پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه14:33 - 1403/11/27

مسایل مهندسی خیابان امام خمینی ره هرسین ،چیستی و راهکار حل آن

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: خیابان ها از جمله شاخص های مدرنیته جوامع شهری به حساب می آیند و نقش بسزایی در حمل مسافر وکالا ها را برعهده دارند. خیابان ها نماد ونشانه وتاریخ شهری شدن و تمدن به معنای امروزی آن هستند.

دکتر سیاوش بهرامی جامعه شناس و استاد دانشگاه در تحلیل وضعیت اجتماعی خیابان اصلی شهر هرسین در گفتگو با خبرنگار دیوانگاه اظهار داشت: کیفیت  خیابان ها از نظر عرض آن, وجود علایم راهنمایی ورانندگی،وضعیت زیر ساخت و کیفیت آسفالت و...یا تسهیل کننده ویا کند کننده عبور ومرور افراد و خودرو های در آن می باشد و در واقع وضعیت خیابان با معیار های ذکر شده نشان از به حساب آمدن مردم شهر می باشد.

 

این استاد دانشگاه افزود: شهر هرسین از توابع استان کرمانشاه از نظر قدمت تاریخ به دوران باستان بر می گردد، آثار به جا مانده تاریخی در نقاط  مختلف این شهردر سراب آن و قلعه های داخل و اطراف آن گواه این مدعاست، اما متاسفانه وضعیت خیابان اصلی شهر با نام خیابان امام ره از وضع نامطلوبی از نظر عرض وپهنای آن برخوردار است.

 

وی خاطرنشان کرد:  هرچند باریک بودن خیابان و کوچه درمرکز شهرهای قدیمی در کل جهان این سرنوشت را دارند ولی این خیابان با تاریخ خود هیچ گونه پیشرفت فیزیکی عرضی وکیفیتی نداشته وبه علت بار سنگین مالی تعریض نمودن آن، کمتر مسئولی به فکر بهینه سازی و تعریص نمودن آن دارد، اما مشکلات ترافیکی، پارک نمودن، آلودگی صوتی، آلودگی هوا و...همچنان باقی است.

 

دکتر بهرامی اظهار داشت: به راستی برای تعریض نمودن این خیابان  وحل مشکلات مطرحه شده آن راهکار مدیریتی دیگری وجود ندارد؟ اگر پای درد دل رانندگان خصوصا رانندگان تاکسی این شهر بنشینید به انواع مشکلات آن از قبیل؛ فشردگی و حجم بالای ترافیک و سختی عبور ومرور، نبود کم ترین جا برای پارک نمودن ماشین، فاصله اندک خیابان تا داخل مغازه ها و برخورداری کسبه محترم از آلودگی های هوا و صوتی دل هر آدم دلسوز را به درد می آورد.

 

این جامعه شناس افزود: به نظر می رسد چون امکان تعریض خیابان مذکور به لحاظ مالی واز نظر مهندسی کمتر وجود دارد می توان از راهکار مدیریتی استفاده شود تا تسهیل در ترافیک ومسایل مرتبط دیگر آن هم مرتفع گردد، به این منظور پیشنهاد می شود که از میدان اسقلال ( تازه آباد) تا میدان جمهوری اسلامی(لک) خیابان فقط مختص عبور تاکسی و حمل مسافر و وانت - نیسان حمل کالا شود با این راهکار تقریبا مشکلات یاد شده فوق برطرف می شود، و دو کمربندی زیر شهرو بالای شهر برای عیور ومرور ماشین های سنگین در نظر گرفته شود .

 

وی خاطرنشان کرد: هرچند شاید اولین معترضان به این پیشنهاد خود مغازه دارن به خاطر آوردن خودرو ازمنزل تا دم مغازه شان باشند ، ولی خوب دقت شود این طرح باعث آسایش آن ها از نظر انواع آلودگی های صوتی وهوا وهمچنین مشتری پسند تر هست از نظر رفت و آمد برای خرید کالا،زحمت رفت وآمد مغازه داران با تاکسی و آژانس بسیار ایمن تر، کم هزینه تر و منطقی تر است. امروزه خریداران کالا از مغازه ای بیشتر خرید می کنند که دردسر حمل و باربری کالایشان با وانت  -نیسان راحت تر صورت بپذیرد، واین بیشتر به نفع درآمد مغازه داران هست  واندکی راهپیمایی بر سلامت جسمانی آنان می افزاید . 

 

بهرامی اظهار داشت: فراموش نکنیم کسانیکه زحمت ورزش نمودن را نمی کشند باید زحمت بیمارستان رفتن را بکشند. وازطرفی با این طرح از قشر زحمت کش حمل ونقل شهری هم حمایت شغلی به عمل می آید.، امروزه حل انواع مشکلات در شهرها بسته به انواع مشارکت مردم پایه است و در حل مشکلات همه باید همت داشته باشند، و تنها به فکر خود بودن باعث ماندگاری مشکلات در جامعه می شود و امید است با ایجاد گفتمان در بین مردم در این رابطه و مطالبه آن از مسئولین شهر و همت مسولان امر در شهر شاهد حل این مشکل باریک بودن خیابان باشیم.

 

پایان خبر/