لزوم توجه مسئولین به ظرفیت مغفول مانده کشاورزی در هرسین / بیش از 100هکتار از مزارع پایین دست شهرستان در آستانه نابودی است

سرویس: اقتصادیکد خبر: 28191|08:53 - 1396/03/07
نسخه چاپی
لزوم توجه مسئولین به ظرفیت مغفول مانده کشاورزی در هرسین / بیش از 100هکتار از مزارع پایین دست شهرستان در آستانه نابودی است
حدود ده سال بود که این منطقه با مشکل بی آبی مواجه بود ولی با وجود بارندگی های فراوان در سال های اخیر و طغیان چشمه های متعدد در منطقه باز هم در بحث آبیاری مزارع مشکل داریم.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،نقش بخش کشاورزی از لحاظ تامین درآمد، اشتغال، ارزآوری، بازار، وبه ویژه تامین غذا در میان سایر بخشها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لازم است که مسئولین در رفع مشکلات فراروی این قشر زحمتکش و البته تأثیر گذار در اقتصاد کشور اهتمام ویزه ای داشته باشند.

 

منطقه گور از جمله مناطقی است که در سالیان گذشته با وجود داشتن آب فراوان سابقه کشت پنبه، چغندر، هندوانه و حتی خربزه و انواع لوبیا را داشته است که متأسفانه با بروز خشک سالی ها این نوع کشت ها هم متوقف شده و مسئولین امروز می توانند با بهره گیری از ظرفیت آب موجود در منطقه و احیاء کردن مسیرهای آبیاری جانی دوباره به این منطقه در جهت رونق کشاورزی شهرستان بدهند.

 

آقای جامه شورانی از کشاورزان شهرستان هرسین است که تقریبأ تمام عمر خود را به این حرفه مشغول بوده است.

وی درگفتگو با خبرنگار دیوانگاهدر بیان مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان و به خصوص منطقه گور در جوار روستای داوودی از توابع بخش مرکزی هرسین می افزاید: حدود ده سال بود که این منطقه با مشکل بی آبی مواجه بود ولی با وجود بارندگی های فراوان در سال های اخیر و طغیان چشمه های متعدد در منطقه باز هم در بحث آبیاری مزارع مشکل داریم.

 

این کشاورز هرسینی تصریح کرد: مسیرهای آبیاری در این منطقه مشخص است و از قبل تعیین شده بود ولی متأسفانه با احداث جاده روستای داوودی برخی از پل هایی که در مسیر جهت عبور آب تعبیه شده بود مسدود شد.

آقای جامه شورانی در ادامه اظهار داشت: علی رغم اینکه چندین بار است که به ادارات مربوطه و حتی فرمانداری هرسین مراجعه کرده ایم و حتی تجمعاتی هم برای احقاق حقوقمان انجام داده ایم ولی تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

وی افزود: در این موقع از سال تمام کشت های آبی نیازمند آبیاری هستند ولی با وجود وضع موجود احتمال از بین رفتن حدود 100هکتار از مزارع منطقه وجود دارد.

امیر شاه آبادی فرماندار  شهرستان هرسیندر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهاظهار داشت: با یکی از اهالی صحبت داشته ایم و در این خصوص بخشدار مرکزی ،جهاد کساورزی و امور آب را مامور پیگیری و انجام کار کردیم.

 

وی افزود: مسیر مورد نظر نیاز به لوله انتقال دارد  که دستور تهیه وسایل مورد نیاز داده شده و در اولین فرصت هم شخصاً جهت بازدید از منطقه به محل خواهم رفت.

 

به گزارش دیوانگاه: هر چند که شاید این میزان سطح زیر کشت در هرسین ناچیز به نظر برسد اما از آنجاییکه حدود 20خانوار از این قبل نان می خورند و زندگی خود را تأمین می کنند و همچنین می تواند ظرفیت های اقتصادی و کشاورزی مغفول مانده شهرستان را احیا کند از این نظر مستلزم پیگیری است و همت مسئولین را می طلبد.