در گفتگو با کریم فاضلی مطرح شد/

آسیب شناسی وضعیت تحصیلی و تکیه بیش از حد بر کتاب های کمک اموزشی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 23782|10:30 - 1395/01/22
نسخه چاپی
آسیب شناسی وضعیت تحصیلی و تکیه  بیش از حد بر کتاب های کمک اموزشی
یک کارشناس ارشد رواشناسی بالینی و مشاوره تحصیلی گفت: دانش اموز باید بداند که بسیاری از رتبه ها برتر کنکور با تلاش و تکیه بر توانمندی های خودو دبیران مدارس مسیر موفقیت را پیموده اند.

کریم فاضلی کارشناس ارشد رواشناسی بالینی و مشاوره تحصیلی در خصوص آسیب شناسی وضعیت تحصیلی و تکیه  بیش از حد بر کتاب های کمک اموزشی در ایام کنکوردر گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت در چند سال اخیر شاهد افت وضعیت درسی دانش اموزان  هستیم که این امر با افزایش تبلیغ موسسات اموزشی ازاد .و کتاب های کمک درسی همراه بوده است.

 

وی افزود استفاده از کتاب های کمک اموزشی و موسسات فرهنگی اموزشی آزاد از چند جهت قابل بررسی می باشد که در ابتدا به مزایای ان می پردازیم که از آنجمله می توان به کمک به یادگیری بهتر کتاب های درسی-ایجاد انگیزه در دانش اموزان-امکان دسترسی دانش آموزان مناطق محروم که از دبیران توانمند محروم هستند به این کتاب های کمک آموزشی ایجاد رقابت در بین دانش آموزان می توان اشاره کرد

 

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در ادامه در خصوص معایب یا اسیب های  استفاده از این کتاب ها و ثبت نام در کلاس های اموزشی آزاد خاطرنشان کرد تحمیل هزینه های سنگین به خانواده ها-وابستگی دانش اموز به کتاب های کمک اموزشی و فاصله از کتاب های درسی -تنش در بین خانواده ها به علت چشم هم چشمی  و اینکه از قافله ثبت نام در موسسات جا نمانند-عدم نظارت کافی بر تبلیغات این موسسات و عدم راستی ازمایی انها فریب دانش اموزان با استفاده از ترفند های تبلیغاتی(برای مثال موسسه ای اعلام میکند که ده رتبه برتر کنکور جز این موسسه بودند ،یا حل سولات تستی فیزیک در کمتر از بیست ثانیه با استفاده از فرمول های کوتاه ،که در عمل کمتر از ۵درصد سوالات فیزیک با استفاده از تناسب و فرمول کوتاه حل می شود ولی ان را به همه سولات تعمیم میدهند،عدم نظارت کافی بر شهریه ، صلاحیت تدریس مدرسان و مسایل اخلاقی در این موسسات ازاد فاصله گرفتن دانش اموز از دبیران  و ایجاد فضای بی اعتمادی به انها افزایش اضطراب دانش اموزان به علت رقابت های کاذب در این موسسات از معایب قابل ذکر است.

 

فاضلی در ادامه اظهار داشت شاید یکی از دلایل گرایش دانش اموزان به این گونه موسسات بی انگیزگی برخی معلمان در تدریس،عدم اشنایی انها با روش های نوین تدریس و پایین بودن میزان مطالعه معلمان باشد در کنار این عوامل پایین بودن دانش و معلومات برخی دبیران و ناتوانی انها در حل سولات تستی را نیز به این عوامل باید اضافه کرد.

 

وی در پایان به بیان راهکارهایی جهت ارتقا وضعیت تحصیلی دانش اموزان پرداخت و افزود در وهله اول دانش اموز باید بداند که بسیاری از رتبه ها برتر کنکور هیچ گاه در این موسسات ثبت نام نکرده اند و با تلاش و تکیه بر توانمندی های خودو دبیران مدارس مسیر موفقیت را پیموده اند و بسیاری از دبیران توانمند مدارس متاسفانه مهجور می مانند .

 

این کارشناس روانشناسی بالینی و مشاوره تحصیلی تصریح کرد نظام اموزشی می تواند از دبیرانی که دانش به روز دارند و توانمند می باشند برای مدرسی دوره های ضمن خدمت و دانش افزایی سایر دبیران در جهت ارتقا دانش انها استفاده کند.

 

فاضلی استفاده از روش های نوین تدریس در مدارس -توسعه خدمات مشاوره ای در تمام پایه های تحصیلی-ایجاد انگیره در بین دبیران و ارزشیابی بر مبنای توانمندی های تدریس-بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس دانش اموزان-تکیه بر کتاب های درسی و افزایش ضریب تاثیر معدل کتبی از ۲۵به ۵۰و بالاتر در رتبه کنکور-استفاده از جزوات تکمیلی دبیران توانمند به جای کتاب های کمک اموزشی-اصلاح شیوه امتحانات مدارس و طراحی سولات تستی تشریحی از سال اول متوسطه برای اشنایی دانش اموزان با سولات تستی- نظارت مستمر والدین بر وضعیت تحصیلی دانش اموز از دیگر راهکارها مورد نظر عنوان کرد.