پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه15:06 - 1400/01/07
ذوالنور:

توان غنی سازی ایران ۱۰ برابر شد/ اروپا و آمریکا فرصتی ندارند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه گام مهم ایران برای کاهش تعهدات برجامی برداشته شد، گفت: آمریکا و اروپا دیگر فرصتی ندارند.

به گزارش دیوانگاه به نقل از راه دانا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه در ایام نوروز عیدی خوبی به مردم داده شد و دانشمندان هسته‌ای ما در سازمان انرژی اتمی موفق شدند تکلیفی که در قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها برای آنها تعیین شده بود را اجرایی کنند، گفت: دانشمندان هسته‌ای سانتریفیوژها را در موعد مقرر نصب کردند و حتی برای تکمیل کار در ایام تعطیلات نوروزی با سختکوشی و تلاش مضاعف این بخش قانون را محقق کردند.

وی افزود: طبق این قانون باید هزار سانتریفیوژ IR۲M تا سال ۹۹ نصب می‌شد که دانشمندان هسته‌ای موفق شدند پروژه نصب هزار سانتریفیوژ IR۲M را به اتمام برسانند. این اقدام اقدامی بسیار مهم و راهبردی است.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح اهمیت این اقدام، گفت: ۱۹ هزار سانتریفیوژ منصوب و غیرمنصوب در نطنز وجود داشت که در راستای اجرای تعهدات برجامی به ۵ هزار و ۱۰۰ سانتریفیوژ کاهش یافت.«سو» مربوط به این سانتریفیوژهای IR۱ بین ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرم در سال است، یعنی اگر هزار سانتریفیوژ IR۲M نطنز کار کند در پایان سال می‌تواند هر سانتریفیوژ ۸۰۰ گرم و یا هزار و ۲۰۰ گرم اورانیوم غنی کند. اگر میانگین یک کیلوگرم هر سانتریفیوژ اورانیوم غنی کند در پایان سال هزار سانتریفیوژ IR۱ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنند.

 

ذوالنور تاکید کرد: IR۲M هایی که نصب شده اولاً تکنولوژی اش کاملاً ایرانی است و هیچ گونه وابستگی در این زمینه به خارج از کشور نداریم و (سو) این سانتریفیوژ IR۲M بین ۵ تا ۶ است. یعنی بیش از ۵ برابر ظرفیت IR۱ های ما که در نطنز کار می‌کنند، سانتریفیوژهای IR۲M ظرفیت دارد. به عبارت دیگر این هزار ماشین IR۲M که نصب شده است به اندازه کل سایت نطنز که طبق برجام کار می‌کند، می‌تواند اورانیوم غنی سازی کند.

 

وی اظهار داشت: این هزار سانتریفیوژ در ۶ آبشار طراحی و نصب شده که به ۴ سانتریفیوژ گاز هگزا فلوراید اورانیوم به آن تزریق شده و غنی سازی صنعتی را آغاز کرده اند.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه یک آبشار دیگر در شرف راه اندازی است که سانتریفیوژهای آن نصب شده و در شرف تزریق گاز قرار دارد، افزود: یک آبشار دیگر از ۶ آبشار سانتریفیوژهای IR۲M در خلأ قرار دارد که ظرف یکی، دو روز آینده کارش به پایان خواهد رسید و به آبشارهایی که غنی سازی را شروع کرده اند ملحق خواهد شد.

 

نماینده مردم قم در مجلس این اقدام را تحولی ژرف در صنعت هسته‌ای کشور خواند و گفت: این اقدام موجب افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم در کشور خواهد شد.

 

ذوالنور همچنین اعلام کرد: به زودی آبشار IR۴ فعال خواهد شد و در شرف راه اندازی قرار دارد که اقدامی مهم است. ظرفیت این آبشار نیز مشابه IR۲M است و بین ۵ تا ۶ سو توان تولید دارد.

 

وی گفت: دانشمندان هسته‌ای نصب سانتریفیوژهای IR۶ را نیز انجام دادند، این تحول مهم از دو اقدام قبلی مهمتر است چرا که ظرفیت IR۶ حدود ۱۰ «سو» است و ۱۰ برابر IR۱ های موجود ظرفیت غنی سازی دارد.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این اقدامات تعهدات قانونی بود و مقرر شده است طبق زمان بندی هزار سانتریفیوژ IR۶ نصب شود که اولین آبشار آن نصب شده و این مهمترین گام در پیشرفت صنعت هسته‌ای است.

 

ذوالنور تصریح کرد: سرعت اقدامات طبق تکالیف قانونی بوده، لازم است خدمت دانشمندان و مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای خدا قوت عرض کنم که با روحیه بالا و جهادی توانستند قانون اقدام راهبردی را در این بخش اجرایی کنند و این قدرت توانمندی تکنولوژیک و توان عملیاتی خود را به اثبات برسانند. امیدواریم روز به روز شاهد موفقیت‌های این دانشمندان باشیم.

 

وی گفت: سه گام مهم ایران برای کاهش تعهدات برجامی برداشته شد و آمریکا و اروپا فرصتی ندارند.