دکترای مشاوره خانوده و مدرس دانشگاه در گفتگو با دیوانگاه:

علت خودکشی ناتوانی روانی از سازگاری با مشکلات درونی و بیرونی است/ پیشگیری از خودکشی جز با افزایش سواد روانشناختی مردم پذیر نیست

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 27292|09:21 - 1395/11/03
نسخه چاپی
علت خودکشی ناتوانی روانی از سازگاری با مشکلات درونی و بیرونی است/ پیشگیری از خودکشی جز با افزایش سواد روانشناختی مردم پذیر نیست
یک دکترای مشاوره خانوده در خصوص علل خودکشی در اقشار مختلف جامعه گفت: آنچه سبب اصلی اقدام به خود کشی است ناتوانی روانی از سازگاری با مشکلات درونی و بیرونی است.

دکتر محسن بابایی مشاور خانواده و مدرس دانشگاه در خصوص علل خودکشی در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل جوان و زناندر گفتگو با خبرنگار دیوانگاهاظهار داشت: همانطور که می دانیم اهمیت پیشگیری از خودکشی در نگاه قرآن و احادیث بسیار مهم بوده و بررسی عوامل سه گانه درونی (مشکلات روانشناختی نظیر خشم).بیرونی (تعارضات؛ سوگ شکست های عاطفی و.. ) و عوامل فرا انسانی یا پوچی و بی معنایی زندگی در این زمینه بسیار مهم است.

 

وی افزود: مراحل شکل گیری یک شخصیت خودکشی گرا ابتدا در اسیب های تربیتی دوران کودکی به عنوان کلید شکل گیری اضطراب بنیادی که در مراحل بعدی به دلیل مشکلات و فشار هایی همچون فقر بیکاری ٬ بیسوادی و در نهایت نبود مراکز حمایتی درمانی پیشگیری از اقدام به خودکشی صورت میگیرد.

 

این دکترای مشاوره خانوده در ادامه خاطرنشان کرد: درمان سطحی لازم در قالب آموزش مهارتهای زندگی حل مسئله و.. و در سطح بعدی درمانهای عمیق و ارجاع به متخصص روانشناس و مشاور به منظور روان درمانی در کنار بهبود وضعیت معیشتی در موارد وابسته به فقر نیاز می باشد.


دکتر بابایی در خصوص اقشار آسیب پذیرتر جامعه در این خصوص اظهار داشت: در این میان زنان و افراد کم سال به دلایلی نظیر خشونت و ناتوانی از دفاع؛ بیشتر در معرض خطر هستند.

 

وی افزود: در نهایت آنچه سبب اصلی اقدام به خود کشی است ناتوانی روانی از سازگاری با مشکلات درونی و بیرونی است چنانکه می بینیم افرادی بسیار فقیر تر از افراد خودکشی کرده کنونی هستند که زندگی را در فقر بر مردن ترجیح داده و سازگاری نسبی را حفظ می کنند به امید بهبود شرایط تلاش کرده و از پاک کردن صورت مسائل استفاده نمی کنند.

 

این دکترای مشاوره خانوده در پایان تصریح کرد پیشگیری از خودکشی جز با افزایش سواد روانشناختی مردم و افزایش آموزشها و حمایتهای روانی در سطح شهر امکان پذیر نیست که امیدوارم شرایط تسهیل این کار فراهم گردد.