علی اشرف جلیلی خبر داد:

کشاورزان بایستی هر چه سریعتر به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15820|15:54 - 1394/01/15
نسخه چاپی
 کشاورزان بایستی هر چه سریعتر به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند
مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هرسین به کشاورزان شهرستان هرسین هشدار داد با توجه به رویش علفهای هرز و ریزش آفت سن در مزارع غلات گندم و جو هرچه سریعتر نسبت به سمپاشی مزارع خود تحت نظر کارشناسان مراکز اقدام نمایند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،علی اشرف جلیلی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هرسین به کشاورزان شهرستان هرسین هشدار داد با توجه به رویش علفهای هرز و ریزش آفت سن در مزارع غلات گندم و جو برای پیشگیری از خطر وارد شدن خسارات جبران ناپذیر به محصولات، کشاورزان هرچه سریعتر و بصورت جدی نسبت به سمپاشی مزارع خود تحت نظر کارشناسان مراکز اقدام نمایند.
وی در ادامه بهترین زمان مبارزه شیمیایی با آفت سن مادر را 15 فروردین تا اول اردیبهشت دانست و افزود سن غلات آفت مهلک مزارع گندم بوده که عدم مبارزه سالاانه با آن زیان اقتصادی قابل توجهی به گندم کاران وارد می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هرسین خاطرنشان کرد سن گندم پس از ملخ یکی از خطرناکترین آفات گندم بوده و سالیانه خسارت زیادی به مزارع گندم وارد می کند.
جلیلی اظهار داشت خسارت سن در دو مرحله مختلف انجام می شود؛ در نخستین مرحله و در فصل بهار حشرات کامل به مزارع غلات مخصوصا گندم روی آورده و با مکیدن شیره سلولی گیاه باعث پژمردگی آن می‌ شوند و در مرحله دوم نیز پوره‌ ها پس ازخروج از تخم روی خوشه‌ها می‌روند و دانه‌ها را نیش زده و از محتوای دانه تغذیه می‌کنند و سبب کوچک شدن دانه می‌شوند.