ماهیت صداقت غربی هر روز آشکار تر می شود/ از حرکت اروپایی ها بر خلاف تفاهم لوزان تا حمایت از فعالیت های تروریستی در مرزهای ایران

سرویس: سیاسیکد خبر: 15885|12:20 - 1394/01/20
نسخه چاپی
ماهیت صداقت غربی هر روز آشکار تر می شود/ از حرکت اروپایی ها بر خلاف تفاهم لوزان تا حمایت از فعالیت های تروریستی در مرزهای ایران
در شرایطی که یک هفته از تفاهم لوزان می گذرد اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،تنها به فاصله 7 روز از تفاهم هسته ای لوزان، اتحادیه اروپا با تحریم های جدید خود علیه ایران نشان داد که به تفاهم لوزان و مذاکرات هسته ای پایبندی چندانی ندارد.

 

بر اساس این گزارش تحریم های جدید اتحادیه اروپا در حوزه بانک های ایران به بانک تجارت و در حوزه کشتی رانی به 32 شرکت کشتی رانی ایرانی مربوط می شود.

دادگاه حقوقی اروپا اعلام کرده است که تحریم های جدید علیه ایران را بر اساس آنچه که زمینه های قانونی جدید می داند، وضع کرده است.

 

پیش از این تحریم های اروپایی علیه بانک تجارت و شرکت های کشتی رانی ایرانی توسط دادگاه عالی اروپا لغو شده بود. این دادگاه در صدور رای خود مبنا را بر نبود مدارک کافی قرار داده بود.

 

نشریه رسمی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تحریم های مذکور در 23 مارس سال جاری توسط دادگاه حقوقی اروپا وضع شده است.

 

وزارت خارجه ایران: اقدام اتحادیه بر خلاف حسن نیت و غیر سازنده است

 

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام  اتحادیه اروپایی در تحریم مجدد یک بانک و چندین شرکت ایرانی را پافشاری غیرمتعارف بر مواضع غیر اصولی توصیف و آن را سؤال برانگیز خواند.

 

افخم با بیان این ‌که این اقدام  سیاسی و خلاف حسن نیت است ، تصریح کرد: در شرایطی که مذاکرات ادامه دارد و تلاش ها برای رسیدن به یک توافق جامع در جریان است، اقدام اتحادیه اروپایی در فضای جدید  متاثر از مذاکرات اخیر لوزان  غیرسازنده می‌باشد.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به  احکام صادره از سوی دادگاه‌های اروپا  دائر بر موجه دانستن شکایات بانک و شرکتهای ایرانی  تاکید نمود: تداوم  بی توجهی اتحادیه اروپا نسبت به تصمیمات دادگاههای اروپایی مایه تاسف است و اینگونه تصمیمات به روند جاری گفتگو  کمکی نکرده و موجب کاهش اعتماد  می شود.

 

مدیر عامل کشتی رانی: اروپا نمی تواند کشتی رانی را تحریم کند/ کار اروپایی ها جای بحث دارد

 

 محمدحسین داجمر در خصوص تحریم های جدید اتحادیه اروپا اظهار کرد:  مدتی پیش این صحبت بود که دوباره شرکت کشتیرانی را در لیست تحریم قرار دهند، دادگاه اتحادیه اروپا به دلیل عدم وجود مستندات منطقی مبنی بر دخالت کشتیرانی در مباحث هسته‌ای، شرکت کشتیرانی را از لیست تحریم خارج کرده بود.

 

وی با یادآوری این‌که مدت تجدیدنظر این رای طی شد و اقدامی در این زمینه صورت نگرفت، تصریح کرد: این شرکت‌ها قاعدتا مشمول تحریم نیستند و اتحادیه اروپا می‌خواست یک مصوبه جدیدی برای تحریم کشتیرانی تصویب کنند.

 

وی تاکید کرد: قاعدتا با توافق و لغو احتمالی مصوبه شورای امنیت بحث تحریم کشتیرانی نیز تابع این مسائل است.

 

 

وی با بیان این‌که در دوره چند ماه مانده به توافق احتمالی انتظار این‌که گشایشی روی دهد، نبوده است، ادامه داد: در شرایطی که توافق در حال انجام است این‌که چرا اروپایی‌ها این کار را کرده‌اند جای بحث دارد.

 

مدیرعامل کشتیرانی با بیان این‌که در صورت توافق هسته‌ای آمادگی برای فعال کردن خطوط کشتیرانی به اروپا را داریم، بیان کرد: البته باید اول تجارت اتفاق بیفتد تا متعاقب آن باری برای حمل وجود داشته باشد، از این رو باید ابتدا مسائل بانکی و تحریم‌ها برطرف و تجارت بین ایران و اروپایی‌ها فعال شود و در این فاصله آمادگی فعال کردن خطوط کشتیرانی به این قاره را داریم.

داجمر در پاسخ به این پرسش که آیا در رابطه با اقدام اتحادیه اروپا در تحریم دوباره کشتیرانی اقدام حقوقی انجام خواهید داد، گفت: خیر، باید ببینیم در طول حدود سه ماه باقیمانده در بحث توافق هسته‌ای سیاستمداران چه کاری انجام می‌دهند.

حمایت از تروریست ها در مرزهای ایران

 

در حالی که  مذاکرات ایران و گروه 5+1 در حال انجام است در روزهای گذشته برخی از گروهک های تروریستی در شرق کشور اقدام به انجام حملات تروریستی به مرزبانان ایران کردند.

این اقدامات وحشیانه در حالی صورت می گیرد که گروه های تروریستی فعال در شرق کشور بارها مورد حمایت کشورهای غربی بوده اند به طوری که بنا به اظهارات این گروهک ها تسلیحات و منابع مالی آن ها توسط کشورهای غربی تامین می شود.

منبع:مرصاد