وقتی واردات بنزین یورو 4 هم تکذیب می شود؛

از بی اساس بودن ادعای بنزینی کابینه ژنرال ها تا فشاری که عملکرد دولتی ها بر زندگی مردم وارد کرد/ بی تدبیری هایی که تدبیر و امیدی ها دارند

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 17222|11:17 - 1394/04/09
نسخه چاپی
از بی اساس بودن ادعای بنزینی کابینه ژنرال ها تا فشاری که عملکرد دولتی ها بر زندگی مردم وارد کرد/ بی تدبیری هایی که تدبیر و امیدی ها دارند
عملکرد دولت تدبیر و امید در مساله بنزین نشان داده است که این دولت در حوزه مدیریت سوخت نیز تدبیری ندارد.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم فعالیت تعدادی از اعضای کابینه در حوزه مدیریت حامل های انرژی نشان داد که برخی از مصالح ملی در این خصوص رعایت نمی شود.

 

این موضوع گاهی به این صورت نمایان شد که برخی از عملکردها شائبه ترجیح دادن منافع شخصی بر منافع ملی را به وجود آورده بود. در ماه های گذشته بود که بار دیگر موضوع واردات بنزین توسط همسر یکی از اعضای کابینه دولت یازدهم بر سر زبان ها افتاد.

 

منابع آگاه از دست داشتن همسر معصومه ابتکار در موضوع واردات بنزین خبر می دانند. هر چند که صحت این خبر توسط ابتکار رد شد اما برخی از اسناد منتشر شده نشان می داد که این مساله نمی تواند به راحتی تکذیب شود.

 

 

در این میان قطع تولیدات داخلی بنزین و افزایش عجیب واردات بنزین از ابتدای فعالیت دولت یازدهم باعث شد که انتقادات فراوانی به این سیاست دولت وارد شود. البته دولتی ها نیز در پاسخ به این انتقادات مدعی شدند که بنزین وارداتی کیفیتی بالاتر از بنزین تولید داخل دارد که این موضوع در بهبود وضعیت آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

 

ابتکار در این خصوص در جلسه کمیسیون اصل 90 که در مهر ماه سال گذشته برگزار شد، واردات بنزین یورو 4 را در کاهش آلودگی هوا موثر دانسته بود. این ادعای ابتکار در حالی مطرح شد کهعضو کمیسیون انرژی مجلس یورو 4 بودن بنزین های وارداتی را رد می کند.

 

مهدی موسوی‌نژادگفت: علیرغم اینکه در کمیسیون انرژی از مسئولان وزارت نفت خواسته بودیم، اسناد مربوط به کنترل کیفیت بنزین‌های وارداتی و انطباق آنها با استاندارد یورو 4 را ارائه کنند، اما در آخرین جلسه کمیسیون هم این اسناد ارائه نشد.

 

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: تا قبل از این اطلاعات ما و مستنداتی که از طرق دیگر در اختیار ما قرار گرفته بود، حاکی از آن بود که بنزین وارداتی استاندارد یورو 4 ندارد و آلایندگی قابل ملاحظه‌ای دارد و اگر مسئولان وزارت نفت عکس این را ادعا می‌کنند، باید اسناد خود را در این زمینه ارائه کنند.

 

 

این نماینده مجلس تاکید کرده است:بنزین وارداتی از کشورهایی وارد می‌شود که بنزین یورو 4 تولید نمی‌کنند و مشخص نیست چطور از چنین کشورهای می‌توان بنزین یورو 4 وارد کشور کرد.

 

بنزینی که یک شبه گران شد

 

بر اساس این گزارش، ماه گذشته بود که دولت بدون اطلاع قبلی سهمیه بنزین را در کارت سوخت های خودروها شارژ نکرد تا برگی دیگر از بی تدبیرهای خود را رو کند.

 

عباس کاظمی معاون وزیر نفت در این خصوص بااشاره به توقف تخصیص سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی به خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها، گفته بود: در کمیته سوخت درباره بنزین تصمیم گیری شد و قیمت بنزین تک نرخی و با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان عرضه می شود.

 

این اقدام دولت در حالی صورت گرفت که نوبخت سخنگوی دولت در سال گذشته اعلام کرده بود که دولت بنزین را گران نمی کند. نوبخت گفته بود: نیازی به افزایش برای قیمت حامل‌های انرژی نیست.

 

گران شدن بنزین توسط دولت باعث شد که فشار مضاعفی به زندگی مردم به خصوص در میان اقشار زحمت کش و کم درآمد وارد شود ومردم از این اقدام دولت گلایه کنند.(+)

 

به گزارش مرصاد، کارنامه عملکرد دولت یازدهم در حوزه های مختلف نشان داده است که بر خلاف ادعای دولتی ها، تدبیری در تصمیم گیری ها وجود ندارد. عملکرد دولت در حوزه حامل های انرژی نمونه بارزی از نبود تدبیر دولت تدبیر و امید است.

منبع : مرصاد