از باز شدن راه برای فعالیت جاسوسان در ایران تا نقض حاکمیت ملی در یک پروتکل/ آیا روحانی از مفاد پروتکل الحاقی اطلاع دارد؟

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 16733|13:31 - 1394/03/24
نسخه چاپی
از باز شدن راه برای فعالیت جاسوسان در ایران تا نقض حاکمیت ملی در یک پروتکل/ آیا روحانی از مفاد پروتکل الحاقی اطلاع دارد؟
دکتر حسن روحانی در حالی از وجود نداشتن بازرسی در پروتکل الحاقی یاد می کند که بارها به وجود بازرسی ها در این پروتکل توسط کارشناسان اشاره شده و حتی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای نیز از آن خبر داده اند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، روز گذشته نشست خبری دکتر حسن روحانی به مناسبت دومین سالگرد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با حضور خبرنگاران رسانه ها برگزار شد اما آنچه که در این نشست بیش از سایر موضوعات جلب توجه کرد سخنان رئیس دولت تدبیر و امید با موضوعات مربوط به مذاکرات هسته ای بود.

 

روحانی در بخشی از سخنان روز گذشته خود به پروتکل الحاقی اشاره کرد و گفت: چیز بدی نیست.

 

واکنش روحانی در خصوص پروتکل الحاقی به انتقاداتی است که به صورت متعدد به پذیرفتن آن مطرح می شود. آنچه که منتقدان در خصوص این پروتکل مطرح می کنند، بارزسی های سرزده از مراکز مختلف کشور است.

 

 

روحانی در پاسخ به انتقادات تاکید کرده است: در پروتکل الحاقی چیزی بنام بازرسی وجود ندارد.

 

تاکید روحانی بر عدم وجود بازرسی در پروتکل الحاقی در حالی مطرح می شود که یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده تصریح کرده که بر اساس پروتکل الحاقی بازرسی از مراکز نظامی نیز امکان پذیر است.

 

تایید بازرسی از مراکز نظامی توسط عراقچی

 

عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفته است: دسترسی به مراکز غیرهسته ای شامل مراکز نظامی هم می تواند باشد. این عضو گروه مذاکره کننده اما این بازرسی ها را مدیریت شده خوانده است و گفته است: بازرس چشم بسته وارد مرکز می‌شود.

 

این موضوع حتی در رسانه های خارجی هم نمود گسترده ای داشت و این رسانه ها نیز تاکید کردند که بازرسان آژانس می توانند از مراکز نظامی بازرسی داشته باشند. بازرسی هایی که بیش تر به جاسوسی شباهت دارند.

 

روزنامه گاردین در این خصوص نوشته است: بازرسان آژانس برای این کار می‌بایست به قرارگاه‌های نظامی و سپاه پاسداران دسترسی داشته باشند و با افرادی در این سازمان‌ها گفت‌وگو کنند. امری که به اذعان گاردین، می‌تواند با مخالفت شدید در داخل ایران مواجه شود. از سوی دیگر بخش زیادی هم به تفسیر آژانس از سطح اطاعت پذیری ایران بستگی دارد.

 

با این وجود متن پروتکل الحاقی به وضوح تاکید می کند که بازرسان آژانس در صورت پذیرش پروتکل الحاقی توسط هر کشوری، می توانند به صورت سرزده به هر مکانی دسترسی داشته باشند.

 

پروتکل الحاقی: بازرسان می توانند از هر نقطه ای بازرسی کنند

 

ماده 5 و ماده 12 از پروتکل الحاقی تاکید می کند: «هر مکان تعیین شده توسط آژانس به غیر از مکان‌های اشاره شده در بندهای الف و ب این ماده جهت انجام نمونه برداری‌های محیطی مختص آن مکان، چنانچه کشور عضو نتواند امکان دسترسی به این مکان‌ها را فراهم آورد، باید فوراً تلاش معقول خود را جهت برآوردن خواسته‌های آژانس از مناطق مجاور یا از طریق روش‌های دیگر به کار بندد.«  کشور عضو باید ظرف یک ماه از تاریخ دریافت یک درخواست، روادید مناسب با مجوز ورود و خروج مکرر و یا روادید عبور را در صورت لزوم، در اختیار بازرس انتخابی و معرفی شده در درخواست، قرار دهد تا بازرس بتواند به منظور انجام وظایف خود وارد قلمرو کشور عضو شده و در آنجا بماند. هرگونه روادید مورد درخواست باید حداقل یک سال معتبر بوده و در صورت درخواست برای مدت انتصاب بازرس مورد نظر در کشور عضو تمدید گردد.

 

 

این قسمت از پروتکل الحاقی دقیقا همان موضوعی است که بسیاری از کارشناسان آن را نقض حاکمیت ملی می دانند. موضوعی که در گزاره برگ ملت ایران نیز به آن اشاره و آن را خط قرمزی برای مذاکرات دانسته بودند.

 

در اصل پنجماز گزاره برگ هسته ای ملت ایران آمده است:هیچ گونه نظارت و اعمال محدودیت بر نیروهای مسلح و مراکز نظامی و امنیتی پذیرفته نیست.

منبع: مرصاد