خطرات قلیون اگر بیشتر از سیگار نباشد کمتر نیست

کد خبر: 4492|19:16 - 1392/08/05
نسخه چاپی
خطرات قلیون اگر بیشتر از سیگار نباشد کمتر نیست
<span style=\"color: rgb(239, 0, 27);\">&nbsp;دیوانگاه:</span>قلیان، وسیله ای كم خرج اما پرخطر كه این روزها به عنوان اصلی ترین ابزار تفریح در اختیار جوانان قرار گرفته و به عنوان یك همراه همیشگی در جمع برخی خانواده های ایرانی مشاهده می شود<br /> <br />

<span style="\&quot;color:" rgb(204,="" 0,="" 23);\"="">به گزارش خبرنگار دیوانگاه، باورهای غلطی بین مردم وجود دارد که قلیان به واسطه دلایلی که برای خود ترسیم کرده اند از سیگار بهتر است.
دود قلیان به اندازه دود سیگار مخرب و سرطان زا و حاوی موادی است که برای بدن مضر است،تنباکویی که در قلیان استفاده میشود حاوی نیکوتین بالا و مواد روانگردان واعتیاد آور است.
از جمله تأثیرات مضر قلیان برروی قلب و ریه و بخصوص در مادران باردار کم شدن وزن نوزاد هنگام تولد است،برخلاف نظر کسانی که معتقدند قلیان اعتیدآور نیست باید یادآور شد افزودنیهای موجود در تنباکوی قلیان از جمله الکل ،مواد نیکوتین دار و مواد مخدر میزان اعتیاد را در آن بالا برده است.
مصرف قلیان در مردان میتواند باعث کاهش اسپرم در آنها و ناباروری و تغییرات ژنتیکی ودر زنان در سه ماهه اول بارداری باعث اختلال در رشد جنین و عقب ماندگی نوزاد و حتی مصرف آن توسط اطرافیان باعث تأثیر برروی جنین می شود.
در حال حاضر سالانه 5میلیون نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات میمیرند و بر اساس آمارهای موجود مصرف هر وعده قلیان برابریک پاکت سیگار است.
از همه اینها گذشته رسم شدن وپای ثابت شدن قلیان در بین بعضی خانواده هاست ،از آنجا که خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که زندگی انسان را شکل میدهد جایگاه مقدس آن متأسفانه با ورود تفکرات و رفتارهای غلط غربی و ناهنجاریهای اجتماعی متزلزل و مورد تحدید قرار گرفته است.
امروزه متأسفانه با ورود فرهنگهای غلط مثل قلیان در بین خانواده ها و جاخوش کردن این وسیله به عنوان تفریح و سرگرمی باعث بوجود آمدن بی بندوباریها و کم شدن احترام میان اعضای خانواده وپایین آمدن قبح کارهایی که در نظر اسلام مضموم شمرده مثل قلیان شده و در نهایت باعث تزلزل بنیاد مقدس خانواده گردیده است.
به نظر می رسد با توجه به مطالب یاد شده اجرای کامل قوانین موجود در زمینه دخانیات هم میتواند از بروز این ناهنجاریها جلوگیری کند.