مقاله//

گفتمان درست در خانواده

سرویس: امر به معروف و نهی از منکرکد خبر: 26097|11:46 - 1395/06/23
نسخه چاپی
گفتمان درست در خانواده
خانواده رکن اساسی جامعه انسانی است و شرایط پویایی و استواری آن، وجود روابط صحیح پایدار میان اعضا خانواده بوده که باعث تحکیم روابط در خانواده می شود.

به گزارش دیوانگاه//مقاله//خانواده رکن اساسی جامعه انسانی است و شرایط پویایی و استواری آن، وجود روابط صحیح پایدار میان اعضا خانواده بوده که باعث تحکیم روابط در خانواده می شود. استواری و محکم بودن خانواده ها حاصل پایبندی اخلاقی اعضای آن و پرهیز از کج خلقی و فساد است، حتی در میان خانواده هایی که چندان پایبند به احکام الهی نمی باشند.


در تمامی شرایع آسمانی، محبت ورزیدن، مدارای همسربا دیگران، خوشرفتاری و خوش کلامی در خانواده، رعایت حقوق دیگران، رسیدگی به کودکان، احترام به بزرگان، عبادت محسوب می شود و امری مقدس است. مومنین به انگیزه ی اطاعت از حق و جلب رضای خدا، سعی در کنترل رفتار و گفتار خویش و صبوری در برابر ناملایمات زندگی دارند.

البته این اطاعت هم از سوی زن و هم از سوی مرد پسندیده است، در غیر این صورت ، یک سویه بودن آن بنای ظلم در خانواده خواهد بود.


«اخلاق» یکی از مهمترین عوامل ایجاد تحکم روابط در خانواده است. زیبایی، مال، عنوان اجتماعی، مدرک تحصیلی، مکانت خانوادگی، وجود فرزند و عوامل دیگری خارج از دایره اخلاق موثر نخواهد بود. حتی قوانین حقوقی که تعیین کننده حد و مرزهای وظایف و حقوق زن و مرد است، در این امر تاثیر معکوس دارد.


با تاکید بر این که انسان موجودی اجتماعی است و گفتگو جزء ذات او به شمار می رود می توان عنوان کرد که مهمترین وجه مدنیت انسانی گفتگو استو تنها به معنای رد وبدل کردن افکار ، احساسات و اطلاعات نیست بلکه ذهن ها و شعورها را با هم مرتبط ساخته و ابزاری برا ی دسترسی به حوزه -های مشترک انسانی در اختیار قرار می دهد.


رعایت ادبیات در گفتگوهای خانوادگی یکی از اصول اخلاقی می باشد که هر یک از اعضا خصوصا زن و مرد باید این ادبیات را که ویژه ی خانواده است را بیاموزد و رعایت حقوق و احترام و تکریم اعضای خانواده، حسن معاشرت، سخن محبت آمیز، دلجویی از تکالیف خانواده هاست که رعایت آنها بر همه واجب می باشد.


متاسفانه یکی از مشکلات گفتمان در خانواده ها بدلیل عدم استفاده از مهارت گفتگو می باشد که همین امر باعث شده در بسیاری از مواقع گفتگوها به مشاجره ختم شود یا درباره موضوعاتی که برای صحبت انتخاب یکنند دقت لازم را به عمل نیاورده و ممکن است برای طرفین گفتگو جذابیت نداشته باشد، یا زمان مناسبی را برای صحبت انتخاب نکرده و گاهی اوقات هم جایی که نباید حرفی زده شود، زده می شود.


از دلایل دیگر و شرایطی که موجب می شود تا اعضای خانواده کمتر راغب به گفتگو با هم شوند مقایسه ها، سرزنش ها، تحقیرها، صحبت کردن از دیگران و ... که هر کدام از آنها می توانند در کاهش زمان و امتناع از گفتگو با دیگران موثر باشد.


البته نقش رسانه ها و تکنولوژی های پیشرفته را هم نمی توان در این زمینه انکار کرد به گونه ای که امروزه چیدمان مبلمان و صندلی ها و ... در منازل براساس محل قرار گرفتن تلویزیون تعیین می شود، سفره ها جمع شده و یا به شکل مثلثی شکل تغییر یافته چون یک سفره یا میز غذا خوری باید خالی باشد تا تصویر صفحه تلویزیون حتی هنگام غذا خوردن تمام و کمال دیده شود، سفره گرد یا چهارگوش که همه اطراف سفره بنشینند دیگر جایی در زندگی ما ندارد، همه این موارد موجب شده است تا گفتگو در خانواده کمرنگ و کمرنگ تر شود.


یکی از عواملی که موجب کمرنگ شدن ارتباط میان افراد خانواده می شود، فقدان مدیریت مناسب عاطفی در خانواده است که این وظیفه بیشتر بر دوش زنان می باشد. زنان به عنوان عمود عاطفی کاانون خانواده بوده که باید با تنظیم برنامه ای مناسب زمانی را برای گفتگوهای خانوادگی اختصاص داده تا هر یک از افراد خانواده بتوانند با یکدیگر به گفتگو نشسته و نیازها و مشکلاتشان را بیان و دیگر اعضا با بیان راهکارهای مناسب به نوعی حمایت و پشتیبانی خود را از یکدیگر ابراز نمایند.

در این صورت میزان عشق و توجه اعضای خانواده نسبت به یکدیگر افزایش خواهد یافت که این امر باعث افزایش رشد فکری افراد، افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس در خانواده خواهد شد.

 

نویسنده: فرزانه فارسی جانی