پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه16:58 - 1400/01/07
وقتی "امنیت درمانی" در حاشیه شهرها فراموش شده است؛

ردیف خالی بودجه دولت برای حاشیه نشین ها/ سرنخ کارشکنی ساخت بیمارستان در حاشیه شهر مشهد در دانشگاه علوم پزشکی

امنیت درمانی به عنوان مهم‌ترین رکن هویت‌بخشی در حاشیه شهرها با وعده‌ توخالی مسئولان دچار چالش شده است؛ ۱۲۰ هزار حاشیه‌نشین کلان شهر مشهد، مرکز درمانی ندارند و پس از گذشت ۵ سال از کلنگ‌زنی نمایشی زمین بیمارستانی در حاشیه شهر، دولت با وعده پول پاشی به ناکارآمدی خود لبخند می‌زند.

به گزارش دیوانگاه ،به نقل از صبح توس، امنیت درمانی همواره یکی از نیاز‌های اساسی شهروندان بوده و با شیوع ویروس کرونا این احساس نیاز در افراد دوچندان شده است. اکنون در حاشیه شهر مشهد علاوه بر پوشش ضعیف دانشگاه علوم پزشکی در خدمت‌رسانی به اهالی این مناطق کم برخوردار، نبود مرکز درمانی مجهز معضلی جدی به‌حساب می‌آید.

کلنگ انفعال مسئولان بر زمین بیمارستان حاشیه شهر مشهد

در ۲۶ فروردین سال ۹۵ در جلسه راهبردی مدیریت شهری با حضور علیرضا رشیدیان، استاندار وقت خراسان رضوی وعده احداث دو بیمارستان در حاشیه شهر مشهد داده شد و باگذشت نیم دهه از این وعده هنوزِ هیچ اتفاقی به‌جز کلنگ زنی معروف مدیران دولتی در محل احداث بیمارستان حاشیه شهر مشهد رخ نداده است.

در همین رابطه محمدرضا معتمدیان، استاندار خراسان رضوی در بازدید از مناطق حاشیه شهر مشهد در خصوص برطرف سازی معضل درمان حاشیه‌نشینان شهر مشهد تأکید کرد و اعلام نمود که مجوز ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد با هماهنگی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور صادر می‌شود.

حاشیه ۱۲۰ هزار نفری مشهد عاری از مرکز درمانی

وی افزود: این بیمارستان در شهرک شهید رجایی مشهد معروف به قلعه ساختمان با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر ساخته می‌شود.

استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه بازآفرینی شهری بدون بازدید و حضور در کف میدان میسر نمی‌شود گفت: رسیدگی به کمبودها و مشکلات شهرک شهید رجایی به عنوان یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد در قالب بازآفرینی شهری گامی مهم در تثبیت هویت این مناطق است.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر از مسئولان مرتبط و عالی‌رتبه در تهران در خصوص تأمین بودجه کشوری برای عملیاتی کردن پروژه بیمارستان حاشیه شهر مشهد انجام‌گرفته است.

احداث ۷۰۰ پروژه در حاشیه شهر مشهد با هدف بازآفرینی شهری

معتمدیان خاطر نشان کرد: قرار است بیش از ۷۰۰ پروژه عمرانی و زیربنایی در قالب طرح‌های بازآفرینی شهری در مناطق حاشیه‌ای مشهد در حوزه‌های بهداشتی و درمانی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی و تأسیسات زیربنایی احداث شود.

وی افزود: کلان‌شهر مشهد با بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین، پس از تهران دومین کلان‌شهر کشور ازنظر افزایش جمعیت حاشیه‌نشین به شمار می‌رود.

زمین بیمارستان حاشیه شهر مشهد سفت تر از کلنگ مسئولان شهری

رمضان روحانی، عضو شورای معتمدین حاشیه شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با ضرورت فراهم‌سازی بستر امنیت درمانی در حاشیه شهر مشهد  اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده در حاشیه شهر مشهد فقدان بیمارستان مجهز و مرکز درمانی پیشرفته است چراکه منطقه قاسم‌آباد مشهد نیز در حاشیه شهر مشهد قرارگرفته است ولی به دلیل وجود امکانات رفاهی، آموزشی درمانی و ... به‌عنوان حاشیه شهر شناخته نمی‌شود.

وی افزود: ۵ هکتار زمین در سال ۱۳۹۵ برای ساخت بیمارستان در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی اختصاص داده شد و نکته حائز اهمیت اینجا است که نزدیک به پنج سال از این پروژه می‌گذرد و هنوز در مرحله کلنگ زنی باقی‌مانده است.

عضو شورای معتمدین حاشیه شهر مشهد بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رغبتی برای ارائه خدمات در حاشیه شهر مشهد ندارد افزود: فعالان حوزه حاشیه شهر مشهد پس از پیگیری‌های متعدد سر نخ کم‌کاری و کلنگ بر زمین‌مانده در محل احداث بیمارستان حاشیه شهر مشهد را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیدا کردند.

ردیف بودجه خالی دولت برای ساخت بیمارستان

وی افزود: طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی وقت کمبود اعتبارات باعث تأخیر چند سال در اجرای پروژه بیمارستان حاشیه شهر مشهد شده است و جالب اینجا است که هیچ سازمان دیگری هیچ مطالبه‌ای برای دریافت اعتبارات در این رابطه نکرده است.

روحانی جیب خالی دولت را مقصر اصلی در تعویق ساخت بیمارستان در حاشیه شهر دانست و گفت: فراهم‌سازی بستر درمانی در حاشیه شهر مشهد فقط با تخصیص اعتبارات دولتی از سوی وزارت بهداشت میسر می‌شود.

بی‌رغبتی پزشکان و پرستاران از حضور در حاشیه شهر مشهد

وی افزود: پس از برگزاری جلسه با حضور نماینده دانشگاه علوم پزشکی و فعالان اجتماعی حاشیه شهر مشهد مشخص شد ه یکی دیگر از دلایل تعویق در احداث پروژه بیمارستان حاشیه شهر مشهد عدم تمایل پزشکان و متخصصان در بیمارستان‌های مناطق کم برخوردار است.

عضو شورای معتمدین حاشیه شهر مشهد ادامه داد: این در صوتی است که نیمی از فعالان اجتماعی با مدارک دانشگاهی در سطح دکتری برای سنجیدن عمق فاجعه در حاشیه شهر مشهد محل سکونت خود را به این مناطق منتقل کرده‌اند.

ترک فعل مسئولان در تأمین امنیت درمانی مردم خیانت است

وی سکوت متولیان ساخت بیمارستان در حاشیه شهر مشهد را خیانت به حاشیه‌نشینان تلقی گرد و خاطرنشان کرد: متولیان احداث بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی در حاشیه شهر مشهد آستان قدس، شهرداری مشهد، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی هستند که نزدیک به ۵ سال است در راستای تقاضای تخصیص اعتبارات برای بیمارستان حاشیه شهر مشهد سکوت اختیار کرده‌اند و تمایلی برای ادامه روند ساخت بیمارستان در این مناطق را ندارند.

 

روحانی اذعان داشت: اکنون زمین ۵ هکتاری بیمارستان حاشیه شهر مشهد محل تجمع معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها شده است و کلنگ مسئولان چیزی جز محلی برای رویش علف هرز و مکان مصرف مواد مخدر برجای نگذاشته است.

ضرورت هویت بخشی به اراضی حاشیه شهر مشهد 

وی افزود: هزاران متر زمین در حاشیه شهر مشهد برای احداث پروژه‌های رفاهی خالی مانده‌اند و اکنون مسئله  جدی در حاشیه شهر مشهد هویت بخشی به اراضی این منطقه است.

عضو شورای معتمدین حاشیه شهر مشهد تصریح کرد: عملکرد ضعیف شورای شهر مشهد در مرتفع سازی نیاز درمانی حاشیه شهرنشینان مشهد به‌جای مطالبه گری از متولیان امر در ساخت بیمارستان مشکلات این پروژه را دوچندان کرده است.

افزایش ۳ برابری اعتبار ساخت بیمارستان حاشیه شهر طی ۵ سال

وی بابیان اینکه اگر وعده ساخت بیمارستان در سال ۹۵ محقق می‌شد هزینه تمام‌شده ساختش یک‌سوم هزینه برآورد شده فعلی بود افزود: ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه تعریف‌شده برای ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد بوده است که باگذشت ۵ سال از این برآورد با این مبلغ فقط می‌توان پی‌ریزی بیمارستان را انجام داد.

روحانی تأکید کرد: نماینده‌های شهر مشهد به‌جز وعده هیچ کاتالیزور و شتاب دهنده دیگری را برای احداث پروژه بر زمین مانده بیمارستان حاشیه شهر مشهد تاکنون ارائه نکرده‌اند.

گفتنی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آخرین دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور، به صورت آنلاین؛ درخواست ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پی ریزی بیمارستان حاشیه شهر را ارائه داد و روحانی آن را پذیرفت. آیا این مسئله مهم و بر زمین مانده باید بعد از گذشت زمان طولانی وعده های خشک و خالی مسئولان، اکنون و در آخرین لحظات عمر دولت به صورت عمومی مطرح شود و با لبخند بر چهره روحانی، اعتبار برای درمان حاشیه شهر مشهد تخصیص بگیرید!