در گفتگوهایی مطرح شد/

بررسی وضعیت پژوهش در دانشگاه های هرسین و مشکلات فراروی آن

سرویس: اقتصادیکد خبر: 21495|09:25 - 1394/09/29
نسخه چاپی
بررسی وضعیت پژوهش در دانشگاه های هرسین و مشکلات فراروی آن
در گفتگوهایی با حضور روسای دانشگاه های هرسین وضعیت پژوهش در این مراکز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،در راستای شفاف سازی برنامه های پژوهشی در دانشگاه های هرسین گفتگوهایی را با دکتر فرشید نادری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرسین و رضا رستمی رئیس دانشگاه پیام نور هرسین در خصوص بررسی وضعیت پژوهشی این دانشگاه ها انجام داده ایم.

رضا رستمی رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان هرسین در خصوص وضعیت پژوهش و برنامه های صورت گرفته در هفته پژوهش در این دانشگاه اظهار داشت تجلیل از اعضای هیات علمی و مدرسین مدعو فعال در امر پژوهش اعطای پژوهانه به اعضای هیات علمی متناسب با فعالیتهای پژوهشی آنان برگزاری نمایشگاه از آثار پژوهشی اعضای هیات علمی و اساتید مدعو تشکیل نشست با عنوان آسیب شناسی و ارائه راهکارهای ارتباط موثر حوزه و دانشگاه با حضور اساتید دانشگاه و مدرسین حوزه علمیه شهرستان هرسین از جمله کارهایی بود که در هفته پژوهش انجام شد.

وی با اشاره به موفقیت های این دانشگاه در زمینه پژوهش افزود چاپ بیش از 40 مقاله در همایش های ملی و بین المللی و مجلاتISIوISCعلمی توسط مدرسین و اعضای هیات علمی کسب مقام اول بخش پژوهشی مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه پیام نور کشور توسط استاد مدعو جناب آقای مسلم طاهری - دانشجوی دکتری رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران کسب عنوان پژوهشگر برتر توسط دو تن از اعضای هیات علمی دانشگاه در میان اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه (اینجانب و آقای اکبر ویسمرادی عضو هیات علمی رشته حسابداری) چاپ 11 عنوان کتاب دانشگاهی در سال 94 توسط اعضای هیات علمی دانشگاه (آقای محمد کاظمی عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی 6 جلذ--- آقای اکبر ویسمردای 3 جلد- سرکار خانم مریم چقامیرزا و فاطمه فاضل زاده هر کدام یک جلد)را از جمله این فعالیت ها عنوان کرد.

رئیس دانشگاه پیام نور هرسین با اشاره به وجود مشکلات و چالش هایی در این مسیر خاطرنشان کرد نبود فیبر نوری و هزینه بالای آن که در امکان دانشگاه نیست، نبود کتابخانه های تخصصی در سطح شهرستان ، محدودیت دسترسی به بانکهای اطلاعاتی و علمی حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه و عدم استفاده بهینه از ظرفیتهای دانشگاهی در تصمیم گیریهای سطح شهرستان از مشکلاتی است که دانشگاه با آن مواجه است.

 

در ادامه دکتر فرشید نادری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرسین ضمن توضیح فعالیت های صورت گرفته در هفته پژوهش اظهار داشت مطابق معمول در هفته پژوهش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه در اولویت قرار داشت که این افراد بر اساس آیین نامه ابلاغی از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و وزارت علوم انتخاب می شوند.

وی افزود ملاک ها و دستورالعمل انتخاب پژوهشگران برتر شامل مواردی از قبیل تعداد و کیفیت پژوهش های صورت گرفته و فعالیت های پژوهشی یک سال گذشته است. واز هر گروه آموزشی یک نفر به عنوان پژوهش گر برتر و یک نفر به عنوان پژوهشگر برگزیده انتخاب می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرسین خاطرنشان کرد فعالیت های پژوهشی مرکز هرسین عمدتا بر دوش اعضای هیات علمی دانشگاه و مقدار کمتری نیز بر عهده اساتید مدعو می باشد.

نادری چاپ مقالات تخصصی در نشریات معتبر داخلی و خارجی، انجام و اجرای طرح های پژوهشی درون دانشگاهی و برون دانشگاهی. به عنوان نمونه گروه معماری دانشگاه آزاد هرسین در طرح ساماندهی مجموعه پارک تاریخی هرسین در بخش طراحی فعالیت اصلی را از جمله فعالیت های پژوهشی این دانشگاه عنوان کرد.

وی افزود به نظر می رسد برخی از مهم ترین چالش ها و موانع پیش روی پژوهش عبارتند از: عدم اعتماد صنایع و ارگان های دولتی به دانشگاه به عنوان متولیان اصلی پژوهش ، کمبود بودجه پژوهشی، عدم اختاص درصدی از بودجه ادارات دولتی به پژوهش. در صورتی که مطابق قانون این درصد باید صرفا در امور پژوهشی هزینه گردد. موازی بودن موضوع اکثر پژوهش ها و ارگان های متولی پژوهش را ازجمله مشکلاتی عنوان کرد که در مسیر پژوهش در هرسین قرار دارد.