با اعلام قالیباف و تایید رئیس سازمان انرژی اتمی؛

دانشمندان ایرانی به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یافتند

سرویس: پیشنهاد سردبیرکد خبر: 30571|15:54 - 1400/01/27
نسخه چاپی
دانشمندان ایرانی به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یافتند
رئیس مجلس شورای اسلامی از دستیابی دانشمندان ایرانی به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد خبر داد و رئیس سازمان با تایید این خبر گفت: همزمان در حال غنی‌سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هستیم.

به گزارش دیوانگاه ،به نقل از راه دانا ، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر، اعلام کرد: «با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سید الشهدا(ع)، دانشمندان جوان وخداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند. این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ ارادۀ ملت ایران معجزه‌آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد.»

 

صالحی: همزمان در حال غنی‌سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هستیم

 

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در گفت‌وگویی با تایید خبر اعلامی از سوی رئیس مجلس اسلامی گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم اکنون در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است.

 

وی همچنین در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره غنی سازی ۶۰ درصدی، با تبریک این دستاورد به همه ملت ایران، گفت: امروز نزدیک سحر این دستاورد بزرگ به اطلاع آقای قالیباف رساندم.

 

صالحی بیان کرد: روز چهارشنبه دستور راه‌اندازی ۶۰ درصد را دادیم و ۴۰ دقیقه بامداد امروز محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. محصولی که الان می‌گیریم حدود ۹ گرم در ساعت است.

 

معاون رئیس جمهور گفت: هم ۶۰ درصد تولید می کنیم و با یک تزریق همزمان هم ۲۰ درصد تولید می‌کنیم که ظرف یکی دو روز آینده بهینه سازی ها به پایان می رسد. این نشان از آمادگی سازمان انرژی اتمی دارد که وقتی دستوری از سوی مقامات مسئول می رسد این آمادگی را دارد که آن دستور را به فوریت انجام دهد

 

 

الان هر غنایی را اراده کنیم، امکانپذیر است/ برق اصلی نطنز امشب وصل می‌شود

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: الان هر غنایی را اراده کنیم، امکانپذیر است. لحظه‌ای قادر به این کار هستیم.

 

وی همچنین با بیان اینکه بعد از خرابکاری نطنز هیچ آلودگی در آن محل نیست و افزود: اگر آلودگی بود نمی‌‎گذاشتیم عزیزانمان در آن محیط کار کنند و اگر آلودگی بود، بازرسان از محل بازرسی نمی کردند.

 

معاون رئیس جمهور گفت: هیچ لحظه ای غنی سازی در نطنز قطع نشد و غنی سازی با قوت  ادامه می یابد. در یکی از سالن ها ما مشکل پیدا کردیم، ولی سالن های متعددی داریم و غنی سازی با قوت همچنان جلو می رود. 

 

صالحی با تاکید بر اینکه غنی سازی در نطنز قطع نشده و به میزان قابل توجهی در حال انجام است، بیان کرد: برق اصلی نطنز امشب وصل می‌شود.

 

 

سایت نطنز با قوت در حال جلو رفتن است

صالحی با اشاره به فضاسازی های شبکه های ماهواره ای گفت: سایت نطنز همچنان پابرجاست و همچنان با قوت جلو می رود و یکی از شیوه های بازدارندگی آمادگی است که جوانان غیور ما دارند که هر وقت دشمن حادثه‌ای را ایجاد می کند به فوریت ضمن اینکه مسئله پیش آمده را جبران می‌کنند، چند قدم هم جلوتر می روند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: اورانیوم ۶۰ درصد برای ساختن تارگت‌ها و هدف‌هایی است که این هدف ها را در راکتور تهران می‌گذاریم و از آن مولبیدن استخراج می‌کنیم. این ۶۰ درصد را الان برای سوخت تولید نمی‌کنیم و این که گفتند و ایجاد ابهام کردند، درست نیست.

وی افزود: ۶۰ درصد کاربردهای متفاوتی دارد و یکی از کاربردهای آن برای تولید رادیودارو است و با ۲۰ درصد هم می توانیم چنین کاری را انجام دهیم. وقتی غنا بالا می‌رود راندمان ما بالا می‌رود و میزان مولیبدن بیشتر می شود و زمان تولید کوتاهتر خواهد شد و فرآیند آسانتر می شود. این فرصتی بود که قانون مجلس برای سازمان انرژی اتمی فراهم کرد. 

وی در پایان یادآور شد: فعلا محصول غنی سازی ۶۰ درصد حدود  ۹ گرم در ساعت است، ولی با بهینه سازی این میزان را به ۵ گرم می رسانیم و در عوض ۲۰ درصد را هم تولید می کنیم. (بیشتر بخوانید)

براساس این گزارش، در پی اقدام تروریستی اخیر در تاسیسات نطنز، رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی را موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی کرده بود.

این غنی‌سازی در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز انجام شده است.