یادداشت/

ردپای ازدواج غلط در افزایش آمار طلاق

سرویس: اخبار هرسینکد خبر: 30561|11:57 - 1400/01/20
نسخه چاپی
ردپای ازدواج غلط در افزایش آمار طلاق
آنچه در طول شش سال اخیر و حضور در برنامه های کاهش طلاق و ملاقات با زوج ها دریافتم این بود اساسا عامل بسیار بزرگ طلاق، ازدواج غلط است.

به گزارش دیوانگاه ،یادداشت// آنچه در طول شش سال اخیر و حضور در برنامه های کاهش طلاق و ملاقات با زوج ها دریافتم این بود اساسا عامل بسیار بزرگ طلاق، ازدواج غلط است.

 

فقدان آمادگی برای ازدواج . اساسا ازدواج آمادگی میخواهد آمادگی مالی نسبی . آمادگی جسمی نسبی .و مهمتر از همه آمادگی روانی . ازدواج زیر سنین ۲۰ سال به دلیل عدم تکامل هویتی شخصیت ریسک بالایی دارد. در این سن تقریبا فرد میداند ک چه میخواهد از زندگی و فرد مقابل. ازدواج های در سنین پایین در بسیاری موارد با پشیمانی فرد در سالهای آینده همراه است. فردی ک در حال تغییر است و ثبات نیافته چگونه برای ۴۰ سال آینده تصمیمی ثابت بگیرد ؟ 

 

. آمادگی روانی تنها به سن مربوط نیست افراد باید تحت آموزش مفصلی قرار گیرند، هنوز هم بسیاری افراد در رابطه دروغ میگویند. خیانت میکنند. اعتیاد پیدا میکنند. بد رفتاری میکنند. و... نمیتوان انتظار داشت با چنین رفتار هایی نتیجه رضایت باشد. 

در بسیاری از موارد یکی یا هر دو نفر اضطراب بالایی دارند. اضطراب یعنی عملکرد شتابزده. ترس و هیجان و حساسیت روانی جسمانی بالا. دیگر جایی برای گفتگو نمیماند. 

هنوز هم بسیاری زوج ها توقعات بیجا دارند از یکدیگر ، با خانواده های همدیگر درگیرند ، اختلاف را نمیتوانند حل کنند، دست به کار های احمقانه میزنند مثل تهدید و ترساندن ، هنوز فضای مجازی و حساسیت فرهنگی به آن مشکل ساز است و.... پس تا افسردگی واضطراب و فقدان مهارتهای زندگی هست عملکرد فرد مناسب نخواهد بود و نتیجه دعوا و تعارض است. 

 

 آخرین نکته مسئله انتخاب است که بسیار مهم و جبران ناپذیر تر است. بهترین حالت وجود حس مثبت زوج به همدیگر بعد از آشنایی و رضایت خانواده هاست. متاسفانه اجبار در ازدواج خیلی مشاهده میشود. شک و دو دلی هنوز عامل اصلی پشیمانی بعد از عقد است. متاسفانه دخالت والدین و یا رودربایسی افراد باعث میشود انتخاب غلطی صورت گیرد. 

 

مهم این است اجازه آشنایی داده شود و پس از مدتی بدون احساس فشار دو طرف حس خوبی از هم داشته باشند. هر چیزی غیر از این نتیجه ای جز پشیمانی ندارد. گاها به دلیل غیرت های واهی خانواده دو طرف روز آزمایش همدیگر را خوب دیده اند.! آخر آبرو دارند مردم نباید ببینند! شاید بهم بخورد! در برخی خانواده ها ارتباط حضوری یا تلفنی در چارچوب قبل از عقد حرام است !و هزار توجیه غلط دیگر...

همه عالم شده اند ! دین به مسلمان اجازه داده از جهت آگاهی از ظاهر همدیگر سوال کنید و خوب ببینید حتی در روایاتی دیدن موی خانم و صورت او و حتی بدن او در لباس حریر بلامانع اعلام شده (من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 253) متاسفانه ما کاسه داغ تر از آش شده ایم. 

 

طلاق دومین واقعه استرس زای زندگی از نظر قدرت است... بسیاری خودکشی ها اعتیاد ها و جرایم نتیجه آسیب های طلاق بر پیکر خانواده است ...

 

 

تا فرهنگ ازدواج و مداخلات پیش از ازدواج تصحیح نشوند مداخلات طلاق بعد از پشیمانی ها ، حتک حرمتها ، خیانت ها و اعتیاد ها کم رمق و بی سود خواهد بود. 

 

محسن بابایی . دکترای مشاوره

 مدیر مرکز مشاوره طلوع. هرسین