رئیس اداره دارایی و امور مالیاتی شهرستان هرسین:

مالیات ها شفاف سازی شده است و فرار مالیاتی نداریم

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 31481|14:32 - 1402/06/11
نسخه چاپی
مالیات ها شفاف سازی شده است و فرار مالیاتی نداریم
رئیس اداره دارایی و امور مالیاتی شهرستان هرسین با اشاره به روند وصول مالیات در شهرستان گفت: به دلیل وجود دستگاه های کارتخوانی که در اختیار مردم قرار گرفته مالیات ها شفاف سازی شده است و فرار مالیاتی نداریم.

رضا علی بکیان رئیس اداره دارایی و امور مالیاتی شهرستان هرسین  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  دیوانگاه با اشاره به روند وصول مالیات در شهرستان اظهار داشت: مالیات یک موضوع تازه ای نیست و از زمان های گذشته هم در تمام کشورها وجود داشته است و مختص به کشور ما نیست.

 

رئیس اداره دارایی و امور مالیاتی شهرستان هرسین افزود: در واقع باید گفت هر شخصی که درآمدی کسب می کند باید مالیات پرداخت کند، به استثنای مواردی مثل کشاورزی، زنبور داری، پرواربندی، نوقانداری و موسسات خیریه که از لحاظ قانونی اگر به تکالیف خود عمل کنند از مالیات معاف می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: در واقع مشاغلی که در ماده81قانون مالیات های مستقیم عنوان کشاورزی به آن اطلاق میشود مشمول این معافیت می‌شوند و غیر از این موارد مابقی افراد باید مالیات خود را پرداخت کنند،

 

علی بکیان اظهار داشت:  برخی از اوقات به دلیل حمایت از رونق تولید در برخی مناطق مثل مناطق آزاد اقتصادی معافیت های چند ساله ای اعمال می‌شود، اینها در واقع جزء مواد قانونی است.

 

رئیس اداره دارایی و امور مالیاتی شهرستان افزود: معافیتی که به اشتباه در دیدگاه مردم جا افتاده است این است که هر ساله در فصل اظهار نامه که در رسانه های عمومی اعلام و اطلاع رسانی می‌شود که اگر اظهار نامه ارائه کنند از معافیت پایه برخوردار می‌شوند و این در واقع معافیتی است که در قانون بودجه سنواتی برای هر سال تعیین می‌شود،مثلا عنوان میشود که در فلان سال اگر اظهار نامه تکمیل شود تا سقف36میلیون تومان از مالیات معاف می‌شود نه اینکه کاملا معاف می شوید.

 

وی در پاسخ به این سوال که مالباتی که وصل می‌شود کجا می رود؟ تصریح کرد: این مالیات در واقع خود مردم به حساب دولت واریز می کنند و در ادامه در سیستم پرداخت ادارات و ارگان ها و خدمات مختلف تقسیم می‌شود، مثلاً مدارسی که ساخته می‌شود و یا آسفالتی که شهرداری انجام می دهد از این مسیر تامین می‌شود.

 

علی بکیان در ادامه اظهار داشت: قبلا مالبات ها براساس تحقیقات بود و زیاد شفاف نبود، این موضوع دلایل مختلفی داشت، مثل کمبود نیرو، ولی در حال حاضر به دلیل وجود دستگاه های کارتخوانی که در اختیار مردم قرار گرفته مالیات ها شفاف سازی شده است و فرار مالیاتی نداریم.

 

رئیس اداره دارایی و امور مالیاتی شهرستان افزود: چون قبل از این اطلاعی رسانی وجود نداشت و الان مردم مالیات های واقعی پرداخت می کنند، با مقاومت زیادی مواجه هستیم، فکر می کنند ظلمی صورت گرفته در حالی که اینطور نیست و فقط سیستم مالیات دهی دارد یک دست میشود.

 

وی تصریح کرد: طبق قانون ارزش افزوده ای که وصول می‌گردد شامل مالیات و عوارض میشود، مالیات آن به حساب دارایی و عوارض آن به حساب شهرداری واریز میشود و در ازای آن خدماتی برای شهر انجام می دهند.

 

علی بکیان اظهار داشت: با توجه به اینکه امکانات و نفرات این مدیریت محدود است و شاید هم موردی از فرار مالیاتی در جامعه مشاهده شود و لذا از مردم عزیز تقاضا مندیم افرادی که فرار مالیاتی را معرفی کنند.

 

رئیس اداره دارایی و امور مالیاتی شهرستان افزود: درآمد ناخالص براساس ضریب شغلی محاسبه میشود به این معنی که هر صنف ضریب خاص خود را دارد و مالیات ها در واقع از سود درآمد گرفته میشود.