گزارش/

مدیریت شهری در هرسین با همکاری مردم امکان پذیر است/ مردم در تمیز نگه داشتن محیط زندگی خود نقش محوری دارند

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15782|11:02 - 1394/01/11
نسخه چاپی
مدیریت شهری در هرسین با همکاری مردم امکان پذیر است/ مردم در تمیز نگه داشتن محیط زندگی خود نقش محوری دارند
لزوم همکاری در جمع‌آوری و حمل و نقل زباله یکی از مهم‌ترین عملیات مدیریت مواد زاید جامد است. طبق محاسبات انجام شده مبالغ قابل توجهی در شهر ها صرف جمع‌آوری زباله‌ می شود که درصد بالایی از این مقدار مربوط به حقوق کارگران و نیروی انسانی است.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،لزوم همکاری در جمع‌آوری و حمل و نقل زباله یکی از مهم‌ترین عملیات مدیریت مواد زاید جامد است. طبق محاسبات انجام شده مبالغ قابل توجهی در شهر ها صرف جمع‌آوری زباله‌ می شود که درصد بالایی از این مقدار مربوط به حقوق کارگران و نیروی انسانی است.
به عبارت دیگر اکثریت مخارج سیستم مدیریت مواد زاید جامد فقط صرف حقوق و دستمزد می‌شود. به همین جهت اصلاح، بهینه‌سازی و مکانیزه کردن سیستم جمع آوری و حمل زباله، ضمن تسریع در عملیات، هزینه و نیروی انسانی کمتری را نیاز خواهد داشت
در حال حاضر در شهرستان هرسین برای جمع آوری زباله از دو روش استفاده می شود
روش اول :جمع‌آوری زباله از منازل و مراکز تولید و انتقال آن به جایگاه‌های موقت در خارج از شهر است، استفاده از این روش اغلب در شهرهای قدیمی به علت وجود کوچه‌های تنگ و باریک، عدم دسترسی به ماشین‌آلات ویژهٔ حمل و نقل و یا کمبود پرسنل تنظیف، معمول است.
در این روش زباله‌های خانگی به‌وسیله مامورین شهرداری با استفاده از چرخ‌های زباله که عموماً غیربهداشتی است به جایگاه‌های موقت حمل گردیده و بر روی هم تلنبار می‌شوند تا به‌وسیلهٔ کامیون‌های زباله‌کش و یا هر وسیلهٔ دیگر به ترمینال‌های زباله و یا محل دفن حمل شوند.
 
روش دوم در جمع آوری زباله  استفاده از سطل های فلزی و استوانه ای است که در محلات شهرستان مستقر شده و مردم زباله های خود را در داخل آنها می ریزند و شهرداری با استفاده از ماشین های مکانیزه حمل زباله اقدام به جمع آوری آنها می کند این روش که در حال حاضر در اغلب شهرهای کشور انجام می‌گیرد. در صورتی که در خطوط جمع‌آوری مناسب قرار گیرد یکی از روش‌های متناسب و مفید به حساب می‌آید.
آنچه که در جمع آوری زباله و خصوصأ روش حمل مکانیزه آن در شهرستان هرسین بیشتر از همه مدّ نظر است نقش مشارکتهای مردمی در سیستم جمع آوری است.
مدیریت و جمع آوری زباله و مواد زائد جامد در شهرهای مختلف ایران به دلایل مختلف از جمله  بافت فرهنگی، جمعیت، اقتصاد، مصرف بی رویه مواد، عدم آگاهی و عدم توجه مردم، عدم احساس مسئولیت، طبیعت ناهمگون و گسترده مواد زائد، عدم اجرای مقررا ت، قوانین و کمبود امکانات در عرصه خدمات شهری با مشکلاتی روبرو می باشد.
یکی از کلیدهای موفقیت آگاهی دادن به مردم و مشارکت آنها در این راستا می باشد. البته این امر مهم در مرحله تولید و نگهداری در محل از اهمیت ویژه برخوردار است که بازتاب آن بر مراحل بعدی یعنی جمع آوری و حمل و نقل و دفع تاثیر گذار است.
مکانیزه کردن سیستم جمع آوری راه حلی در جهت کاهش اثرات آلودگی حاصل از پارگی و پراکندگی کیسه های زباله، افزایش پاکیزگی شهر، کاهش آسیبها می باشد
از مهمترین عوامل موثر بر میزان مشار کت مردم آگاهی، آموزش و ایجاد انگیزه در آ نها به روشهای مختلف می باشد، البته
آگاهی به تنهایی موثر نمی باشد چون پیامد آگاهی باید تغییر نگرش و در نتیجه تغییر رفتار و اقدام به مشارکت باشد.
به نظر می رسد درصد قابل توجهی از مشکلات موجود در بحث پاکیزگی فضای شهری در هرسین به خود مردم و نحوه برخورد با اینگونه فرهنگ ها بر می گردد و نیاز است در وهله اول خود مردم و در مرحله بعد ارگان های متولی با فرهنگ سازی از طریق ادارات تأثیر گذار همچون آموزش و پرورش و نهاد های فرهنگی دیگر در این راستا اقداماتی انجام دهند تا شاهد شهری زیبا و پاک باشیم.