به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارسفداحسین مالکی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همایش روز جهانی گمرک گفت: با افزایش قاچاق سوخت که از گمرکات بندرعباس و سراوان در سیستان و بلوچستان انجام میشود ناشی از این است که سهمیههای گوناگون بدون مطالعه از سهمیههای سوخت داده میشود که این سهمیهها منجر به قاچاق میشود که باید در این زمینه بیشتر بررسی شود.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین خواستار هماهنگی دستگاههای مختلف همکار با گمرک از جمله سازمان استاندارد برای جلوگیری از قاچاق کالا شد.
مالکی افزود: گاهی پروندههایی در تعزیرات حکومتی تشکیل میشود به عنوان مثال 15 کیلوگرم طلای قاچاق کشف شده اما میگویند این از مصادیق قاچاق نیست بلکه پرونده گرانفروشی است.
وی تأکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز براساس برنامهریزی که دارد در حوزه پیشگیری از قاچاق و مصادیقی که منجر به قاچاق میشود فعالیت میکند.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: گاهی انحراف در قوانین اقتصادی و یک بخشنامه یا یک مصاحبه میتواند مسیر را منحرف کرده که منجر به قاچاق کالا میشود.
مالکی تأکید کرد: 23 دستگاه و سازمان در حوزه ستاد مبارزه با قاچاق کالا فعالیت دارند که باید آییننامههای دولت و هماهنگی بین این دستگاهها وجود داشته باشد تا مبارزه با قاچاق کالا مؤثرتر واقع شود.
مالکی همچنین از تصویب دیرهنگام قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتقاد کرد و گفت: این قانون که در مجلس تصویب و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شده بود متأسفانه 8 ماه طول کشید و برخلاف عرف از سوی شورای نگهبان به قوه مجریه ارجاع شد یعنی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا 8 ماه مشکل داشتیم.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در حال حاضر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیونهای مجلس بررسی میشود و از رؤسای کمیسیونهای تخصصی درخواست کردیم در اولین فرصت تکلیف قانون مبارزه با قاچاق کالا را روشن کرده و ابلاغ نمایند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه میانگین معطلی کالا در گمرکات در دنیا 5 تا 10 روز است، گفت: به طور میانگین کالاها در گمرک ایران بین 25 تا 30 روز معطل میشوند که باعث افزایش هزینه تمام شده صادرات و واردات کالا میشود.
مالکی خواستار استفاده از تکنولوژی جدید در گمرکات کشور و استفاده از دستگاه اشعه ایکس برای بررسی بهتر کالاها در گمرک شد.