پایگاه خبری تحلیلی دیوانگاه19:02 - 1396/09/24
امام جمعه هرسین :

حوزه و دانشگاه مغز متفکر جامعه هستند/ دولت نباید در بودجه کاری بکند که قشر مستضعف تحت فشار قرار بگیرد/ یکی از خلاء های بودجه بحث مهم اقتصاد مقاومتی

امام جمعه هرسین در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: دولت نباید در بودجه کاری کند که قشر مستضعف تحت فشار قرار بگیرد و طوری بودجه مدیریت نشود که آن قشر ثروتمند و گردن کلفت های جامعه حالشان بهتر شود،این را باید مجلس ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار دیوانگاه، حجت السلام اجرایی امام جمعه هرسین در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به 25آذر و روز  پژوهش اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در آن ضعف داریم بحث پژوهش است و این در حالی است که خیلی از کشورهای غربی که در زمینه سبک زندگی و خانواده مشکل دارند در خصوص پژوهش پیشرفت خوبی دارند و جلوترند.

 

ایشان افزود: لازم است که جوانان و نوجوانان را به کارهای پژوهشی تشویق کنیم و طلاب و دانشجویان و اساتید ما باید موضوع پژوهش و مطالعه را جدی بگیرند.

 

امام جمعه هرسین در خصوص 27آذر سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح تصریح کرد: شهید آیت الله دکتر مفتح هم حوزوی بود و هم دانشگاهی، و به همین مناسبت این روز را به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کرده اند.

 

حجت الاسلام اجرایی در ادامه اظهار داشت: همچنانکه امام خمینی(ره) به این موضوع اشاره کردند و فرمودند که این دو قشر(حوزه و دانشگاه) مغز متفکر جامعه هستند و اگر این دو هم علم داشته باشند و متعهد باشند و دارای تهذیب نفس، جامعه نجات پیدا می کند.

 

ایشان افزود: حوزه ها و دانشگاه های ما باید خودشان را تقویت کنند و وارد خیلی از موضوعاتی که جلو رشد آنها را میگیرد نشوند، چنانچه پیوند حوزه و دانشگاه به خوبی صورت گیرد استقلال کشور در همه زمینه ها اتفاق خواهد افتاد.

 

امام جمعه هرسین خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه ما باید به هم نزدیک شوند و مهمترین کانون علمی و آن علمی که اقتصاد را آباد و جامعه را تقویت می کند را گسترش دهند.

 

حجت الاسلام اجرایی با اشاره به روز حمل و نقل اظهار داشت: باید قدردان اقشار زحمت کش جامعه باشیم و به خصوص آن قشری که زیاد دیده نمی شوند فعالین در حوزه حمل و نقل هستند که اگر فعالیت این عزیزان نبود چرخ جامعه نمی چرخید.

 

ایشان با اشاره به حرکت شایسته کشتی گیر ایرانی و تقدیر رهبر انقلاب از این ورزشکار اظهار داشت: هفته گذشته یکی از ورزشکاران ما خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و جای تقدیر دارد حرکت این جوان، ما جوانان ورزشکار زیادی داریم که افتخار آفرینی می کنند اما برخی اوقات قهرمانی هایی داریم که فراتر از یک پیروزی در یک میدان جهانی است.

 

امام جمعه هرسین تصریح کرد:  این جوان کشتی گیر میدان را به حریف واگذار کرد که در مقابل رژیم صهیونیستی قرار نگیرد، اینکار او را از گرفتن مدال محروم کرد ولی طبق فرمایش رهبری پا روی نفس خود می گذارد و از حق قهرمانی و مسلم خود می گذرد،رهبر معظم انقلاب در اینجا فرمودند: من در اینجا احساس عزت کردم.

 

حجت الاسلام اجرایی اظهار داشت: ما نباید این سیره را فراموش کنیم چرا که اینکار باعث عصبانیت رژیم صهیونیستی و به خصوص نتانیاهو شد ما باید قدردان این جوانان باشیم.

 

ایشان افزود: این دومین بار بود که این جوان کشتی گیر این حرکت را انجام داد که متأسفانه دفعه قبل هم مسئولین ورزش کشور معامله خوبی با او نکردند و قول داده بودند که مثلاً چهل سکه به او بدهند ولی حتی یک سکه هم ندادند، این نشان دهنده این است که این جوان مسائل ملی کشورش چقدر برایش مهم است.

 

خطیب جمعه هرسین با اشاره به موضوع به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا تصریح کرد: این موضوع خدمت ناخواسته ای بود که آمریکا انجام داد و با اینکارموجب استقلال جوامع اسلامی،نزدیک شدن ملت ها حول محور فلسطین و شکست جدیدی برای نظام سلطه بود.

 

حجت الاسلام اجرایی در ادامه با اشاره با سابقه حضور نظام سطله در ایران اظهار داشت: در 150سال گذشته افزود: در 150سال قبل طبق قرار داد پاریس افغانستان از ایران جدا شد، در 140سال قبل بر اساس قرار داد رویترز کشور ما 70سال در اختیار انگلیس قرار گرفت، در 120سال قبل بخشی از خاک بلوچستان از ایران جدا شد، در110سال قبل منابع نفتی ایران را غارت کردند، در 1332کودتای 28مرداد صورت گرفت، در سال 1350کل بحرین از ایران جدا شد و این سابقه استکبار در ایران است.

 

ایشان افزود: فراموش نکنیم، اینها هیچوقت دلسور کشور ما نبودند، مسئولین ما حواسشان باشد اگر وزیر خارجه انگلیس به ایران می آید و لبخندی می زند، مواظبت بکنند و فکر نکنند که اینها توبه کرده اند،  توبه گرگ مرگ است.

 

امام جمعه هرسین با اشاره به لایحه بودجه 97 خاطرنشان کرد: دولت ما دچار کسری بودجه است و دولت را باید یاری کرد و همه ما پشتیبان دولت جهموری اسلامی هستیم اما دولت برای امسال 40هزار میلیارد ریال کسری بودجه دارد و چاره ای ندارد جزء اینکه افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سفرهای خارج از کشور را در دستور کار قرار دهد.

 

حجت الاسلام اجرایی اظهار داشت: دولت نباید در بودجه کاری کند که قشر مستضعف تحت فشار قرار بگیرد و طوری بودجه مدیریت نشود که آن قشر ثروتمند و گردن کلفت های جامعه حالشان بهتر شود،این را باید مجلس ورود پیدا کند.

 

ایشان افزود:  دولت باید هزینه های اضافی را کاهش بدهد،میشود با کم کردن هزینه های اضافی رکود بیکاری را کاهش داد و مجلس باید ورود پیدا بکند که در خصوص بیکاری و تولید شغل چه کاری صورت گرفته است.

 

امام جمعه هرسین تصریح کرد: دولت باید بیاید و حقوق های نجومی و عجیب و غریب و پاداش های میلیاردی و سمینارهای ده ها میلیاردی و بی فایده را کم کند.

 

حجت الاسلام اجرایی اظهار داشت: یکی از خلاء های که در موضوع بودجه هست بحث بسیار مهم اقتصاد مقاومتی است که در بودجه امسال خوب دیده نشده است که توجه به موضوع کشاورزی و معدن، خودکفایی در بخش های مختلف،توجه به اقتصاد دانش بنیان و حمایت صریح از تولید از آنجمله اند.

 

ایشان افزود:  تعدیل یارانه ها یکی از مواردی است که در بودجه امسال دیده نشده است، نیازمندان زیادی محروم از یارانه هستند و ثروتمندان زیادی هم یارانه میگیرند، مجلس و دولت باید در خصوص حذف یارانه ها مدیریت کنند.

 

خطیب جمعه هرسین تصریح کرد: بلاخره یارانه کسانی باید قطع شود که اگر اینکار صورت گرفت مشکلی برای زندگی آنها پیش نیاید، مردم به نظام اعتماد دارند و در خط مقدم دفاع از نظام هستند اما بلاخره مجلس و دولت باید مدیریت کنندکه خدایی ناکرده ظلمی به کسی نشود.

 

حجت الاسلام اجرایی اظهار داشت : می خواهند عوارض سفرهای خارجی را افزایش دهند اینکار برای سفرهای توریستی مثل ترکیه و دبی خوب است ولی برای عزیزانی که می خواهند به سفرهای زیارتی و مذهبی بروند به خصوص در ایام اربعین مشکل ایجاد می کند.

 

ایشان با اشاره به اهمیت فضای مجازی افزود: فضای مجازی بسیار اهمیت دارد و امروز در زندگی همه اقشار جامعه فضای مجازی موثر است این مسئله انقدر اهمیت دارد که رهبری بارها فرموده اند: من نسبت به این فضا نگران هستم.

 

امام جمعه هرسین خاطرنشان کرد: فضای مجازی فواید و تهدید هایی دارد، از جمله فواید آن دسترسی آسان به اطلاعات، کاهش هزینه ها، جذابیت و گسترش عدالت رسانه ای است.

 

ایشان افزود:  تهدید های فضای مجازی شامل: القای فرهنگ لیبرال،ایجاد آشفتگی در خانواده ها، شکستن حرمت ها و عادی شدن گناهان، از بین رفتن حیا و عفت، ایجاد حریم خصوصی و ایجاد شبهه است.