نهاوندیان:

بیانیه شب گذشته لوزان به معنای نگه داشتن چرخه کامل هسته‌ای است

سرویس: سیاسیکد خبر: 15799|15:55 - 1394/01/14
نسخه چاپی
بیانیه شب گذشته لوزان به معنای نگه داشتن چرخه کامل هسته‌ای است
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت:در بیانیه دیشب لوزان طرف مقابل به مرحله پذیرش صلح‌امیر بودن برنامه هسته‌ای ایران رسید و این به معنای نگه داشتن چرخه کامل هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرنگار یوانگاه،محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به بیانیه قرائت شده شب گذشته در لوزان با بیان اینکه این بیانیه برخی از نگرانی‌ها را برطرف کرد و توفیقی بود که در این مرحله حاصل شد گفت: دیگر کسی نمی‌تواند پیشرفت ملت و کشور را کند و راه آن را ببندد.

 

وی افزود: بیانیه لوزان نشان داد که دیگر کسی نمی‌تواند بخشی از سخنان گذشته که در 13 سال گذشته علیه میلت ایران می‌زدند، بزنند. البته راه بلندی پیش رو داریم، اما به مرحله‌ای رسیدیم که دیگر کسی نمی‌تواند بگوید ایران غنی‌سازی نداشته باشد، دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که ایران حق ندارد چرخه کامل سوخت هسته‌ای داشته باشد. دیگر کسی نمی‌تواند حق فناوری ملت ایران را نادیده بگیرد و دیگر کسی نمی‌تواند با زبان تحریم و تهدید با ملت ایران سخن بگوید و به جای زبان تحریم از همکاری بین‌المللی سخن می‌گویند.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه دیگر بدخواهان به جای زبان تحریم به تکریم ملت ایران و رهبری ملت ایران می‌پردازند گفت: در این مرحله گفتمان ملت ایران به موفقیت رسید که این موفقیت حاصل ترکیب هوشمندانه از مقاومت قهرمانانه و نرمش قهرمانانه است و موفقیت این رویکرد ملت ایران بود که می‌گفتند ما از حقوق خود گامی عقب نمی‌نشینیم و ما نیز گفتیم اگر طرف مقابل نگرانی مشروع و قابل قبولی دارد برای رفع آن نگرانی‌ها آماده همکاری هستیم.

 

نهاوندیان اضافه کرد: پافشاری بر حفظ حقوق به این نتیجه منتهی شد که طرف مقابل به مرحله پذیرش صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران رسید. طرف مقابل همه تاسیسات هسته‌ای ایران و فعالیت‌های مرتبط با آن در فردو، نطنز و اراک را پذیرفت. در نطنز چرخه غنی‌سازی و در اراک راکتور پیشرفته آب سنگین و در فردو ادامه تحقیقات در فیزیک پیشرفته هسته‌ای جریان خواهد داشت و براساس این بیانیه مورد اذعان طرف مقابل قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه بیانیه لوزان چارچوب مفهومی دارد گفت: معنای آن و ارائه مبانی برای توافق نهایی که در آینده صورت می‌گیرد، در این راستاست که کسی از تعطیلی نطنز و فعالیت‌های غنی‌سازی نمی‌تواند سخن بگوید؛ دیگر کسی به دانشمندان هسته‌ای این ملت نمی‌تواند فرمان ایست در اندیشه و تحقیق بدهد و دیگر کسی نمی‌تواند حتی در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تردید کند.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: رهبران کشورهایی که زمانی سخن از روی میز بودن همه گزینه‌ها می‌زدند الان با احترام و تکریم از فتوای رهبری این ملت به عنوان اصلی ترین سند مورد اتکا برای پایبندی ملت ایران به موازین اخلاقی یاد می‌کنند.

 

نهاوندیان با بیان این مطلب که اصل کار در توفیق این بیانیه عنایت حق‌تعالی بود و سرمای اصلی آن نیز دعای ملت است، اظهار داشت: آنچه که موجب این بیانیه شد، این بود که اقتصاد ما پیام ضعف، تلاطم و نوسان‌های پرشتاب را به بیرون نداد تا آنها در تحریم‌های اقتصادی طمع کنند و در عرصه اقتصادی به همت همین ملت توانستیم ثبات آرامش و مهار تورم را شاهد باشیم و در سال 93 با وجود دسیسه‌های اعمال شده در بازار نفت که موجب فشار مضاعف بر قیمت نفت شد، باز اقتصاد ایران با ثبات و آرامش راه خود را ادامه داد و امیدواریم در سال94 با سرعت و استحکام بیشتر ادامه پیدا کند و دولت محترم با حمایت مردم و با وجود بسیاری از تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت بودجه 94 را با اتکای کمتری به نفت بست که این نشانه توفیق در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

وی با بیان اینکه تجلی اقتدار معنوی نظام در منطقه و حضور موثر و تعیین کننده آرمانهای ملت در وضعیت منطقه ترکیب هوشمندانه‌ای را رقم زد که طرف مقابل را به این نتیجه رساند که دیگر مسیر تحریم و تهدید کارساز نیست، گفت: ادعای آنها این بود که نگران تسلیح اتمی هستند که در این بیانیه نیز دیده شد اما ایران نیز از آغاز گفت که دنبال سلاح هسته‌ای نیست و آنچه آنها نیز در این بیانیه به دست آوردند به زعم خودشان این بود که مانع این کار شدند، اما ملت ایران هرگز به سمت سلاح هسته‌ای نرفتند و نمی‌روند.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما از اول هم دنبال بازی برد- برد بودیم و نگه داشتن کامل چرخه هسته‌ای برد ملت ایران است، اظهار داشت: باز کردن فضای فعال اقتصادی برای پیشرفت در همه زمینه‌ها و توسعه کشور برد بزرگ ملت ایران در این بیانیه است و برد بزرگ دیگر این بود که ایران بتاند در حوزه صادرات بدون مانع با رقبا رقابت کند.

 

نهاوندیان پایان یافتن تحریم‌ها را اصلی‌ترین نکته بیانیه به لوزان دانست و تصریح کرد: با قطعنامه شورای امنیت تمامی تحریم‌های این شورا برداشته خواهد شد و اروپا و آمریکا هم به تحریم‌های خود خاتمه می‌دهند که اینها دستاوردهای ما است که در کنار احقاق حقوق هسته‌ای ایران به دست آمده است و برای اینها باید خدا را شکر کرد.

 

وی با تاکید بر این نکته که باید در عین حال باید مراقب خدعه‌ها نیز باشیم، گفت: باید بیدار و هوشیار باشیم کسانی هستند که به فکر خدعه هستند و سعی می‌کنند مسیر رشد ملت را منحرف کنند و یکی از خدعه‌ها این است که در مسیر پیشرفت در صفوف منسجم ملت ایران شکاف ایجاد کنند؛ تشتت در این موضوع جایز نیست و ملت ایران یکپارچه از مسیر هدایت شده توسط رهبر معظم انقلاب از این دستاوردها حمایت خواهند کرد و البته عنایت الهی شامل حال ما خواهد بود.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: شاهدی روشن‌تر از این نکته در بیانیه دیده نمی‌شود که نکات برجسته آن موجب ناراحتی صهیونیست‌ها شده است و دوستان از این دستاوردها خوشحال و دشمنان ناراحت هستند.