آیا \"فیس‌بوک\" مکان مناسبی جهت نظرسنجی‌های مردمی است؟

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 15379|07:45 - 1393/11/26
نسخه چاپی
آیا \"فیس‌بوک\" مکان مناسبی جهت نظرسنجی‌های مردمی است؟
در صورتی که معاون اول محترم ریاست جمهوری در گزارش مذکور خود، \"مردم\" را خطاب قرار داده و تقاضای همفکری از آن‌ها را دارد، آیا بهتر نبود در فضایی که همه مردم ایران نه تنها عده‌ای خاص و معدود به درخواست او دسترسی داشته باشند؟

به گزارش خبرنگار دیوانگاه،اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور کشور روز گذشته با انتشار مطلبی در صفحه شخصی فیس‌بوک خود ضمن اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای فاز دوم آن، از فیس‌بوکی‌ها درخواست کرده بود نظر خود را در خصوص میزان کف در آمد برای تعیین مرز یارانه بگیران و دهک‌هایی که از دریافت یارانه حدف خواهند شد بیان کنند. اسحاق جهانگیری در گزارش فیس‌بوکی خود نوشت: اکنون که در آستانه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها هستیم، مناسب دیدم ابتدا یکی از اشکالات مرحله اول را اجمالاً با هم مرور کنیم، سپس برای اجرای مرحله دوم از شما دوستان هم کمک فکری بگیرم.... اکنون که در آستانه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی هستیم طبق قانون، دولت مکلف است که یارانه را به متقاضیان نیازمند اختصاص دهد و برای شناسایی آن‌ها سقف درآمدی بگذارد. برخی کارشناسان، درآمد معاف از پرداخت مالیات، یعنی ماهی یک میلیون تومان (سالی 12 میلیون تومان) را به عنوان سقف درآمد برای هر خانوار جهت دریافت یارانه پیشنهاد می‌کنند و برخی دیگر نیز با توجه به جمیع جهات، درآمد ماهیانه دومیلیون و پانصد هزار تومان (سالانه سی میلیون تومان ) و برخی دیگر رقم‌هایی بین این دو را در نظر دارند. طبعاً هر قدر تعداد یارانه بگیران بیشتر شود برای تامین منابع آن باید یا قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین و گاز و برق و... افزایش یابد یا مقدار یارانه کمتری به افراد اختصاص داده شود. یکی از سوالاتی که در این زمینه کارشناسان مسائل اقتصادی و اجتماعی مطرح می‌کنند، اصل خود سوال است. یعنی صحبت از آمار و ارقام وضعیت معیشت مردم و اینکه به نظر می‌رسد معاون اول دولت از آمار و اطلاعات مربوطه ناآگاه است. به عبارتی روشن‌تر باید پرسید که اگر جهانگیری از این آمار و ارقام اطلاع دارد چرا رقم ۱ میلیون تومان – کف حقوق برای معافیت از مالیات – را در سؤال خود مطرح ساخته است؟‌ به جز این است دولت یک چنین رقمی را برای حذف دهک‌های درآمدی از دریافت یارانه نقدی در نظر آورده است؟ جدایی از این برخی اعتقاد دارند، مسئولان با این روش قصد دارد فضا را برای حذف دهک‌های درآمدی به شیوه‌ای که خود مد نظر دارند آماده سازند. اما نکته جالب‌تری که در این میان جلب توجه می‌کند، نوع ارتباط اسحاق جهانگیری با یارانه‌بگیرها است، به‌طوری که در نگاه اول به نظر می‌رسد، معاون اول رئیس‌جمهور تلاش دارد در فضایی به دور از رسوم اداری و دوستانه مطلب خود را با مردم در میان بگذارد و جویای نظر مردم به طور مستقیم شود، که البته امری است درخور تقدیر. همانگونه که گفته شد، معاون اول رئیس جمهور با این نظرسنجی اینترنتی خواهان دانستن نظر \"مردم\" در زمینه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا کاربران شبکه‌های اجتماعی نماینده \"مردم\" هستند؟ چه تعداد از یارانه‌بگیران از فیس‌بوک استفاده می‌کنند؟ و ايا مردم مجبورند از يك راه غيرقانوني در كشور(استفاده از فيلترشكن ها) براي شركت در نظرسنجي دولت استفاده كنند؟ مراجعه به اي پي هاي كاربران فارسي زبان فيس بوك نشان مي دهد بخش اعظم و مهمي از كاربران اين سايت نا ايمن كه در داخل كشور فيلتر شده در خارج از مرزهاي ايران هستند و اينجا اين سوال مطرح است كه ايا ما اين نظرسنجي را قصد داريم صرفا بر مبناي نظر ايرانيان خارج نشين اعمال كنيم و مردم داخل را از شركت در آن محروم نماييم؟! گفتنی است، طیف بسیاری از یارانه‌بگیران کشور را افراد میانسال و بعضا افرادی که امکان دسترسی آن‌ها به شبکه‌های اجتماعی آن هم از نوع فیس‌بوک که دسترسی به آن در ایران غیر مجاز است بسیار محدود می‌باشد. حال چگونه است، دکتر جهانگیری چنین مطلب حساسی را در جایی بیان می‌کند که کاربران آن تنها درصد قلیلی از جمعیت یارانه بگیران کشور را تشکیل می‌دهد و حتی ورود به آ‌ن هم بر اساس قوانین قضایی غیر مجاز است. در صورتی که معاون اول محترم ریاست جمهوری در گزارش مذکور خود، \"مردم\" را خطاب قرار داده و تقاضای همفکری از آن‌ها را دارد، آیا بهتر نبود در فضایی که همه مردم ایران عزیز نه تنها عده‌ای خاص به درخواست او دسترسی داشته باشند؟ و آيا فضاي ناايمن سايت آمريكايي فيس‌بوك كه روزانه هزاران مطلب غيراخلاقي ، جاسوسي و توهين به مباني اسلام و نظام اسلامي ايران در ان يافت مي شود محيط مناسبي براي اين بحث است؟ از سویی دیگر انتظار می‌رود دولتمردان، گزارش‌ها و درخواست‌های مردمی خود را در فضاهایی عنوان کنند که مخاطبان اصلی آن‌ها-مردم- هم در جریان امور قرار گیرند، نه در فیس‌بوک و امثالهم که تنها بخش محدودی به آن دسترسی دارند.

 

منبع،باشگاه خبرنگاران