پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه11:14 - 1396/12/03
شمارش معکوس برای ظهور آسیب های کهنسالی جمعیت؛

ایرانِ جوان خداحافظ!

علیرغم هشدارهای کارشناسان پیری جمعیت در کشور سبب شکل گیری آسیب های اجتماعی جدیدی از جمله افزایش آمار طلاق شده است.

به گزارش دیوانگاهبه نقل از مرصاد، افزایش امید به زندگی و بهبود وضعیت زندگی سبب افزایش شمار سالمندان شده اما اگر جمعیت جوان کشور کاهش یابد و برنامه ریزی مناسبی برای قشر کهنسال انجام نشود پیامدهای بدی به همراه خواهد داشت.

به جای واژه های کودکان سر راهی و کودکان کار، این روزها با واژه های سالمندان سر راهی، سالمندان کار و حتی مشاهده افزایش طلاق میان سالمندان مواجه ایم که باب جدیدی از آسیب های اجتماعی را گشوده است؛ این در حالی است که 20 سال پیش ایران در زمره جوان ترین کشورها قرار داشت اما گذر زمانی موج جمعیت متولد شده در دهه 60 را آماده ورود به سالمندی کرده است.

لزوم استفاده از فرصت ها 

سلمان نژاد، رئیس دبیرخانه شورای سالمندی در این باره گفت: با توجه به افزایش طول عمر و کاهش موالید موضوع سالمندی جدید نیست، موج جمعیت متولدین دهه 60 موجب پیری جمعیت در دو دهه اخیر شده است و این در حالی است که ما باید از فرصت ها استفاده کنیم در غیر این صورت فرصت ها به تهدیدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تبدیل خواهد شد.

نگرانی از افزایش طلاق سالمندان 

موسوی، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز گفت: نگرانی از اینجا است که به تناسب تغییرات حوزه جمعیتی سیاست گذاری ها تغییر نیافته و ادامه این روند سبب افزایش آمار طلاق میان افراد بالای 60 سال می شود.

برای کاهش آسیب های اجتماعی، تعریف و پذیرش دوره سالمندی در برنامه ریزی ها لازم است؛ در این میان نبود قانون همه جانبه جهت کاهش آسیب های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یک خلا جدی است.

بهزیستی و وزارت کشور متولی است

محمودی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: بهزیستی و وزارت کشور متولی است که می بایست اقدامات جدی را به سرانجام برسانند.

تلاش برای نوشتن یک سند عملیاتی یک دست 

سلمان نژاد گفت: شورای ملی سالمندان از سال 83 از زمان تدوین برنامه سوم توسعه در دستور کار بود اما در هنگام برنامه ششم توسعه جدی تر شد تااینکه در دو سال پیش این پیگیری منجر به تجمیع سند در دستگاه های مختلف شد.

وی با اشاره به اینکه درصدد نوشتن یک سند یک دست عملیاتی و انعکاس آن در بودجه هستیم، افزود: می خواهیم سالمندان با کمک سازمان های مردم نهاد به حقوق خود واقف و مطالبه گر شوند.

به گزارشمرصاد ، البته با توجه به اینکه جمع زیادی از مسئولان و برنامه ریزان سالمند یا در آستانه سالمندی هستند می توان امیدوار بود که این لایحه به سرانجام لایحه حمایت از کودکان تبدیل نشود و سریع تر شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از این پدیده باشیم.