مجری پروژه‌ مؤسسات غربی را بشناسید/ مردم‌شناسی یا تلاش برای ایجاد تنش در خانواده‌ها؟!

سرویس: پیشنهاد سردبیرکد خبر: 30395|10:32 - 1399/09/25
نسخه چاپی
مجری پروژه‌ مؤسسات غربی را بشناسید/ مردم‌شناسی یا تلاش برای ایجاد تنش در خانواده‌ها؟!
کامیل احمدی تبعه ایرانی - بریتانیایی سال‌ها در پوشش فعالیت‌های به اصطلاح اجتماعی در واقع طرح های موسساتی را اجرا می کرد که تمام تلاش خود را بر روی آسیب رسانی به نهاد خانواده ایرانی بنا کرده اند.

به گزارشدیوانگاهبه نقل ازراه دانا،کودک همسری واژه‌ای معمول در سال‌های اخیر رسانه‌ها بوده‌است؛ این کلمه ضد و نقیض تنها به ازدواج‌های ناصحیح چند کودک محدود نمی‌شد.

بلکه پروژه‌ای بسیار بزرگ در پشت این کلیدواژه دو کلمه‌ای قرار داشت. به اسم مقابله با کودک همسری طرح افزایش حداقل سن ازدواج مطرح شد که از همان ابتدا غیرعقلانی بودن و آمارهای غیرواقعی این طرح آشکار شد. به صورتی که بسیاری از مراکز پژوهشی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس آن را رد کرد.

این طرح در پی افزایش حداقل سن ازدواج بود که زیان‌های بسیار زیادی را به کشور وارد می‌کرد. از دلایل طرفداران طرح عدم بلوغ عقلی جوانان کشور بود! این گزاره به القای ناامیدی به جوانان کشور می‌پرداخت و موجب از بین رفتن اعتماد به نفس جوانان می‌شد. در شرایطی که ازدواج برای جوانان با موانع زیادی روبه‌رو است این طرح سنگی بسیار بزرگ‌تر بر سر راه آنان می‌گذاشت. این تنها یکی از نتایج پروژه وارداتی کودک همسری بود.

مسئله جمعیت و رواج بی بندوباری از نتایج زیان‌بارتر آن بود. درحالی که ازدواج‌های زیر 18 سال علاوه بر پایدارتر بودن نسبت به سایر ازدواج‌ها بار جمعیتی کشور را به دوش می‌کشند، کودک همسری در پی ممنوعیت این ازدواج‌ها و تشدید معضل جمعیت در کشور بود.

در پشت پرده، این پروژه توسط فردی در ایران پیگیری می‌شد که ارتباط وی به سازمان‌های امنیتی بیگانه می‌رسد. کامیل احمدی در آذربایجان به دنیا آمد و هم اکنون تابعیت بریتانیا را دارد. او دوره لیسانسش را در رشته حقوق انتشارات و چاپ از دانشگاه لندن و فوق لیسانسش را در رشته مردم‌شناسی اجتماعی و مردم نگاری تصویری از دانشگاه کنت کانتبری انگلستان گرفت. او طرح‌های موسسه هیفوس در خاورمیانه را اجرایی می‌کرد. موسسسه‌ای که خود را به عنوان یک سازمان بین‌المللی معرفی می‌کند. اما به وضوح در اساسنامه و اهداف خود آورده‌است که برای تغییر ساختار در کشورها کار می‌کند. هم‌چنین از طریق فعالان اجتماعی مثل هنرمندان و بازیگران به دنبال ایجاد آزادی‌هایی مانند همجنس‌گرایی در جوامع است!

کامیل احمدی برای توجیه بسیاری از تحقیقات و سخنانش خود را پژوهشگر اجتماعی و مردم شناس می‌خواند. در حالی که اشکالات علمی بسیاری به روش تحقیق او وارد است. او علاوه بر پروژه کودک همسری چند پروژه دیگر مانند ازدواج‌ سفید، ختنه زنان، حقوق هم‌جنس‌بازان و دگرباشان را پیگیری می‌کرد.

با نگاهی به عنوان این پروژه‌ها نیز می‌توان دریافت که هدف خاصی در پس تمامی اینان نهفته‌است. از بین بردن خانواده و اخلاق در جامعه ایرانی؛ هدفی‌ست که تمام پروژه‌های دستوری کامیل احمدی دارد. او کتاب‌هایی به اسم طنین سکوت، شهر ممنوعه، خانه‌ای با در باز و به نام سنت نوشته‌است. در کتاب طنین سکوت ازدواج‌های زیر سن 18 سال را با دلایل نامعتبر زیرسوال می‌برد. کتاب خانه‌ای با در باز به ازدواج سفید می‌پردازد. دو کتاب بعدی وی درباره ختنه زنان و حقوق دگرباشان است.

این فرد نفوذی به بسیاری از سازمان‌های غیردولتی (NGO) دسترسی پیدا کرد. این پافشاری بیش از حد او به  سازمان‌های غیردولتی به این دلیل بود که در پروژه کودک همسری و در پروژه‌های دیگر مثل حقوق دگرباشان در پی ایجاد گسست اجتماعی و خلل در بدنه حاکمیتی کشور از طریق خط دهی به سازمان‌های غیردولتی است.

از دیگر اشکالات مهم کار کامیل احمدی، ضعف در نمونه‌گیری، تعمیم نابجا و سوگیری ارزشی در تحقیقاتش است.موضوعات انتخابی وی در ایران شمولیت ندارد. برای مثال موضوع ختنه زنان. او در برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی این موضوع در ایران بحرانی و همه‌گیر دانست. اما برخلاف ادعای او در ایران ختنه زنان معمول نمی‌باشد و فقط در قسمت کوچکی از استان هرمزگان و کردستان انجام می‌شود.

هم‌چنین همان‌طور که در بالا اشاره شد تحقیقات وی به شدت با سوگیری ارزشی همراه است. برای مثال وی صیغه محرمیت را زیرسوال می‌برد و آن را معادل زنا می‌داند. در همین راستا به مسئله دگرباشان نیز می‌توان اشاره کرد.وی در کتاب شهر ممنوعه از حقوق دگرباشان دفاع می‌کند و در پی تقبیح‌زدایی از آنان است. هم‌چنین جوامعی را که هم‌جنس بازی در آن ممنوع است، را توسعه‌نیافته، محافظه‌کار و پدرسالار می‌خواند و ادیان ابراهیمی و سنت‌هایی که مخالف هم‌جنس‌بازی هستند را زیرسوال می‌برد.

براساس گزارش خبرگزاری دانشجو،کامیل (محمد) احمدی عنصر دو تابعیتی ایرانی_انگلیسی که در پوشش پژوهشگر مسائل اجتماعی در کشور فعال بود، با حکم بدوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به 9 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ 600 هزار یورو محکوم شد.نامبرده متهم به تحصیل مال نامشروع حاصل از همکاری و اجرای پروژه‌های موسسات برانداز در کشور است.

وی که در پی ایجاد تغییرات فرهنگی اجتماعی در کشور بود، متهم به همکاری با موسسه "هیفوس" در موضوعات زنان و کودکان، تلاش برای اعمال نفوذ در تهیه و تصویب طرح "افزایش سن ازدواج" با همراهی 2 تن از نمایندگان زن سابق مجلس شورای اسلامی، ارتباط و همکاری با سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی در راستای اجرای پروژه بالا بردن سن ازدواج در ایران و ترویج و حمایت ازهمجنسگرایی، همکاری و ارتباط با رسانه‌های معاند و بیگانه و ارسال گزارش خلاف واقع به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران است.همچنین سفر به سرزمین‌های اشغالی در پوشش خبرنگار بی‌بی‌سی از دیگر عناوین اتهامی نامبرده بوده است.

در نهایت باید گفت نفوذ چنین فردی به دستگاه‌های سیاست‌گذاری بسیار قابل تامل است. وی با نفوذ خود به سطوح بالای حکومتی مسئله کودک همسری را که از الویت برخوردار نبود به مسئله یک کشور تبدیل شد و هم‌چنین به جای حل صورت مسئله راهکاری ارائه داده‌شد که تبعات و مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. بنابراین باید دستگاه‌های سیاست‌گذاری حساسیت خود را بالا ببرند و هم‌چنین به نظرات کارشناسانه و علمی توجه نشان دهند.

زهرا بیگی_فعال اجتماعی