکلات موجود این است که دولت با وجود تصویب بودجه در صورت کسری، اعتبارات عمرانی را کاهش می‌دهد.


 حجت‌الاسلام حسینی‌کیا اذعان کرد: همچنین امسال توانستیم اعتبارات مربوط به محور سنقر به سمت همدان را به پیوست قانون ملحق کنیم تا جایی که اکنون وزارت راه و شهرسازی مزایده 70 میلیارد تومانی را برگزار کرده که امیدواریم فاز نخست آن به زودی به بهره‌برداری برسد.

 

کشته شدن 51 نفر در محور بیستون به سنقر

 

سردار مهدی حاجیان نیز در این باره تصریح کرد: پلیس نباید تنها نظاره‌گر مرگ شهروندان باشد بلکه با توجه به ظرفیت‌های قانونی باید حکمیت کند.


فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته ۵۱ نفر در محور بیستون به سنقر بر اثر تصادفات رانندگی کشته شدند که پلیس در این راستا از همه نهادهایی که در جاده نقش دارند، مطالبه‌گری می‌کند.

 

وی با تاکید بر اینکه پلیس در هر حوزه‌ای که مردم نارضایتی دارند، مطالبه‌گر است، عنوان کرد: فوت هر شهروند تبعات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.
 


به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، بخش اعظمی از علت به نتیجه نرسیدن ابر پروژه‌ای نظیر محور سنقر به بیستون با وجود پیگیری‌های نماینده مردم شهرستان به تعلل پیمانکار پروژه از جمله شرکت جهاد نصر کرمانشاه بر می‌گردد که با توجه به آمار بالای تلفات در این محور این تعلل باید توسط دستگاه‌های متولی مورد پیگیری قرار گیرد.

توسطصبا مرجانیان

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد