خانواده و مراسم دینی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 26639|10:05 - 1395/08/16
نسخه چاپی
خانواده و مراسم دینی
انسان موجودی اجتماعی آفریده شده است و نیاز به شرکت در مراسم مذهبی جمعی جزئی از نیازهای عاطفی اوست.

به گزارش دیوانگاه،انسان موجودی اجتماعی آفریده شده است و نیاز به شرکت در مراسم مذهبی جمعی جزئی از نیازهای عاطفی اوست. نگاهی به آرا و نظریه پردازان اجتماعی اهمیت مناسک دینی در همبستگی اجتماعی و حفظ نظم اجتماع را به ما نشان می­دهد. نیاز فطری بشر به داشتن چنین مراسمی تا به آن حد است که نه تنها دینی را نمیتوان یافت که خالی از مراسم مذهبی گروهی باشد. بلکه به تازگی در محیط غربی دین زدایی شده، افراد بی دین با الگو گرفتن از دین­های رایج اطراف خود مراسم هفتگی را برای خود به پا کرده اند.

خانواده به عنوان کوچکترین واحد جامعه از این نیاز برکنار نیست . شرکت جمعی افراد خانواده در مراسم مذهبی باعث نزدیکی عاطفی آنان به یکدیگر شده و به صورت عملی به نسل­های آینده اهمیت دینداری را می­آموزد.

نمازهای جماعت و جمعه

شرکت در نمازهای جماعت مسجد محل و نماز جمعه به صورت خانوادگی ، کودکان را با نماز مانوس کرده و خاطرات خوشی را برایشان می­سازد. حتی اگر خانواده­ها به دلایل مشکلات خانوادگی و یا کاری توان هر روزه به مسجد را ندارند، جند بار در ماه می­توانند با برنامه ریزی قبلی به این امر اهتمام ورزند.

خیرات و افطاری

بسیاری از خانواده ها در طول سال با توزیع خرما و شیرینی و... به خیرات می­پردازند، به صورت خاص در ماه مبارک رمضان سفره­های مومنان گسترش یافته و جمعی بسیار را با غذاهای ساده به صورت افطاری مهمان خود می­نمایند. شرکت دادن فرزندان در این کارهای خیر، هم به هنگام آماده سازی و هم در موقع توزیع، به زندگی آنان غنا بخشیده، سخاوت را به صورت عملی به ایشان می­آموزد و موجب تحکیم رشته های پیوند دهنده اعضای خانواده می­گردد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد