باشگاه ضرب‌المثل/ 18

ریشه ضرب‌المثل «تیری در تاریکی انداختن» چیست؟

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 18371|11:30 - 1394/05/30
نسخه چاپی
در باشگاه ضرب‌المثل امروز حکایت کوتاهی را از ضرب‌المثل «تیری در تاریکی انداختن» را می‌خوانید...

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضرب‌المثل‌ها در تمامی فرهنگ‌ها و جوامع به عنوان یکی از پرکاربردترین اقسام ادبی شناخته می‌شوند. دهخدا در یادداشت‌های پراکنده خود در مورد ضرب‌المثل می‌نویسد: «پدرهای ما، مَثَل را یکی از اقسام بیست و چهارگانه ادب شمرده و مِثل دیگر قسمت‌ها به آن اهمیت می‌داده‌اند. برخی از این علوم عبارتند از: واژه‌شناسی، صرف، نحو، معانی، بدیع، نقد شعر، عروض و قافیه، امثال و حکم، افسانه‌گویی و ...  (ذوالفقاری، 1391).
 
در فرهنگ ایرانی هم ضرب‌المثل‌ها هریک حکایت شیرین افسانه‌ای و یا واقعی دارند که حتی در میان اشعار شاعران بزرگ هم نمود یافته‌اند. در باشگاه ضرب‌المثل امروز به بیان حکایت مختصری از ضرب‌المثل «تیری در تاریکی انداختن» می‌پردازیم.
 
************************
ضرب‌المثل «تیری در تاریکی انداختن» ضرب‌المثلی است که به کنایه در مواقعی به کار می‌رود که فردی بدون مطالعه و شناخت و دوراندیشی دست به عملی می‌زند، و به قولی در آن زمان می‌گوید: تیری است در تاریکی.
 
این ضرب‌المثل کنایه‌ای است از کورکورانه عمل‌کردن و بی‌گدار به آب زدن و نهایت آن در بیشتر امور به خسارت می‌انجامد.
 
تیر در تاریکی رها کردن اشاره به رسم دیرینه عرب جاهلی دارد که که هر سال برنامه‌ای ترتیب می‌دادند تا بهترین و ورزیده‌ترین کمانداران را انتخاب کنند. 
 
روش کار هم این طور بود؛ سپری را به دیواری نصب می‌کردند و کمانداران و داوطلبان قبل از غروب آفتاب می‌ایستادند و از دور و فاصله مشخص هدف را از نظر می‌گذراندند. سپس صبر می‌کردند، هوا که تاریک می‌شد و هدف که به کلی از نظر دور می‌شد و دیگر دیده‌شدنی نبود، هریک از داوطلبان براساس سابقه ذهنی که داشت تیرهایی را روانه هدف می‌کردند.
 
اگر صدایی ناشی از برخورد تیر با هدف مورد نظر شنیده نمی‌شد، به این معنا بود که تیر به هدف اصابت نکرده است.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد